Nieuws Groei

Dit zijn de volgende stappen van groeibriljant Jumbo

Supermarktketen Jumbo gaat werk maken van België, schrijft de Volkskrant. Volgens de belangrijkste rivaal van marktleider Ahold Delhaize − het moederbedrijf van Albert Heijn − zijn de eerste contracten voor supermarktlocaties bij de zuiderburen getekend.

Redactie De Ondernemer | Foto: ANP 23 augustus 2018

Jumbo supermarktketen Van Eerd overname familiebedrijf 1

De organisatie voor Jumbo België zal ook verder worden opgetuigd. Het gaat gepaard met het verder in kaart brengen van de Belgische markt. De eerste Belgische Jumbo-winkels moeten in de loop van volgend jaar open gaan, zei financieel topman Ton van Veen woensdag bij de presentatie van de halfjaarcijfers. 'En dan eerder in de tweede jaarhelft, dan in de eerste.'

Van Veen is voorzichtig. Hij benadrukt dat de Belgische markt duidelijk anders is dan de Nederlandse, gelet op onder meer cultuur en eetgewoontes.

Oprukken

Jumbo sloot de eerste zes maanden van het jaar af met een omzet van 3,9 miljard euro, 4 procent meer dan dezelfde periode een jaar eerder. Jumbo is daarmee goed voor een marktaandeel van 19,5 procent. Door de opening van nieuwe winkels, waaronder de eerste 25 van de naar Jumbo om te bouwen supermarkten van EMTÉ, verwacht Jumbo dit jaar verder op te rukken.

De supermarktketen liet verder weten dat het Smulweb gaat overnemen, een voedings- en receptenplatform met maandelijks 3 miljoen bezoekers, die elkaar adviseren over lekker en gezond eten. De 'relatief bescheiden' overname moet 'een extra impuls geven aan de op klantgemak en foodbeleving gerichte strategie van Jumbo', meldt Jumbo.

Nieuwe restaurants

Bij restaurantketen La Place − die Jumbo twee jaar geleden overnam − groeide de omzet in het eerste halfjaar met 30 procent, tot 78,5 miljoen euro. Het aantal restaurants groeide in die periode tot 98, waarvan veertien buiten de landsgrenzen. La Place opende de afgelopen maanden onder meer nieuwe restaurants in Frankrijk en Zwitserland.