Nieuws Groei

Dit kun je leren van succesvolle Nederlandse techbedrijven Adyen, WeTransfer en Usabilla

Tien Nederlandse bedrijven hoorden zes jaar geleden bij de honderd 'hottest start-ups' van Europa, volgens een serie die technologietijdschrift Wired maakte. De Volkskrant zoekt uit wat de oprichters van de succesvolle start-ups hebben geleerd.

Laurens Verhagen, Bard van de Weijer | Foto: Noel Looze 30 april 2018

Wetransfer22tracks

WeTransfer: succesvol

Wat: eenvoudig uitwisselen van bestanden

Interviews geeft Nalden, mede-oprichter vanWeTransfer, eigenlijk niet meer. Gezicht naar buiten is sinds twee jaar Gordon Willoughby, ex-Amazon. De verandering illustreert de fase waarin het bedrijf nu zit: Amerika moet worden veroverd vanuit het kantoor in Los Angeles.

Nalden, nog immer werkzaam bij de dienst, blikt via e-mail terug. WeTransfer doet in essentie al jaren hetzelfde: op een heel simpele manier bestanden laten uitwisselen, waarbij het geld wordt verdiend via fraai vormgegeven beeldvullende 'wallpapers' waarvoor adverteerders betalen en met betaalde diensten. 'Ik geloof niet in geluk', schrijft Nalden. 'Wel in timing. En in mensen, die maken het verschil. Omring jezelf met goede mensen die kritische vragen durven te stellen zodat de beste ideeën overleven.' Wat volgens Nalden ook helpt: WeTransfer is winstgevend en dus minder afhankelijk van investeerders. 'Daardoor kun je een eigen koers blijven varen.'

Die eigen koers komt onder meer tot uiting in wat Nalden de typisch Hollandse kijk op vormgeving noemt. Functioneel design in plaats van schreeuwende banners. Nalden heeft in 2008 een succesvol blog waarop dan al advertentiewallpapers staan. Zijn zakenpartner Bas Beerens heeft rudimentair gereedschap voor het uitwisselen van bestanden. Ze besluiten deze twee elementen samen te voegen. 'Het ontstond allemaal vrij naïef, maar toen moesten we nog wel een heel bedrijf bouwen om het product heen, wat met vallen en opstaan is gelukt.'

Usabilia: succesvol

Wat: Softwareoplossing die bedrijven gebruiken om te ontdekken hoe hun website en app wordt gewaardeerd door bezoekers, en waar ze eventueel afhaken.

Het beginnen van een start-up is te vergelijken met het laten opstijgen van een vliegtuig: je wilt je zaken van de grond krijgen en om voldoende vaart te krijgen, zijn investeerders nodig. Daarom spreken start-up-ondernemers in de beginperiode over de runway, de startbaan. Heb je genoeg, dan stijg je op. Kom je tekort, dan stort je neer.

Usabilladreigt al in het begin van zijn prille bestaan van de baan te schieten. 'Het was 2011, we hadden 750 duizend euro ontvangen van investeerders die brood zagen in ons idee', vertelt ceo Marc van Agteren, een van de vroege oprichters van het Amsterdamse bedrijf. Met dat geld kunnen programmeurs worden aangenomen en een pand gehuurd. Er zijn dan al grote klanten: Sony, Disney, Sanoma.

De start-up begint te groeien. Maar de omzet blijft achter. 'Die was net groot genoeg om één man van te kunnen betalen', zegt Van Agteren. Er zijn er elf in dienst. Terwijl de start-up probeert vaart te maken, zien de oprichters de startbaan snel korter worden. 'In mei 2012 waren we denk ik twee maanden verwijderd van een faillissement', zegt Van Agteren. Het roer moet om. Met pijn in het hart worden medewerkers ontslagen, vier blijven over. Het product wordt vernieuwd. En belangrijker: het verdienmodel aangepast.

'Eerst konden klanten een maandabonnement nemen, en dat is precies wat ze deden.' Als een klant een nieuwe site maakt, gebruikt hij Usabilla een maandje om te kijken wat de gebruikers vinden en zegt daarna weer op. De inkomstenstroom is daardoor beperkt en er gaat veel energie zitten in het vinden van nieuwe klanten. Door het product zo te veranderen dat de klant een verbintenis aangaat voor een jaar, weten de oprichters de inkomstenstroom te verlengen. Bovendien ontvangen ze hun geld nu vooruit. 'Binnen acht maanden draaiden we break-even.' Tot 2015 werken er vijf man, nu telt het bedrijf 110 medewerkers. Usabilla bloeit en het aardige is dat enkele klanten uit het allereerste begin nog altijd gebruik maken van de diensten van Usabilla. Daar zijn we trots op, zegt Van Agteren.

Adyen: giga-succes

Wat: De kassa van het internet

Gewone stervelingen kennen dit bedrijf nauwelijks, maar concerns als Facebook, Spotify, eBay en Netflix laten hun betalingen graag viaAdyenverlopen. Vorig jaar handelde het bedrijf voor 108 miljard euro aan betalingen af en boekte het zelf een omzet van ruim een miljard. Adyen verslaat bestaande banken naar eigen zeggen omdat het sneller en makkelijker werkt.