Nieuws Groei

Rotterdamse ondernemer (29) heeft verkoophit met Tucknee-telefoonhoesjes

De telefoonhoesjes van Tucknee zijn een hit. En als het aan bedenker Frankie van Velzen (29) ligt, mag heel de wereld kennismaken met zijn hoesjes. ,,Ik wilde geen standaardproduct produceren, zoals een T-shirt of een boardmerk. T-shirts vallen altijd anders en van een telefoonhoesje weet je zeker dat-ie altijd past.''

Rob van Elewout (AD) 17 februari 2020

Tucknee ondernemer smartphone skaters

Frankie van Velzen maakt met zijn bedrijf Tucknee telefoonhoesjes die zijn geïnspireerd op kunstwerken. Foto: Jan de Groen

Hij noemt het zelf een kleine canvas voor kunstenaars'. Zo zou je het inderdaad kunnen noemen. Wandelende reclame voor (Rotterdamse) creatievelingen. En wanneer er gebeld, geappt of geswiped wordt, kan iedereen het zien.

Rotterdammer Frankie van Velzen groeide op met het skateboard haast onder zijn arm. In zijn vrije uurtjes is hij het liefst op zijn board te vinden, met vrienden of alleen. Ook in zijn werkende leven raakt hij niet uit het wereldje. Hij werkt in de skatewinkel Sevenply, maar heeft de droom eigen ondernemer te zijn. Dat is-ie nu. ,,Die droom had ik eigenlijk al langer'', vertelt Van Velzen in het AD. ,,Zeker binnen deze wereld van skaters, surfers en snowboarders.''

Lees ook: Piepjonge ondernemer Moos Polak (14) heeft wereldhit met sneakerdesigns

Trick bij het surfen, skaten en snowboarden

De zoektocht naar een uniek, passend item was begonnen. En exact een jaar geleden werd het merk Tucknee geboren. De naam verwijst naar een trick bij het surfen, skaten en snowboarden. ,,Op die manier maak ik met de naam een verbinding tussen die sporten'', legt de jonge ondernemer uit. ,,Het gaat heel goed, maar ik kan er nog niet helemaal van leven. Maar het gaat zeker de goede kant op.''

Bestellingen uit Amerika en zelfs Australië zijn geen uitzondering. Momenteel heeft Van Velzen zeven verschillende telefoonhoesjes met unieke designs in zijn webshop . Deze zijn gemaakt door kunstenaars die veelal ook uit hetzelfde wereldje komen. Onder anderen Xaviera Altena, Alonso Chunga en Lucas Beaufort hebben de hoesjes ontworpen.

''Zelfs de grootste designers staan er voor open samen te werken met kleinere merken zoals het mijne''

Frankie van Velzen, ondernemer achter Tucknee

Creatievelingen en kunstenaars

Maar waarom telefoonhoesjes? ,,Ik wilde geen standaardproduct produceren, zoals een T-shirt of een boardmerk. T-shirts vallen altijd anders en van een telefoonhoesje weet je zeker dat-ie altijd past. Bovendien kan het geen kwaad je telefoon te beschermen als je aan het boarden bent.''

Maar bovenal wil Van Velzen iets unieks maken. ,,En samenwerkingen aangaan met creatievelingen en kunstenaars'', glimlacht hij. ,,Dat is het mooie aan de wereld van skaters: iedereen gunt elkaar wel iets. Het is allemaal vrij laagdrempelig, dat vind ik prettig. Als ik een grote naam in de skaterswereld vraag om mij te helpen: negen van de tien keer zou dat lukken. Zelfs de grootste designers staan er voor open samen te werken met kleinere merken zoals het mijne. Dat vind ik leuk. Tucknee is niet alleen bedoeld voor skaters, maar de ontwerpen zijn er wel op geïnspireerd.''

Lees ook: Dorus (24) en Sebas (24) lanceren kledinglijn voor én door ondernemende jongeren

Ontwerp op Instagram

De hoesjes, of 'canvasjes', zijn ook allemaal op die manier tot stand gekomen. ,,Dat gaat tegenwoordig via Instagram. Daar vraag ik of men een ontwerp wil maken. Zo start je een gesprek. Heel duidelijk en makkelijk.''

Met Tucknee wil Van Velzen de wereld veroveren, maar ook de wereld een beetje helpen. Zo haalt hij de productie - die nu nog in het buitenland plaatsvindt - naar Nederland toe. ,,Zo kunnen we afval tegengaan.'' Verder wil hij vooral unieke hoesjes blijven maken: ,,Met kleine oplages en met zoveel mogelijk kunstenaars samenwerken. Dat zie ik wel voor me. Ik hoop op den duur voor ieders stijl iets in huis te hebben.''

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.