Nieuws Groei

Youfone: van faillissement tot succesvolle telecom speler

Met succes weet Youfone de mobiele markt, gedomineerd door grote aanbieders, op te schudden. Van het faillissement in 2010 valt niets meer te merken. Binnenkort waagt Youfone de stap naar een nieuwe markt en lanceert de sim-only provider een videodienst: Youfone TV. Voor de bouw van het platform heeft Youfone de Chinese reus Huawei weten te strikken.

Lotte Elbrink 3 april 2017

Valentijn Opiness Beste Service Award 2017

Sim-only provider Youfone timmert aan de weg. Er wordt achter de schermen hard aan een serieuze rebranding gewerkt. Omdat het bedrijf zichzelf beschouwt als meer dan een prijsvechter, komt er onder meer een einde aan de welbekende reclame met Ruben Nicolai als het personage Marcelino Wunderlich. “We willen een kwaliteitsslag maken, Youfone is méér dan een grappige prijsvechter. De kwaliteit van het merk komt sterker in de spotlight. Youfone is een serieuze speler en bedient de klant goed tegen aantrekkelijke voorwaarden, zo willen we onszelf ook in de markt zetten.” Met een nieuwe bijpassende slogan: ‘Wat you wil’.

Youfone TV

Daarnaast verbreedt Youfone zijn horizon en liggen er grote plannen voor het veroveren van de tv-markt. Onlangs ging Youfone een samenwerking aan met Huawei voor de lancering van een nieuwe dienst: Youfone TV. Een over-the-top tv-concept (OTT) dat voor de zomer wordt gelanceerd. Klanten van Youfone TV kunnen straks altijd en overal, op ieder apparaat, televisie (terug)kijken.

Startup

CEO Valentijn Rensing (36) stapte in 2008 uit zijn marketingbureau en richtte Youfone op. Zijn bedrijf moest een alternatief worden voor de mobiele abonnementsmarkt, die door de grote aanbieders onnodig ingewikkeld was gemaakt. “De start leek veelbelovend, binnen zes weken was de investering rond”, vertelt de Rotterdamse ondernemer. “Een illusie, het was één grote glijbaan. Alle fouten die je als startup kunt maken, hebben we gemaakt. Te hoge IT-kosten, geen grip op debiteuren, negatieve marges, een te grote organisatie en onwetendheid; ik stapte in een business waar ik technisch weinig verstand van had.”

Faillissement

In 2010 viel het doek en werd het faillissement aangevraagd. “Rechtszaken, problemen met crediteuren: alle ellende kwam voorbij.” Toch wilde Rensing verder. “Mensen verklaarden me voor gek, maar ik wilde per se doorzetten. Een diep geloof in het product in combinatie met mijn bewijsdrang hielden me op de been.”

Een dag na het faillissement kocht Rensing daarom samen met zijn huidige zakenpartner het bedrijf terug van de curator.

40 procent groei

Om klanten te winnen kocht het tweetal, met geld van Rensings zakenpartner en tevens investeerder, na de doorstart een aantal andere telecom-spelers. Zo steeg de omzet en kreeg Youfone er in één klap 12.000 klanten bij. Vanwege slechte ervaringen met IT-leveranciers besloot Rensing ook om zijn eigen IT-systeem te laten bouwen. Sindsdien is de groei ingezet, Youfone groeit nu met 40 procent per jaar.

Het faillissement ziet Rensing als de beste leerschool ooit: “Eigenlijk zou iedere ondernemer dit een keer moeten meemaken, geen Nyenrode kan tegen een faillissement op”.

Outsourcing

Rensing heeft zijn lessen geleerd en gaat naar eigen zeggen nu volgens een heel ander beleid te werk. In plaats van alles zelf te doen werkt Youfone nu bijvoorbeeld veel samen met specialistische outsourcing partners. Wat niet is veranderd: de drive om een goed alternatief te bieden voor de grote spelers in de mobiele markt.

Twaalf vaste medewerkers

Terwijl het bedrijf groeit qua klanten en omzet, blijft het Youfone-team zelf klein. “Youfone bestaat nu uit twaalf vaste medewerkers. Dat komt doordat we veel outsourcen. Debiteurenbeheer, klantenservice, verzenden van de simkaarten, IT of de marketing: we besteden het allemaal uit. Zo profiteren we van de beste specialisten, werken we kostenefficiënt en besparen we onpraktische managementlagen. Ik ben ondernemer, geen manager.”

Legacy

Door het kleine team zijn de lijnen kort en is de sfeer op kantoor informeel. Medewerkers krijgen van Rensing veel eigen verantwoordelijkheid. “Doordat we zo’n klein team hebben, zijn we wendbaar en kunnen we snel knopen doorhakken, zonder bemoeienis van veel verschillende mensen. We zitten bovenop de markt en zijn altijd bezig met innoveren. Bijna niemand heeft een achtergrond in de telecom. Daardoor kijken we met een frisse blik naar een markt die gedomineerd wordt door spelers met veel legacy.”

Tevreden klanten

Klantvriendelijkheid staat bij Youfone bovenaan het prioriteitenlijstje. Daarmee heeft Rensing de afgelopen jaren een aantal awards weten binnen te slepen. In januari won Youfone de Beste Service Award verkiezing in de categorie Telecom (zie foto). “Het gaat ons om gezonde klanten die een bepaalde waarde met zich mee brengen, niet om zoveel mogelijk klanten.”

Om die klanten aan zich te binden heeft Youfone veel extra services. “Ja, we reageren snel en vriendelijk. Maar klanten zijn vooral tevreden dankzij de MyYoufone omgeving. Klanten kunnen in deze omgeving hun gegevens inzien, wijzigingen doorvoeren een dataplafond instellen en eventueel een (refurbished) toestel kopen.”

Daarnaast heeft Youfone de handen ineengeslagen met partijen als Zalando, Coolblue en Hema. Klanten die daar een product aanschaffen, kunnen Youcoins sparen, waarmee ze extra MB’s bij Youfone krijgen.

Huawei

Op videogebied is er nu dus de samenwerking met het Chinese Huawei. Rensing: “We willen de tv-markt flink opschudden. In 2008 waren we één van de eerste sim only-providers, nu zijn we één van de eersten in OTT.”

Op dit moment is Youfone ook in vergevorderd gesprek met Samsung. “Het zou mooi zijn als we Youfone TV standaard bij de aankoop van hun televisies mogen leveren.”

200.000 mobiele abonnees

“Met deze nieuwe dienst kan Youfone straks een enorme vlucht nemen. Op dit moment hebben we 170.000 mobiele abonnees, voor het einde van het jaar willen we er 200.000 hebben.” De doelstelling voor de tv- en internetmarkt liggen hoog: “We willen groeien naar een paar honderdduizend klanten die van meerdere Youfone-diensten gebruik gaan maken. Wel staat kwaliteit voorop. Aantallen zijn leuk, maar een hoge klantwaarde en een lage churn (abonnees die een dienst verlaten, red.) zijn mooier.”

Ondernemerstips van Rensing

De Youfone-CEO is mede door schade en schande wijs geworden. Hij deelt graag zijn lessen met andere ondernemers:

  • Durf diep te gaan om iets te bereiken
  • Geloof in je eigen kunnen
  • Pas op de centjes
  • Probeer je oorsprong te behouden, maar wel vooruit te blijven gaan
  • IT is een belangrijke basis, zorg dat het staat als een huis
  • Neem niet te veel personeel aan, maak gebruik van externe specialisten