Nieuws Groei
Dragons' Den: Nikkie Plessen komt terug op 'nee' en investeert in fintech scale-up
Dat een pitch bij Dragons’ Den niet altijd investeerders oplevert, is part of the show. Maar dat een ‘nee’ in de uitzending niet altijd een definitieve ‘nee’ hoeft te betekenen, bewijst Nikkie Plessen. Waar zij in eerste instantie niets zag in de Bredase fintech scale-up LOYYO, zocht ze later toch contact met oprichter Wouter Meeuwisse. Een investering van 400.000 euro tegenover een bedrijfsaandeel van 40 procent is inmiddels een feit.

Wouter Meeuwisse, Nikkie Plessen en haar partner Ruben Bontekoe (vlnr). Foto: NP Fashion.
,,Tijdens de tv-opnames zelf werd mij nog niet meteen duidelijk wat het bijzondere aan Wouters' formule was en daarom investeerde ik niet”, legt Nikkie Plessen uit. ,,De pitch van Wouter is zelfs niet uitgezonden. Toch bleef zijn verhaal hangen, vooral omdat wij met ons eigen bedrijf (NP Fashion, red.) al een tijd op zoek zijn naar een eenvoudig loyaliteitsprogramma dat zowel in onze winkels als online te gebruiken is. Daarom heb ik na de opnames contact gezocht met Wouter en raakte ik na een gesprek heel erg enthousiast. Dat heeft dus alsnog geresulteerd in een mooie investering. We worden ook meteen de eerste klant.”
Lees ook: Corona als reset button: restaurant verandert concept tijdens sluiting
Dit doet LOYYO
LOYYO is een digitaal loyaliteitsprogramma voor de retail. Direct bij het afrekenen spaart de klant punten zonder dat daar een aparte spaarpas, app, download of hardware aan te pas komt. Iedereen kan dus volledig geautomatiseerd sparen met creditcard, pinpas, QR-payment, Apple Pay of Google Pay. Zowel in de winkel als in de webshop.
'Perfecte match' tussen Nikkie Plessen en LOYYO-oprichter Wouter Meeuwisse
Plessen is blij met de deal en dan vooral met de kennis van tech en loyalty die ze met Meeuwisse in huis haalt. ,,De sterke kant van Wouter is zijn technische achtergrond. Ik heb op mijn beurt ervaring in de retail met eigen winkels in binnen- en buitenland. Ik ken mijn doelgroep en hun koopgedrag. Ik weet waar de behoefte van mijn klanten liggen. Wij vullen elkaar daarin dus perfect aan.”
Meeuwisse is al veel langer actief op het gebied van spaar- en loyaliteitsprogramma’s. Met zijn bedrijf Stampwallet ontwikkelde hij eerder een digitale stempelkaart en haalde daarmee grote klanten binnen zoals Starbucks, Dunkin’ Donuts en Victoria’s Secret.
Nikkie heeft dezelfde avond nog contact opgenomen via Dragons' Den-presentator Sander Schimmelpenninck
Zo kwam Meeuwisse op het idee voor LOYYO
De ondernemer legt uit dat zijn idee voor LOYYO is ontstaan uit ervaringen binnen digitale loyalty. ,,We zagen steeds lagere activiteit binnen programma’s, mensen downloaden geen apps meer en ondernemers vinden het te veel gedoe aan de kassa. Langere wachttijden kost de ondernemer geld. We gaan steeds meer richting betalen plus sparen via in eerste instantie QR-payments en daar is dit idee en de techniek uit ontstaan. Het doel is om het moment van sparen te versnellen en de digitale apps enkel te gebruiken als wallet om te kijken hoeveel punten je hebt.”
Lees ook: Dragons' Den: een 'ja' voor Bleumer-broers, maar alleen Harris bleef over
,,Ik heb al veel eigen geld in het product gestopt en het was klaar om live te gaan. Het enige probleem was dat mijn potje leeg raakte. Ik heb met veel investeerders gesproken. Iedereen vond het een te gek idee, maar ze wilden vaak toch meer omzet zien. Daarom leek meedoen aan het tv-programma Dragons’ Den mij een goed idee. Zo had ik kans op een investering én publiciteit.”
Geen teleurstelling na 'nee' van investeerders Dragons' Den
Dat zijn kersverse investeerder Nikkie Plessen in eerste instantie ‘nee’ zei tegen zijn pitch, zorgde bij Meeuwisse niet voor teleurstelling. ,,Ik was over het algemeen erg positief toen ik na de opnames bij Dragons’ Den-presentator Sander Schimmelpenninck kwam. Ik zei dan ook tegen hem dat ik het gevoel had dat er nog wel iets uit voort zou komen. Een commerciële deal of een investering. Nikkie heeft dezelfde avond nog contact opgenomen via Sander.”
,,De gesprekken begonnen als commerciële deal, maar al gauw was er een goede klik. Ik ben er ontzettend blij mee. Mijn advies voor ondernemers die ook op zoek zijn naar investeerders? Blijf proberen! Ik heb in 2019 zo’n 25 keer ‘nee’ als antwoord ontvangen, maar dat betekent niet altijd dat je product niet goed is. Het is niet zoals bij The Voice of Holland dat wanneer er niemand op de knop drukt het direct betekent dat je niet kan zingen.”
In Dragons’ Den krijgen beginnende ondernemers die op zoek zijn naar een investeerder, de kans om hun eigen bedrijf te pitchen aan vijf van de meest succesvolle zakenmensen van ons land. Michel Perridon, Nikkie Plessen, Won Yip, Shawn Harris en Pieter Schoen zijn samen goed voor zo’n 1 miljard euro en investeren met hun eigen geld.
De afleveringen van Dragons’ Den zijn terug te kijken NPO Start.