Aangeboden door SkillsTown

Branded Content Groei

Leren leuk, laagdrempelig én effectief maken: zo doet online opleider SkillsTown dat

In een klasje zitten, huiswerk maken en straf krijgen als je het verkeerd doet? Dat beeld van ‘leren’ mag wat Danny van Heesch van online opleider SkillsTown betreft flink op schop. Hij vertelt hoe leren, online en offline, leuk en verrijkend kan zijn voor iedere organisatie.

Jette Pellemans 13 april 2022

Mockup online leeromgeving elearning

SkillsTown levert online leerplatforms die je als organisatie helemaal kunt tweaken naar je eigen wensen. Foto: SkillsTown

Je gaat naar school, doet een studie, haalt je papiertje en gaat aan het werk. Maar Danny van Heesch vindt: daarna begint het leven én het leren eigenlijk pas echt. Van Heesch (31) studeerde sociale en economische psychologie en werkt sinds zijn afstuderen in 2015 bij SkillsTown. Hij houdt zich als een van de directeuren bezig met hoe bedrijven hun medewerkers kunnen laten leren en presteren, op zowel professioneel als persoonlijk vlak.

Skillstown heeft daarvoor een gespecialiseerd team in huis dat bedrijven helpt om een cultuuromslag te maken op het gebied van leren en ontwikkelen. Want Van Heesch merkt dat veel bedrijven wel ‘iets’ met online leren willen doen, maar niet precies weten hoe. SkillsTown schiet graag te hulp met hun op maat gemaakte leerplatforms.

''Je moet bij blijven om je plek op de arbeidsmarkt te behouden”

Danny van Heesch, online opleider SkillsTown

Een gevoel van urgentie

Maar eerst maar eens het (online) leren zelf. Het belang daarvan staat nog niet bij iedereen even hoog op de prioriteitenlijst, weet Van Heesch. ,,Als je aan de gemiddelde werknemer zou vragen hoe belangrijk ze het vinden zichzelf te blijven ontwikkelen, zal die vaak antwoorden: ja, best belangrijk. Maar als het dan gaat over er daadwerkelijk tijd voor vrij maken, dan mist toch vaak een gevoel van urgentie.”

Van Heesch ziet hoe mensen opgeslokt worden door de praktijk van vandaag of morgen. Je ontwikkelen is dan iets wat ook nog wel even kan wachten. ,,Toch zie je dat het in toenemende mate belangrijk wordt omdat de wereld in hoog tempo verandert. Kennis vergaat snel. Dat geldt voor een branche als de techniek, maar ook voor de sales- en marketingsector of het docentenvak. Je moet bij blijven om je plek op de arbeidsmarkt te behouden.”

Trainingen waar je wat van opsteekt

Hoe doordring je je medewerkers van die urgentie? Dat is best een uitdaging, geeft Danny van Heesch toe. Een eerste voorwaarde is dat de mogelijkheden er zijn. Er moet een leerplatform zijn waar trainingen op worden aangeboden waar je wat van opsteekt, en de medewerker moet dat ook wéten.

Van Heesch: ,,Daar ligt een gedeelde verantwoordelijkheid voor de HR-afdeling, waar wij ze bij kunnen adviseren en ondersteunen. Onze gezamenlijke rol is om het leren leuk, laagdrempelig en effectief te maken. Dat mensen niet het beeld hebben: ik zit in een klasje, moet huiswerk maken en als ik dat niet doe, krijg ik straf. Nee, leren kan ook leuk zijn! Met filmpjes, podcasts, samen casussen bespreken van de werkvloer. Er is voor iedere medewerker een leervorm die bij diegene past.”

Een ander belangrijk onderdeel van het online leren is het implementeren ervan in de organisatie. Daarvoor moet het onderwerp langdurig de aandacht krijgen, zegt Van Heesch. ,,Je moet medewerkers blijven prikkelen: met actuele thema’s, maar ook door de trainingen te benoemen in ontwikkelgesprekken of de mogelijkheid te bieden een training onder werktijd te volgen.”

''Wij maken het abstracte concreet en zorgen ervoor dat leren écht gaat werken''

Danny van Heesch, online opleider SkillsTown

Leerplatform in huisstijl van het bedrijf

SkillsTown levert online leerplatforms die je als organisatie helemaal kunt tweaken naar je eigen wensen. ,,Ik denk dat 99,9 procent van de eindgebruikers niet doorheeft dat wij de leverancier van het platform zijn. Aan de voorkant ziet het er namelijk helemaal uit als de huisstijl van het bedrijf: met de bedrijfskleuren en logo’s, maar ook de eigen content van het bedrijf: bijvoorbeeld over onboarding.” Bedrijven als Beter Bed en Corendon, maar ook de provincie Noord-Brabant en opleider Fontys maken al met succes gebruik van zo’n leerplatform.

Zo makkelijk als het is om een serietje op Netflix te kijken, zo makkelijk moet het ook zijn om een online module te volgen op het platform. En dat is ook nog eens goed betaalbaar. SkillsTown werkt met een abonnementsvorm waarbij alle medewerkers onbeperkt gebruik kunnen maken van meer dan 500 online leermodules voor maximaal tien euro per persoon per maand.

Van Heesch: ,,Vaak als we laten zien wat we doen, zeggen bedrijven: oh, ik wist niet dat dit allemaal mogelijk was. Wij maken het abstracte concreet en zorgen ervoor dat leren écht gaat werken. Dat is waar we denk ik ons succes aan te danken hebben.”

Een demo van het online leerplatform

Laat ook jouw medewerkers zichzelf ontwikkelen met onbeperkte online trainingen – waar, wanneer en hoe ze maar willen. Informeer bij Danny van Heesch of één van zijn collega’s naar de mogelijkheid voor een demo van het online leerplatform voor jouw professionals. Of lees over de vele bedrijven die je al voorgingen.