Nieuws Groei
Tony's Chocolonely passeert 100 miljoen-omzetgrens, eigen fabriek gaat niet door
Op 11 september 2011 behaalde Tony’s Chocolonely 1 miljoen omzet. Tien jaar en 2 weken later passeerde Tony’s voor het eerst de 100 miljoen euro omzetgrens. 'Het bewijs dat chocoladefans de missie van het merk massaal ondersteunen en dat Tony's impactgedreven bedrijfsmodel werkt', aldus de chocoladefabrikant.

V.l.n.r. Pascal Baltussen, Henk Jan Beltman, Jo Lane en Jan Huij van Tony's Chocolonely. Foto: Bart Heemsker.
Tony's Chocolonely staakt de plannen voor de bouw van een eigen chocoladefabriek in Zaandam. Dat zorgt voor een eenmalig nettoverlies van 4,7 miljoen euro, meldt het bedrijf in de jaarcijfers. In dit verlies zijn ook kosten meegenomen van de samenwerking die het bedrijf vorig jaar aanging met popartiest Pharrell Williams en de uitkering van een eenmalige bonus aan medewerkers.
'Sjakie & De Chocoladefabriek-fabriek'
De onderneming had de bouw eerder al op pauze gezet. Zonder de eenmalige kosten was het bedrijf het afgelopen boekjaar, dat eindigde op 30 september, naar eigen zeggen wel winstgevend en bleef er circa 1 miljoen euro over. De miljoenen die het bedrijf had vrijgemaakt voor de fabriek worden nu geïnvesteerd in uitbreiding zowel internationaal als in West-Afrika. Er wordt onder andere meer personeel aangenomen voor meer lokale kennis in markten waar Tony's actief is en het vergroten van bewustzijn over problemen in de cacao-industrie, zoals kinderarbeid. Dat is een van de speerpunten van het bedrijf.
Lees ook: Henk Jan Beltman (Tony’s Chocolonely): 'Meer chocola, meer geld, heeft meer impact'
Het in 2005 opgerichte Tony's blijft verder doorgroeien. In het afgelopen boekjaar steeg de wereldwijde netto-omzet van de chocoladeproducent met bijna een kwart naar 109,6 miljoen euro. Vorig jaar was dat 88,4 miljoen euro. De overname van de fabriek van de Belgische chocolademaker Althaea-De Laet, waardoor Tony's ook zelf chocola kan maken, was een 'belangrijke bijdrage' aan de groei, zegt de chocoladeproducent. 'Door een eigen fabriek te exploiteren, kan Tony's sneller innoveren en de hoeveelheid bonen opschalen die ingekocht worden', aldus het bedrijf in een verklaring.
- Tony’s Chocolonely rapporteert dit jaar een wereldwijde omzetgroei van 24%, met sterke resultaten in de DACH-regio en UK & Ierland
- Tony’s kocht dit jaar een recordhoeveelheid duurzame cacaobonen in (een stijging van meer dan 87%) via hun Open Chain platform
- 22% van alle chocoladerepen in Nederland worden nu gemaakt volgens Tony's 5 samenwerkingsprincipes
- Om de efficiëntie te verbeteren en de internationale groei te versnellen, introduceert het bedrijf een nieuwe Chief-structuur
- Het bedrijf is van plan om Tony's Open Chain te verdubbelen om de impact te vergroten
De omzet steeg daarnaast door de volgens de onderneming bijna verdrievoudiging van de omzet in landen zoals Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland was sprake van een ruime verdubbeling. Tijdens de pandemie kochten mensen al meer chocolade van het merk.
In tien jaar van 1 naar 100 miljoen euro omzet
Op 11 september 2011 behaalde Tony’s Chocolonely 1 miljoen omzet. Tien jaar en 2 weken later passeerde Tony’s voor het eerst de 100 miljoen euro omzetgrens. 'Het bewijs dat chocoladefans de missie van het merk massaal ondersteunen en dat Tony's impactgedreven bedrijfsmodel werkt', aldus de chocoladefabrikant.