Nieuws Groei
Dorus (24) en Sebas (24) lanceren kledinglijn voor én door ondernemende jongeren
Een eigen kledinglijn voor én door ondernemende jongeren die hun dromen durven najagen. Met het lanceren van het merk Youngboyz maken de vrienden Sebas van der Voorn (24) en Dorus Boddeke (24) hun langgekoesterde wens realiteit. ,,We willen een generatie inspireren.’’

Sebas van der Voorn (links) en Dorus Boddeke hebben hun eigen kledinglijn Youngboyz. Foto: Emilia Geerlof
Van der Voorn en Boddeke zijn al vanaf hun vroegste jeugd in Nieuwkoop twee handen op één buik. Als jonge twintigers raakten ze geïnspireerd door succesvolle ondernemers die met eigen geld de top beklimmen. ,,Dat wilden we ook’’, trapt Boddeke namens het duo, allebei fulltime actief als IT-consultant, in het AD af.
,,Het heeft bij ons altijd gekriebeld om een eigen kledinglijn uit te brengen. Toen mijn zusje voor een schoolopdracht inspiratie nodig had, zijn wij ermee aan de haal gegaan. Zodoende hebben we het merk Youngboyz met een aantal ontwerpen bedacht. Dat was het prille begin.’’
Positieve reacties op proefontwerp
Youngboyz bleef nog even op de plank liggen. Tot een proefontwerp van een muts en hoodie een hit blijkt te zijn onder de honderden aanwezigen tijdens een Oud en Nieuwsfeest in Nieuwkoop, iets meer dan een jaar geleden. Van der Voorn: ,,We hebben daar zoveel positieve reacties op gehad. Dat voelde echt als een bevestiging van de buitenwereld om door te pakken en voor onze kansen te durven gaan.’’
''Het mooie van Youngboyz is dat we allemaal jonge mensen zijn die in een levensfase zitten waarop je je toekomst kunt maken''
Eigen netwerk
Met behulp van het eigen netwerk van vrienden, familie en kennissen werd afgelopen jaar binnen no-time een benodigd team geformeerd. Het bouwen van de website, de grafische vormgeving en de fotografie kon op die manier zonder veel kosten worden opgeleverd.
,,Het mooie van Youngboyz is dat we allemaal jonge mensen zijn die in een levensfase zitten waarop je je toekomst kunt maken. Veel teamleden willen zich ontwikkelen en zien dit als kans om hun portfolio te verbreden. En ook wij tweeën doen dit gewoon puur uit passie in onze vrije tijd, naast ons dagelijkse werk’’, zegt Van der Voorn.
Boddeke vervolgt: ,,Het past precies bij de filosofie en de slogan van het merk: Be Inspired. The future is yours. Durf te ondernemen. Daarmee willen we onze generatie jongeren inspireren.’’
Lees ook: Ik Vertrek-dochter Suus Lothmann (15) breidt sieradenwebshop uit met kledinglijn
Fans van ondernemers
Het assortiment van Youngboyz, bestaande uit truien, t-shirts, tassen en petjes, wordt per item uitgebracht en verkocht via de eigen webshop. Elk product bevat zelfs een code, wat het uniek maakt ten opzichte van anderen. Het aanbod wordt binnenkort uitgebreid met jassen en polo’s. ,,Wij lanceren niet in een keer een hele collectie, maar breiden stapje voor stapje uit’’, zegt Boddeke.
,,Een voordeel is dat we dan heel goed in kunnen spelen op wensen en ideeën van onze klanten. De betrokkenheid van fans van het merk is een belangrijke peiler van ons merk.’’ Van der Voorn vertelt lachend: ,,De eerste pakketjes hebben we persoonlijk bij de mensen thuis gebracht. Dat werd heel erg gewaardeerd.’’
''Mijn tante vroeg ook al of er ooit nog een apart Oldgirlz wordt uitgebracht''
Videoserie op sociale media
Het merk mikt op jongeren van 14 tot 28 jaar. Zou een apart Younggirlz-label ooit tot de mogelijkheden behoren? ,,De kleding is geschikt voor zowel mannen als vrouwen, maar wie weet wat er nog in het vat zit’’, stelt Boddeke. ,,Mijn tante vroeg ook al of er ooit nog een apart Oldgirlz wordt uitgebracht.’’
Voorlopig is Youngboyz vooral in Nieuwkoop en omstreken bekend door de kracht van mond-tot-mondreclame. Als de collectie verder is uitgebreid, gaan de jonge ondernemers marketing inzetten om een groter bereik te creëren. ,,Met een videoserie op sociale media gaan we vertellen wie we zijn en wat de boodschap van ons merk is. Dat wordt een belangrijke volgende fase.’’
Er fulltime mee bezig zijn en zelfs van kunnen leven zou de cirkel voor de twee vrienden echt rond maken. ,,Dat is ons ultieme doel’’, zeggen ze in koor.
Lees ook: Wat modeontwerper Addy van den Krommenacker anders doet na doorstart