Blog Groei
Word jij een succesondernemer? Dit zijn de factoren die van belang zijn
Via FIRM24.com worden jaarlijks circa 8.000 nieuwe BV's opgericht. Het platform presenteert zich als de kraamkamer van het Hollandse ondernemerschap. Interessant is het om juist van deze partij te horen hoe een startende ondernemer succesvol kan worden. Waaraan moet hij of zij denken om de slagingskans zo groot mogelijk te maken?

Wij zien jaarlijks duizenden ondernemers langskomen die hun BV willen oprichten. Soms zijn het ervaren ondernemers die een extra BV nodig hebben, maar vaak zijn het mensen die from scratch hun onderneming gaan beginnen. Deze mensen bereiden zich voor in alle fiscale, juridische, en boekhoudkundige aspecten van het ondernemerschap en gaan aan de slag. Wij moedigen dit van harte aan. Toch kunnen wij bij de oprichting al inschatten of de onderneming over twee jaar succesvol zal zijn. Of überhaupt nog bestaat. Hoe komt dat en waar heeft dat mee te maken?
Succesvolle vrouwelijke ondernemers
Waar het in ieder geval niet mee te maken heeft, is het geslacht van de ondernemer. Wij zien regelmatig zeer succesvolle vrouwelijke ondernemers voorbij komen, zoals bijvoorbeeld de oprichtster van Magioni of de dames van Influencer Marketing topspeler IMA. Waar het ook niet mee te maken heeft, is het opleidingsniveau of achtergrond van de ondernemer. Dit heeft hooguit effect op het soort product of dienst dat verkocht gaat worden, maar zeker niet op de vraag of dat ook succesvol gaat worden.
Lees ook: Als jouw eenmanszaak uit zijn voegen barst: dit moet je weten over een BV starten
Veel mensen denken dat een goede ondernemer een brandende overtuiging moet hebben, of een geniale ingeving moet hebben om iets hélemaal anders te doen dan anderen. Dat is natuurlijk mooi meegenomen, maar zeker niet zaligmakend. Het hoeft niet de volgende Google of Facebook te zijn, als het plan maar rendeert. Met hard werken en de juiste keuzes kun je met een eenvoudig idee een succesvol bedrijf maken.
Onbegrijpelijk businessidee
Sommige mensen hebben een businessidee dat jij 'waarschijnlijk toch niet begrijpt'. Dit heeft meestal meer met de ondernemer zelf te maken. Als je het niet simpel kunt uitleggen, begrijp je het zelf niet goed genoeg. En daar kun je gegarandeerd géén succesvol bedrijf op bouwen.
'Ondernemen draait maar om één ding, en dat is geld verdienen'
Ook zijn er zogenaamde wereldverbeteraars: mensen die hun businessplan uitleggen en ondertussen wegdromend omhoog kijken. Helaas zien wij bij Firm24 deze personen (zeker niet altijd vrouwen) vaker niet dan wel slagen. Is dat cynisch? Zeker niet. Dromen mag altijd, maar liever in je eigen tijd. Bedenk je dat de wereld doorlopend wordt verbeterd door marktpartijen. Dat kan alleen als er ook geld verdiend wordt.
Lange, onzekere dagen
En dan is er de categorie ondernemers die uitkijkt naar 'de vrijheid' van het ondernemen. Dat is ook oppassen geblazen. Een bedrijf succesvol maken heeft namelijk heel weinig met vrijheid te maken; het zijn lange, onzekere dagen en je hebt vaak meer verantwoording af te leggen aan derden (bijvoorbeeld financiers) dan je gewend bent. Betrap je jezelf op dit gevoel? Bedenk dan goed of je wel om de juiste redenen gaat ondernemen, en niet alleen omdat je klaar bent met je kantoorbaan.
Lees ook: Met deze tips groeit vegansnacks-startup Freggies naar scale-up
Wat is dan wèl van belang? Ondernemen draait maar om één ding, en dat is geld verdienen. Van 1 euro 2 euro maken. Dan 3 euro, dan 4 euro. Het is een cliché, maar als jouw plan niet binnen 2 zinnen uitkomt op hoe jij denkt je geld te verdienen, dalen je kansen op succes in onze ervaring aanzienlijk.
Rinkelende kassa
Ondernemers die hier goed in zijn willen ook liever vandaag dan morgen hun BV hebben, en kiezen niet zelden voor een spoed oprichting. Ze snappen niet dat niemand hun idee eerder heeft bedacht. Elke dag die voorbij gaat is er één te veel. Natuurlijk zijn er producten of diensten die ingewikkelder liggen dan, zeg, de handel in aardappelen. Maar als jij niet heel snel kunt uitleggen hoe de kassa gaat rinkelen - en daar enthousiast van raakt - dan moet je nog een keer goed bezinnen voor ge begint...
Vergelijken met Zalando of Uber
Maak je enkele jaren verlies? Trek dan niet te gemakkelijk de vergelijking met Uber of Zalando en wees eerlijk waarom je geen zwarte cijfers kan halen. Eén motto uit Silicon Valley is daarin wel verstandig om aan te houden : falen is okay, maar wacht er niet te lang mee en 'pivoteer' snel naar iets dat wèl rendeert.