Nieuws Groei
New York Pizza verkocht nog nooit zoveel pizza's: ‘Wie nu laat bezorgen stopt er niet meer mee’
De 221 vestigingen van New York Pizza verkochten nog nooit zoveel pizza's als vorig jaar. En de vooruitzichten zijn goed, verzekert Philippe Vorst, de topman van het Amstelveense bedrijf.

Philippe Vorst, topman van New York Pizza: 'Vorig jaar was de groei extreem.' Foto: Pim Ras Fotografie
Natuurlijk is Philippe Vorst, die New York Pizza samen met twee anderen opzette in 1993, blij met de groei van zijn bedrijf in 2020, zegt hij tegen AD. En met de 11,5 miljoen pizza's die vorig jaar door de 221 vestigingen werden verkocht. ,,Maar we groeien al non-stop sinds 2010. Vorig jaar was de groei wel extreem met 20 procent. Wij zaten gelukkig in een markt die open mocht blijven. Maar de gewone horeca is extreem hard getroffen. Ons succes betekent dat anderen lijden. Ik had dit liever niet gehad.''
De coronapandemie heeft New York Pizza een flinke steun in de rug gegeven, lijkt het. Maar het bedrijf merkte ook de impact ervan. ,,We wilden afgelopen jaar 25 nieuwe vestigingen openen, maar het werden er uiteindelijk maar dertien.''
Lees ook: New York Pizza slaat internationale vleugels verder uit
Naast de vestigingen die door franchisers worden gerund, heeft New York Pizza ook een deegfabriek en groothandel. Dat deeg wordt aan de eigen vestigingen geleverd, maar ook aan afnemers in twintig landen. In Nederland neemt bijvoorbeeld La Place deeg af van NY Pizza. ,,Op een gegeven moment zakte de omzet met 70 procent in, omdat door de lockdown in veel landen de afzet wegviel.'' Maar per saldo bleef het verlies aan omzet beperkt.
Niemand haalt meer af
Corona veranderde ook de werkwijze drastisch. In eerste instantie moesten de 75 mensen op het hoofdkantoor thuiswerken. ,,Maar we hadden geluk dat we net een uitbreiding van het kantoor hadden gerealiseerd voor de toekomstige groei. Daardoor hebben we veel extra ruimte en kunnen meer mensen op veilige afstand op kantoor werken.'' Ook bij de vestigingen veranderde het een en ander. ,,Voor de uitbraak werd 20 procent van de bestellingen door klanten opgehaald. Nu wordt vrijwel alles bezorgd.'' En die bezorging gaat contactloos, betalen kan alleen online en met pin en de pizzakoerier blijft op afstand.
"Ons succes betekent dat anderen lijden, dat had ik liever niet gehad"
Corona creëert saamhorigheid
Op andere vlakken had corona ook invloed. ,,We zijn gelukkig een jeugdig bedrijf, waarmee ik bedoel dat hier veel jonge mensen werken. Daardoor hebben we gelukkig geen ernstige coronagevallen gehad. We kregen dagelijks honderden vragen van franchisenemers. Zoals: wat moet ik doen als een medewerker besmet is? Moet ik dan de zaak sluiten? We besloten een dagelijkse nieuwsbrief te maken met vragen en antwoorden. Het was een heel turbulent jaar, maar het heeft tot een grote saamhorigheid geleid. Als bedrijf zijn we sterker geworden, meer een eenheid.''
Intussen kijkt Vorst vooruit. In Nederland zijn er nog groeikansen voor NY Pizza, dat alleen het Amerikaanse Domino's voor moet laten gaan qua marktaandeel. ,,De markt blijft groeien. Je ziet dat 55-plussers niet of nauwelijks thuis laten bezorgen. Maar iemand die nu laat bezorgen stopt er niet meer mee. Dus de jongeren blijven bestellen als ze ouder worden. Dat betekent dat de markt automatisch groeit.''
Luister ook het podcast-interview dat De Ondernemer eind 2020 had met NYP-topman Philippe Vorst.