Nieuws Groei
Amerikaanse ondernemer investeert in slow fashion-tassenmerk Laauw
Laauw zegt het eerste Nederlandse tassenmerk te zijn wat kiest voor radicale transparantie. Het merk is ontstaan ter ere van haar afkomst Waalwijk, het hart van de leerindustrie, waar men vanuit een eigen fabriek alles in eigen beheer heeft. Het bedrijf wil met haar visie niet alleen de perceptie van het leervakmansschap veranderen, maar van de volledige fast fashion-wereld.

Een rugzak van tassenmerk Laauw. Foto: Laauw
Laauw focust zich op een duurzame slow fashion-wereld en biedt haar klanten een levenslange garantie op alle producten. Deze stap is niet onopgemerkt gebleven. Een Amerikaanse ondernemer is ingestapt om het merk in de VS op de kaart te gaan zetten.
Afgelopen jaar koos oprichter Rob van Ravenstein voor een pauze van het merk. ,,De coronaperiode heeft bij veel ondernemers een enorme impact gehad. Ook het businessmodel van Laauw werd erdoor geraakt waardoor we onze kernwaarden uit het oog verloren. We hebben bewust de tijd genomen om het merk te herpositioneren, en met succes. Soms moet je durven stoppen om opnieuw te kunnen beginnen.''
Laauw staat volgens Van Ravenstein voor lokaal vakmanschap, duurzaamheid en kwaliteit. De onderneming werkt met een eigen fabriek in Waalwijk en kiest enkel voor de hoogste kwaliteit en plantaardig gelooid leer, waardoor klanten volgens het merk een levenslange garantie kunnen aanbieden.
''Door te kiezen voor een 100 procent transparante supply-chain en een duurzame productie loopt Laauw ver voor op de concurrentie, zelfs voor de markt hier in Amerika''
Amerikaanse ondernemer Rens Leijtens wil investeren in tassenmerk Laauw
De herpositionering van het merk is ook niet onopgemerkt gebleven aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. De Amerikaanse hospitality-ondernemer Rens Leijtens - tevens oud zakenrelatie van Van Ravenstein - is er samen met zijn (zaken)partner Sandra van overtuigd dat de visie van het merk aanslaat in de VS en twijfelde vorig jaar dan ook niet om te investeren in het merk.
Leijtens: ,,Door te kiezen voor een 100 procent transparante supply-chain en een duurzame productie loopt Laauw ver voor op de concurrentie, zelfs voor de markt hier in Amerika. Het is een kwestie van tijd voordat dit opgepikt wordt door de grotere merken.''
Nieuwe collectie van Laauw via Amerikaanse platform Kickstarter gelanceerd
Zaterdag 14 januari is de eerste nieuwe collectie van Laauw via onder andere het Amerikaanse platform Kickstarter gelanceerd. ,,Het doel is om een in ons eerste jaar minimaal een omzet tussen 125.000 en 150.000 dollar op te halen waarmee de eerste productie voor Laauw US gedraaid kan worden.”
Het grote doel is volgens Leijtens en Van Ravenstein om vervolgens ook in Amerika een lokale en duurzame productieketen voor Laauw op te zetten.
Lees ook: Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling
De Brabantse roots van Laauw
Laauw is in 2016 opgericht door Rob van Ravenstein. Ontstaan vanuit een diepgewortelde passie voor creëren, voor het maken van mooie kwalitatieve en eerlijke producten. Dit in combinatie met de liefde voor de lokale en eeuwenoude traditie, het leder-vakmanschap. Een liefde die in de familie zit, waardoor de ondernemer op jonge leeftijd zijn passie al ontwikkelde via zijn grootvader die een vakman was in deze nijverheid.
Waar de grootvaders behoren tot de grondleggers van de lokale leder vakmanschap, zijn kleinzonen Rob en Rens de pioniers die de passie van de familie levend houden en de waarden van deze traditie meenemen naar waar hun reis gaat.
Lees ook: Deze drie ondernemers maken vintage kleding weer populair: 'Mensen zijn verrast door de frisse geur'