Nieuws Groei
Techbedrijf Channext haalt miljoenen op voor marktleiderschap in partnermarketing
Channext heeft 4,5 miljoen euro opgehaald om ferm te groeien. Het Utrechtse techbedrijf wil het mkb, actief in het domein hard- en software, met hun software de marketingpower geven van een ICT-multinational.

De oprichters van Channext vlnr, Hennie Jansen (CCO), Jens van de Graaf (CTO) en Rick van den Bosch (CEO), op het dak van het Rotterdamse Groothandels Gebouw waar het ooit begon. Foto: Channext
Channext is in 2019 ontstaan uit een ergernis, vertelt medeoprichter Rick van den Bosch. De 28-jarige ondernemer zag zijn vader en andere familieleden worstelen met wat in het jargon partnermarketing heet. ,,Grote computer- en softwarebedrijven als Dell, Cisco en Logitec verkopen voor meer dan 90 procent hun producten en diensten via partners. Dell werkt over de gehele wereld met vele tienduizenden kleine en grote partners, deze verkopen laptops en servers weer aan eindgebruikers. Het duurt soms drie tot negen maanden voordat de lancering van een nieuw product of dienst landt bij de klanten van die partner. Het is echt bizar moeilijk, partnermarketing.”
Lees ook: Thuiswerk-startup Workwize haalt investering op van 1,5 miljoen euro
De partner van zo'n grote ICT-gigant is vaak een mkb’er. Van den Bosch vertelt dat deze vaak van dertig tot veertig leveranciers producten en diensten afneemt. ,,Het probleem is dat elke leverancier zijn eigen manier van communiceren en interface heeft. De ondernemer heeft geen tijd om dat allemaal in zijn systeem te implementeren. Het gevolg is dat minder dan 10 procent van de partners participeert in de marketingactiviteiten van hun fabrikanten".
,,Ons platform pakt de manier aan waarop ICT-leveranciers samen met hun partners de markt benaderen. We automatiseren het lanceren van marketingcampagnes via de websites, sociale-mediaprofielen als LinkedIn en online advertentieaccounts van de partners. Het stelt zo ICT-giganten als Dell en Logitech in staat om partners te helpen met marketing en zo het verhogen van hun omzet. Ons hoofddoel is het mkb de marketingpower te geven van grote bedrijven.”
Succesvolle ondernemers betrokken bij financiering Channext
De financiers in deze derde ronde – eerder werd in twee stappen al 700.000 euro opgehaald - zijn naast de bestaande aandeelhouders Holland Capital en het Graduate Entrepreneur Fund, een early stage fonds dat wordt gevuld door een groep succesvolle alumni van de Erasmus Universiteit, Erasmus MC en de TU Delft. Van den Bosch, die heeft gestudeerd aan de Erasmus Universiteit: ,,Met dat geld willen we versneld partners op ons platform aansluiten en nog meer hard- en softwareleveranciers aan ons binden. We willen met partnermarketing marktleider in Europa worden en de eerste stappen in Amerika zetten.”