Nieuws Groei

En opeens weet je het: je maakt van containers... zwembaden

Nog niet zo lang geleden zat containerbedrijf Groenenboom in een dip. De industrie lag op z’n gat door de coronapandemie en er kwamen minder nieuwe aanvragen binnen. Ondernemer Kristel Groenenboom dacht ‘om’ en kreeg een idee. „Wat nu als we onze containers ombouwen tot zwembaden? Plug-and-play, goedkoop en met een industriële look.”

Crissy Mulder 7 juli 2021

Groenenboom werkt de zwembadcontainer bij plaatsing in één dag af en levert hem plug-and-play, zodat hij meteen klaar is voor gebruik. Foto: Container Service C. Groenenboom.

Container Service C. Groenenboom: een bedrijf dat containers bouwt, maar dan met een bijzonder twist, zegt ceo Groenenboom over haar eigen bedrijf. „Bij ons vind je allerlei speciale producten. Van containers voor het leger tot capsules voor onder water. Kortom, wij leveren werk op maat.” In coronatijd verkeerde de fabriek in een tijdelijke crisis. Veel leveringen stonden ‘on hold’ en nieuwe opdrachten waren er nauwelijks. Toen kreeg Groenenboom een idee.

'Tweedehandsbakken' ombouwen tot zwembaden

„Ik werkte vanuit huis en zag mijn hond in de tuin spelen. Hij trok een sprintje en maakte een bommetje in mijn zwembad. Een hilarisch gezicht. De dag erop liep ik door mijn fabriek en keek ik naar een tweedehands container, oorspronkelijk bedoeld voor de ijzerindustrie. Het deed me denken aan die grappige situatie van de dag ervoor. Toen ging er een lampje branden: waarom bouwen we die tweedehandsbakken niet om tot zwembaden? Ideaal voor een zomer waarin veel mensen in eigen land blijven en geld in hun huis steken.”

Lees ook: Luxe mobiele Plug & Play wellnessunits en tuinkantoren blijkt gat in de markt

Zwembadcontainer neerzetten of ingraven

Zo gezegd, zo gedaan. Groenenboom werkt de zwembadcontainer bij plaatsing in één dag af en levert hem plug-and-play, zodat hij meteen klaar is voor gebruik. „Onze zwembadcontainer zet je neer of graaf je in. En besluit je te verhuizen? Dan neem je het zwembad gewoon mee naar je nieuwe adres. Handig toch?”

Met deze zwembadcontainers richt Groenenboom zich ook op de festivalbranche. „Deze zomer verhuren en verkopen wij aan diverse evenementen. De organisatoren kiezen bewust voor ons product omdat het goedkoop én mobiel is. Ons zwembad zet je zo neer: plug-and-play en klaar. Dat betekent: geen installatiekosten en geen ingraafactiviteiten, maar wel: gemak én een hippe industriële look.”

"Niet iedere succesvolle ondernemer is man, blank en 46. En niet iedere vrouw heeft een hekel aan techniek, boekhouden en auto's"

Bijzonder blij met vrouwelijke werktuigbouwkundige

Sinds kort heeft het containerbedrijf een vrouwelijke werktuigbouwkundige in dienst. Daar is de ceo bijzonder blij mee. „Deze topper ontwierp een volledig nieuw model zwembadcontainer, inclusief handige details, een trap én een mooie industriële look. Met dit nieuwe model gaan wij deze week de markt op.” Groenenboom noemt het ‘een verademing’ om met een vrouw samen te werken, want dat is in deze branche behoorlijk uniek.

Al op haar 23ste nam Groenenboom het familiebedrijf van haar vader over. In de afgelopen jaren werd ze uitgeroepen tot meest veelbelovende zakenvrouw én internationaal onderneemster van het jaar. Ze stond op lijstjes van succesvolle ondernemers van onder meer Sprout, het FD en The Next Women.

Groenenboom rekent af met vooroordelen

Maar een jonge, vrouwelijke directeur van een succesvol internationaal containerbedrijf die in een Porsche rijdt? Dat past volgens Groenenboom nog steeds niet in het plaatje van veel klanten en leveranciers. „Niet iedere succesvolle ondernemer is man, blank en 46. En niet iedere vrouw heeft een hekel aan techniek, boekhouden en auto's.” In haar boek ‘Mag ik meneer Kristel even spreken?' rekent Groenenboom voorgoed af met alle vooroordelen waar ze dagelijks mee te maken heeft. Daarnaast streeft ze in haar eigen bedrijf naar diversiteit en inclusiviteit, daar waar mogelijk.

Lees ook: Een zeecontainer als thuiswerkkantoor: de C-Container is een werkplek in je tuin

Coronacrisis dwong Groenenboom uit haar comfortzone te stappen

Nu de containerbranche in post-corona tijd weer aantrekt, rijst er natuurlijk één vraag op: blijft het containerzwembad in het assortiment van Groenenboom? Absoluut, zegt de ondernemer. „Het idee was van oorsprong periodiek, want welke B2B-ondernemer brandt zijn handen nou aan een consumentenproduct? Corona dwong mij echter out-of-the-box te denken en uit mijn comfortzone te stappen. Dat was even spannend, maar ook ontzettend leuk en leerzaam. Het leerde mij en mijn collega’s ‘omdenken’ en anders kijken naar onze pijnpunten: hoe kunnen we het bijvoorbeeld beter doen op het gebied van levertijden en service? Niet alleen bij de zwembadcontainers, maar ook in de rest van onze bedrijfsvoering?”

Of er binnenkort meer consumentenproducten volgen? Wie weet, zegt Groenenboom. „De focus gaat nu uit naar de zwembadcontainer. Dat wil ik eerst goed doen.” Over grenzen verleggen denkt de ze echter al wel na. Zo levert het bedrijf inmiddels aan B&B’s in Europa en consumenten in België. Daarnaast gaat de aandacht deze zomer uit naar de afronding van een nieuwe spuiterij én verdere digitalisering. „Ik heb in coronatijd misschien wel iets té veel doelstellingen op mijn wensenlijstje gezet. Ach ja, wat kan ik zeggen: dromen en ambities, daar ga ik lekker op.”

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws