Nieuws Groei
IJsjes van Feyenoord, ADO Den Haag of FC Utrecht: Merchandice maakt clubliefde betaalbaar
ADO Den Haag IJs. Lekkâh met ut warreme weâh. Per doosje van 6 stuks: 2,69 euro. Het is de tekst boven het vriesvak in een Haags Jumbo-filiaal. De ijsjes van het merk Merchandice, liggen nog maar net in de schappen, maar vinden nu al gretig aftrek. ,,Dat is natuurlijk onwijs lachen en voor ons de bevestiging dat het werkt.”

Ook FC Utrecht gaat gretig aan het eigen ijs. Foto: Merchadice.
Waar een simpele wens van je kind al niet toe kan leiden. Het is een warme zomerdag als Marcus Ysbrandy en zijn vriend Dave Jongejan op het strand een biertje drinken. ‘Pap! Ik wil een voetbalijsje’, roept de zoon van Ysbrandy. De twee vrienden kijken elkaar aan en het idee voor ijs van professionele voetbalclubs is geboren. De koude versnapering in de clubkleuren van Feyenoord, FC Utrecht, ADO Den Haag en Fortuna Sittard zijn inmiddels niet meer aan te slepen in de aangesloten supermarkten.
Tweehonderd doosjes per dag in één supermarkt
Het idee voor Merchandice was snel geboren, maar het product daadwerkelijk in de markt zetten duurde iets langer. Een jaar om precies te zijn. ,,Toen kwamen de deals met de eerste clubs op tafel en waren de ijsjes klaar voor de supermarkt”, vertelt Ysbrandy. ,,Spannend was het zeker! We hadden geen idee of het aan zou slaan, maar al snel bleek dat wel het geval. In een goed weekend vliegen er bij één supermarkt soms wel tweehonderd doosjes de deur uit. Dat is natuurlijk onwijs lachen en voor ons de bevestiging dat het werkt.”
Ook in Den Haag liggen de voetbalijsjes van Merchadice inmiddels in het vriesvak.
De ijsjes, die het meeste weg hebben van een raketje, hebben een bijkomend voordeel: er zijn geen extra suikers toegevoegd en bevatten weinig calorieën. Jongejan: ,,Dit maakt het voor veel kinderen een verantwoord tussendoortje. Ouders opgelet: hier kun je mee scoren. Dit moet een gezonde snack worden waar generaties kinderen mee opgroeien. Het is nu dan ook ons doel om meer clubs én supermarkten aan te sluiten.”
Investering van Foodture Rebels
Merchandice hoopt het te kunnen bewerkstelligen met de hulp van Foodture Rebels, het investeringfonds van Manon van Essen. Haar reden om in te stappen? Het toegankelijk maken van de doorgaans dure merchandise van voetbalclubs. ,,Het gaat hier om clubliefde”, verklaart Van Essen. ,,Ik vind dat sommige dingen voor iedereen beschikbaar moeten zijn. Op deze manier kunnen alle kinderen iets van hun favoriete club kopen. Dat vind ik mooi. Bovendien zien we met dit concept op zakelijk vlak enorme kansen in het buitenland. Ik ben hier erg enthousiast over.”
Lees ook: Dragons' Den-investeerder Van Essen: 'Ik wil één van de succesvolste zakenvrouwen worden'