Nieuws Groei
Rotterdamse softwareontwikkelaar wearereasonablepeople haalt internationaal toptalent in huis
Stel je voor: je bedrijf groeit als kool en er is dringend deskundig personeel nodig, maar de gedroomde nieuwe werknemers zijn niet voorhanden in Nederland. Chris Beemster en Auke Ferwerda (allebei 37) van softwareontwikkelaar wearereasonablepeople zaten niet met hun handen in het haar, maar kwamen met een oplossing, schrijft AD Rotterdams Dagblad.

Ze haalden ontwikkelaars en designers van over de hele wereld naar Rotterdam. ,,Goede mensen zijn schaars in onze branche en er is veel concurrentie", zegt Ferwerda. ,,Twintig man uit Oekraïne halen is volgens ons niet de oplossing, omdat je dan kliekjes krijgt. Nu ontstaat er een saamhorigheidsgevoel, omdat mensen echt voor ons naar Nederland komen."
Maar hoe maak je al die gewilde werknemers enthousiast voor je Rotterdamse bedrijf? ,,Juist door de lat veel hoger te leggen en door het neerzetten van een plek waar ambitieus en internationaal toptalent zich thuis voelt", zegt Beemster trots. ,,Wekelijks ontvangen we meer dan 100 sollicitaties van over de hele wereld." De keuze van het tweetal is de juiste gebleken. De afgelopen drie jaar groeide het bedrijf met 877 procent, mede door de twintig nationaliteiten die in het kantoor in het Groot Handelsgebouw rondlopen.
Lees ook: Hoe Smart Robotics in een zeer innovatieve sector zijn groei waarmaakt
Het bedrijf is genomineerd voor de Rotterdamse Ondernemersprijs 2017, ook omdat het eind van de groei nog lang niet in zicht is. Iets wat Beemster niet direct had voorzien. ,,Ik begon voor mezelf, maar al snel had ik meer klanten dan handen. Er waren wel wat freelancers die hielpen, maar er was nog geen organisatie."
Schakel
Zijn vroegere muzikale partner Ferwerda was de ontbrekende schakel. ,,Ik had veel contact met jonge bedrijven en kende dus ook de perikelen die daarbij komen kijken. Chris was vooral bezig om interessante opdrachten te regelen voor andere freelancers, in plaats van zijn eigen bedrijf op te bouwen." De verdeling in het bedrijf was snel gemaakt. Beemster werd vooral verantwoordelijk voor de inhoud, Ferwerda bemoeide zich meer met de zakelijke kant. Na een moeizaam eerste jaar (waarin de drie grootste klanten door de crisis omvielen) kreeg wearereasonablepeople de wind in de zeilen.
Design
Het besluit om als technologiebedrijf design een prominente rol te geven bleek de juiste zet. ,,Een nieuwe generatie bedrijven als Uber, PayPal en Netflix maken het verschil met hun technologieën, (design)processen en mindset. Klassieke ondernemingen zien deze beweging en willen graag mee aan de slag om even 'snel en wendbaar' te worden, maar dat lukt ze lang niet altijd. Omdat wij beide werelden kennen, zijn we goed in staat deze organisaties te helpen.''
Rotterdam
Hoe groot de liefde voor Rotterdam ook is, de groei dwingt het bedrijf om over de stadsgrenzen heen te kijken. ,,De thuisbasis Rotterdam zullen we niet verlaten, maar uitbreiding naar een andere stad of een ander land wordt misschien wel noodzakelijk'', zegt Ferwerda. Maar waar het bedrijf ook naar toe gaat, de 'nieuwe familieleden' gaan mee. ,,Natuurlijk, die maken ons bedrijf'', zegt Beemster, terwijl hij door een glazen wand naar twee werknemers kijkt die elkaar omhelzen. ,,Waar zie je nou een Oekraïner en een Mexicaan dit met elkaar doen? Dat is toch mooi.''
- Opgericht: 'De laatste dag van 2011'
- Aantal werknemers: 42
- Omzet: 'Ruim 3 miljoen'
- Adres: Weena 723 Unit C2.070, 3013 AM Rotterdam
- Website: wearereasonablepeople.nl
Juist door de lat veel hoger te leggen en door het neerzetten van een plek waar ambitieus en internationaal toptalent zich thuis voelt