Nieuws Groei

Van docent naar sieradentycoon: het succes van Sharon Hilgers (My Jewellery)

Ze heeft liefst een half miljoen volgers op Instagram, drie kantoren van 5.000 vierkante meter en vijftien winkels. Sharon Hilgers (31) uit Den Bosch timmert met haar sieradenmerk My Jewellery flink aan de weg. En zo lang doet ze het nog helemaal niet.

Eva de Waal (AD) 11 april 2021

Sharon Hilgers My Jewelry

Sharon Hilgers van My Jewellery. Ze is inmiddels een succesvol onderneemster. Foto: Eveline van Elk

Sharon Hilgers (31) zit sinds haar twaalfde niet stil. Als jong meisje maakte ze sieraden en gaf ze workshops. Inmiddels is de Bossche eigenaresse van My Jewellery met bijna vierhonderd werknemers in dienst. In 2014 waren dat er nog maar elf.

Haar zus Jesse is een trouwe compagnon binnen sieraden- en accessoireketen My Jewellery. Ook de moeder van Sharon Hilgers is een directe collega. Tezamen met nog 398 anderen. Sharon Hilgers gaf haar zekerheid als lerares op het Jeroen Bosch College in Den Bosch op en werd succesvol onderneemster met een succesvol sieradenmerk, zo vertelt ze in het AD.

Lees ook: Sharon Hilgers (My Jewellery): 7 tips voor meer succes op social media

Werk en privé als familie samen delen, kan daaruit opgemaakt worden dat u een familiemens bent?

,,Ik vind familie heel belangrijk! Het voordeel van samenwerken? Dat we op elkaar zijn ingespeeld. Mijn moeder en Jesse kennen mij door en door, en ik hen ook. Mijn moeder heeft altijd in de zorg gewerkt, maar maakte vijf jaar geleden de overstap naar My Jewellery. Vooral in het begin was het nog even aftasten, want toen ging het tijdens het diner met het gezin nog vaak over mijn bedrijf. Inmiddels hebben we daar onze weg in gevonden.’’

Met alle financiële zekerheid als docent Frans op een middelbare school in Den Bosch besloot u in 2011 ontslag te nemen en uzelf fulltime op My Jewellery te richten. U heeft het lef van een ondernemer.

,,En het bleek een geslaagde keuze, want nog geen jaar later opende ik mijn eigen eerste winkel in dezelfde stad. Ik werkte inderdaad parttime als docent Frans en was ondertussen druk bezig met de start van My Jewellery. Ik denk dat mijn ontslag júíst nodig was om de drive te voelen om mijn bedrijf succesvol te maken. Hoewel de overgang van een volle klas met dertig leerlingen naar moederziel alleen thuis mijn bedrijf opzetten groot was, gaf het ook voldoening. Ik kon mij eindelijk focussen op één ding. En natuurlijk dacht ik ook: ik blijf niet in mijn eentje vanuit mijn woonkamer dit bedrijf runnen. Ik nam risico en werkte harder dan ooit tevoren. Et voilà, binnen twee jaar had ik al zes werknemers in dienst en een kantoor in Den Bosch. Dat was niet gebeurd als ik nog deels in het onderwijs was gebleven.’’

''Vóór corona vierde ik het graag met een lekker etentje in een goed restaurant. Maar inderdaad: af en toe mogen we mijlpalen best wat meer vieren''

Sharon Hilgers, My Jewellery

Sharon hilgers winkel

En zien we het Frans nog ergens terug?

,,Zeker! Mijn liefde voor Frans vertaalt zich nu in mijn kledingmerk, want op de shirts van My Jewellery staan regelmatig Franse quotes als Très jolie en Bisou mon amour.’’

Hilgers heeft bijna een half miljoen volgers op Instagram, drie kantoren van 5,000 vierkante meter, vijftien winkels door het hele land en nieuwe winkelopeningen in het verschiet.

Naasten bevestigen: uw imperium My Jewellery boekt succes, maar u bent bescheiden in het vieren ervan.

,,Vóór corona vierde ik het graag met een lekker etentje in een goed restaurant. Maar inderdaad: af en toe mogen we mijlpalen best wat meer vieren. Zoals vorige laatst, toen we 50.000 moeder-dochter-armbandjes hadden verkocht. Dat betekent dat we de liefde van 100.000 moeders en dochters hebben verenigd. We maakten er een filmpje van, dat op Instagram 250.000 keer werd bekeken. Eigenlijk een feestelijk succes, maar constant dreunt er in mijn achterhoofd: we moeten blíjven presteren.’’

My Jewellery en online trainingen van Goodhabitz

Slechts weinig ondernemers slagen erin om meteen vanaf moment zero tot een sluitende bedrijfsstructuur te komen. Het is toch veelal een kwestie van proberen, uitzoeken, terug naar de tekentafel en doorgaan. Sieradenbrand My Jewellery stond er evenmin in één keer, groeit niettemin als kool, maar wat de aanpak zo typisch maakt, is dat stapsgewijs kennis wordt gemaakt met opleidings- en trainingstechnieken. Daarvoor maken ze gebruik van deze online trainingen van GoodHabitz.

Lees ook: Sophie Kahn is succesondernemer in New York: ‘we hopen de nieuwe Cartier te worden’

Jullie hebben ook de nodige BN’ers die via Instagram My Jewellery promoten. Dat maakt ook dat My Jewellery online scoort.

,,Klopt, vier meiden op ons kantoor regelen dat. De recentste samenwerking is met zangeres Maan. Door corona merken we überhaupt dat online booming business is. Tijdens de eerste lockdown viel vooral comfy kleding online in de smaak. Maar als fashionista zou ik zeggen: leef juist niet tijdens thuiswerken in die joggingbroek. Maar tut jezelf op: een leuke flared pants, sieraden en wat make-up. Ook tijdens die korte wandeling! Het geeft jezelf écht een beter gevoel.’’

Vorig jaar spraken we Sharon Hilgers voor een podcast waarin ze vertelde over haar bedrijf tijdens de coronacrisis. Beluister de podcast hieronder.

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws