Nieuws Groei

Zomers biertje met limoncello-twist Limon Ciao nu al smaaksensatie: 'We gaan voor 20.000 flessen deze zomer'

Verfrissend, een tikkie bitter en boordevol passie - dat is Limon Ciao, een bier met de twist van limoncello. Dit nieuwe brouwsel, dat de 'smaak van Utrecht en Veluwe' samenbrengt, is onlangs gebotteld bij Hert Bier in Putten. Met alle 5.500 flesjes al verkocht in de pre-orderfase, is het duidelijk dat Limon Ciao overduidelijk een zomerhit in wording is.

Jeroen Kreule 16 mei 2023

Campsello limoncello zomer hert bier

Limon Ciao, het must-have bier met een vleugje Utrecht en Veluwe. Vlnr: Johan Graveland, Marcel van Pijlen en Ivar Camps. Beeld: Ruud Voest

Daar staan ze - Limoncellomaker Ivar Camps (Campsello), Johan Graveland en Marcel van Pijlen van Hert Bier – voor een ketel in de brouwerij aan de Keizerswoert in Putten. De pretogen verraden hun gemoedstoestand: de heren zijn blij. Dat de Limon Ciao, met een alcoholpercentage van 5,6 procent, lekker smaakt, wisten ze al. Maar dat het bijzondere biertje vanaf eind mei ook daadwerkelijk verkrijgbaar is bij horecabedrijven en slijterijen in het hele land, is reden voor een feestje. Een bescheiden feestje, want het is een doordeweekse dag. Ze proosten op het bottelen van de eerste serie.

"We goten een beetje limoncello in een glas bier, voor een eerste indruk. Die was goed, ware het niet dat het schuim meteen verdween: dat kwam door de grote hoeveelheid suiker in de limoncello. Dat moesten we iets mee"

Ivar Camps, Campsello

Mengen van alcohol en citroenschil

Het idee voor Limon Ciao ontstond zo’n anderhalf jaar geleden, min of meer bij toeval. Johan heeft een garagebedrijf, Ivar is werkzaam voor een bedrijf dat auto-onderdelen levert. In die hoedanigheid kwamen ze elkaar tegen, maar het gesprek ging al gauw over hun andere passie: bier (Johan) en limoncello (Ivar). Johan: ,,Ivar en ik wilden uitvogelen of bier en limoncello een goed duo zouden kunnen vormen. Dat begint heel simpel: je giet een klein beetje limoncello in een glas bier, dan krijg je wel een eerste indruk. Die was goed, ware het niet dat het schuim meteen verdween: dat kwam door de grote hoeveelheid suiker in de limoncello. Dat moesten we iets mee.’’

Ivar knikt. En legt iets uit over het proces van limoncello maken. ,,Je begint met het mengen van alcohol en het gele van de citroenschil. Na minstens vier weken, en af toe schudden, voeg je suikerwater toe. Voor Limon Ciao gebruiken we een mengsel zonder dat suikerwater. Dat is megasterk spul: ik heb ooit een slokje genomen en dacht dat ik gek werd. Alles brandt.’

Lees ook: Bier van eigen gerst: een unicum van Serge en Sebastiaan Poppe

Hert Bier heeft een flinke groei doorgemaakt en is verkrijgbaar in supermarkten en slijterijen en bij horecazaken. Met HertCrowd en de vrienden van de brouwerij is inmiddels ook de export gestart. Met Dutch Life – een blond biertje - gaat De Veluwse brouwerij de grens over: ‘Gezelligheid in a bottle’, binnenkort verkrijgbaar op de Antillen, China en Spanje. Meer landen volgen.

Kreukelig briefje met geheim recept voor limoncello

Met pipetjes, bierkenners en liefhebbers is geëxperimenteerd met Dorps Leven (blond bier van Hert) en Nieuw Leven (weizen), onder toeziend oog van Carlo, de brouwer van Hert Bier. De ene helft vond limoncello in combinatie met weizen het lekkerst, de andere helft had een voorkeur voor blond. Uiteindelijk is een nieuw recept bedacht dat bestaat uit een mix van blond en weizen. De exacte verhouding is natuurlijk een geheim recept van de brouwer.

Ivar is trots dat Campsello – de naam van zijn limoncello – nu in een speciaal bier is verwerkt. De Utrechter en Italiëgek maakt zo’n zeshonderd flessen per jaar. Noem het een uit de hand gelopen hobby waar hij een heel klein beetje aan verdient. De doelgroep: familie, vrienden, relaties via zijn werk en lokale horeca.

Lees ook: Marketeer Ivar Camps volgt passie: Nederlandse limoncello uit Sneek

De Utrechter begon in 2015 met het maken van limoncello na een vakantie in Le Marche (De Marken), Italië. Hij verbleef in een agriturismo waar de oma des huizes – de moeder van de eigenaresse - op de laatste avond van de vakantie voor hem en zijn gezin aan het koken was. Ivar zat bij het zwembad, rook de heerlijke geuren uit de richting van de keuken en vroeg of hij mocht meehelpen. ,,Ze sprak geen Engels, ik geen Italiaans, maar dat maakte niet uit. Ze leerde me pastasaus maken, het eten was heerlijk. Na afloop was er grappa en limoncello, zoals gebruikelijk in Italië. Ik koos voor limoncello en zei dat die heel lekker was. Aan het einde van de avond stopte ze een kreukelig briefje in mijn broekzak: haar limoncello-recept.’’

"De eerste tank van 1.900 liter is al verkocht. Bijzonder, want niemand heeft Limon Ciao geproefd, behalve wij. Bij Hert Bier hebben we dat in ons tienjarig bestaan niet eerder meegemaakt. We gaan voor 20.000 flessen deze zomer"

Johan Graveland, Hert Bier

Amalfikust en Sneek

De eigenaresse van de agriturismo tipte Ivar dat pure alcohol gewoon in Italiaanse supermarkten werd verkocht. Ook kocht hij biologische, dus onbespoten citroenen die afkomstig waren van boeren uit de Amalfikust, vlakbij Napels. En zo begon hij op piepkleine schaal met het maken van zijn eigen limoncello, met vijf flessen in het eerste jaar. De Italiaanse citroenlikeur viel in de smaak. En smaakte naar meer.

Tijdens een verblijf in Sneek, waar zijn schoonouders een huisje hebben, besloot hij distilleerderij Weduwe Joustra – bekend van Berenburg - binnen te lopen met de vraag of ze iets voor hem konden betekenen. Dat wilden ze uiteindelijk. ,,Ze konden me helpen aan alcohol die zuiverder is dan de Italiaanse, maar hadden geen vergunning om limoncello voor mij te maken: ijssalonketen MIN12, drie deuren verderop, had die vergunning wél. Toen ben ik daar naar toe gelopen.’’

Lees ook: Amsterdamse broers Bob (29) en Max (26) lanceren nieuwe hard seltzer tijdens Koningsdag

Alleen het gele van de schil

Lang verhaal kort: voor de productie van Campsello werkt Ivar sinds 2020 samen met de twee Friese ondernemingen. Weduwe Joustra levert de grondstoffen en Ivar de citroenen; bij MIN12 wordt de likeur gemaakt. Het citroensap wordt gebruikt bij het maken van ijs.

De citroenen worden handmatig geschild. Een intensief karwei, geeft Ivar toe. ,,Ik moet ongeveer drie citroenen schillen voor een flesje limoncello. Veel dus, maar ben er behendig in geworden: ik schil er zo’n zestig per uur. Soms krijg ik hulp. Een secuur werkje, want je mag het witte van de schil niet gebruiken.’’

Zonder proeven 1.900 liter Limon Ciao verkocht

Ivar heeft vooralsnog geen plannen om op te schalen. ,,Zeshonderd flessen per jaar is een mooi aantal. Het is en blijft hobby die ik met veel passie uitoefen. Diezelfde passie zie ik ook bij de eigenaren van Hert Bier, vooral daarom is de samenwerking zo leuk.’’ Johan zegt dat de eerste tank – 1.900 liter, bijna 6.000 flesjes – al verkocht is. ,,Heel bijzonder, want niemand heeft Limon Ciao geproefd, behalve wij. Bij Hert Bier hebben we dat in ons tienjarig bestaan niet eerder meegemaakt. We gaan voor ruim 20.000 flessen deze zomer.’’

Ivar schrikt. ,,Oh, dat wist ik niet. Ik voel mee trots. En moet dus meer citroenen schillen dan ik had bedacht... Vooruit.’’

De Levensbieren van Hert Bier

Met Dutch Life de grens over

Hert Bier is in 2013 geboren uit vriendschap, als Johan, Marcel en Carlo op een vrijdagavond bij elkaar komen om een gezamenlijke vriend te helpen aan een inkomen. Johan: ,,Die vriend dreigde zijn baan te verliezen, wij wilden een onderneming opzetten om hem aan een inkomen te helpen. Maar we hadden nog geen idee wat. Carlo, onze huidige brouwer, nam zelfgebrouwen biertjes mee. En toen was het idee van een brouwerij snel geboren. Die vriend heeft zijn baan behouden, maar de brouwerij kwam er toch.’’

Met hulp van zakenvrienden en investeerders ging Hert Bier van start met een tripel: Zwaar Leven. In 2017 kreeg Hert Bier de beschikking over een eigen brouwerij in Putten. Al snel werd besloten om een lijn van Levensbieren te ontwikkelen, zoals Wild Leven (bock), Lang zal die Leven (amber), Hopvol Leven (IPA) en Dorps Leven (blond). Marcel : ,,Met onze bieren willen we het leven van mensen aangenamer maken. Een lekker biertje is een mooie aanleiding om met elkaar in gesprek te gaan over de leuke en soms ook minder leuke dingen in het leven.’’

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws