Nieuws Groei

Zo proberen Nederlandse winkeliers harde munt te slaan uit Chinese Singles' Day

Nederlandse winkels proberen zaterdag (11-11) een graantje mee te pikken van het succes van de Chinese Singles' Day: vrijgezellen zetten zichzelf dan in het zonnetje met een cadeautje. Maar is er wel ruimte voor nóg een koopfestijn? Vraagt het AD Den Haag zich af.

Annemieke van Dongen 8 november 2017

Jack ma alibaba singles day

Naast Valentijnsdag, Moederdag en Vaderdag is er nu ook een feestdag voor jezelf: Singles’ Day. Tenminste, als het aan Bol.com ligt. De grootste webwinkel van Nederland pakt zaterdag voor het eerst uit met aanbiedingen die mensen moeten verleiden om cadeautjes voor zichzelf te kopen. Ook een aantal andere webwinkels doet mee, aldus brancheorganisatie Thuiswinkel.org.

Singles’ Day is overgewaaid uit China. Dat land kampt als gevolg van de eenkindpolitiek met een overschot van tientallen miljoenen vrijgezelle mannen. Dat bracht vier studenten in de jaren 90 op het idee om 11 november, 11- 11 (vanwege de vier enen), te adopteren als Singles’ Day, een dag waarop vrijgezellen met vrienden de bar induiken om hun onafhankelijkheid te vieren.

Black Friday

Niet zo gek dus dat Nederlandse winkelketens een graantje mee willen pikken. Maar snijden zij zich met nóg een koopfestijn niet in de vingers? Met sinterklaas en kerst voor de deur is november in ons land al een drukke periode. Daar komt bij dat ook de Amerikaanse uitverkoopevenementen Black Friday en Cyber Monday (24 en 27 november) in Nederland steeds meer aanslaan. En de elfde van de elfde betekent in het zuiden de aftrap van carnaval, andere regio’s vieren Sint-Maarten.

Nederlandse (web)winkels kunnen echter simpelweg niet meer om die buitenlandse uitverkoopevenementen heen, zegt hoogleraar marketing aan universiteit Nyenrode, Kitty Koelemeijer. ,,We shoppen steeds meer over de grens. Nederlanders die klant zijn van Alibaba’s AliExpress krijgen op Singles’ Day aanbiedingen. Wil je als winkelier een deel pakken van het budget dat mensen reserveren voor de feestdagen, dan moet je meedoen.’’

Singles day 2

De internationale aandacht voor Alibaba's koopfestijn maakt het bovendien aantrekkelijk voor winkeliers om mee te liften op dat succes. Single's Day heeft de potentie om net zo'n kaskraker voor Nederlandse ondernemers te worden als Valentijnsdag, voorspelt e-commercedeskundige Cor Molenaar. Hij wijst erop dat Nederland bijna drie miljoen alleenstaanden telt. ,,Waarom zou je voor hen geen feesten voor organiseren waar mensen vlak voor de feestdagen een nieuwe partner kunnen ontmoeten?''

Kick-off

Een dag om jezelf in het zonnetje te zetten zal volgens hem meer Nederlanders aanspreken dan Black Friday en Blue Monday, die in de VS samenhangen met Thanksgiving. ,,De uitverkoop na Thanksgiving markeert de Amerikaanse kick-off van het feestdagenseizoen. Dat kan Singles' Day worden voor Nederland. Het verlengt de koopperiode naar zes weken, waarin mensen twee keer salaris krijgen uitbetaald. Dat kan een economische impuls geven.''

Daar staat tegenover dat consumenten elke euro maar één keer kunnen uitgeven. Een horloge dat ze op 11-11 met korting bemachtigen, hadden ze anders misschien twee weken later voor de volle mep gekocht. Winkeliers leggen daar echter niet per se geld op toe, verklaart Koelemeijer. ,,Voor kortingsacties maken zij speciale prijsafspraken met leveranciers.''

Hoge verwachtingen

Bol.com heeft hoge verwachtingen van Singles' Day, zegt woordvoerster Marjolein Verkerk van het webwarenhuis. ,,Vorig jaar zagen we dat twee keer zoveel gezocht werd op Singles' Day als het jaar ervoor. Black Friday en Cyber Monday draaien vooral om elektronica. Sinterklaas om speelgoed, kerst om cadeaus voor anderen. Op Singles' Day hebben we aanbiedingen voor producten die leuk zijn om aan jezelf cadeau te doen, zoals make-up, parfum, sieraden, boeken, gadgets en dvd's.''

Concurrenten CoolBlue, MediaMarkt en HEMA hebben geen speciale acties. Ook Wehkamp laat 'vrijgezellendag' aan zich voorbijgaan. ,,Wij richten ons op gezinnen'', verklaart een woordvoerster.

Wil je als winkelier een deel pakken van het budget dat mensen reserveren voor de feestdagen, dan moet je meedoen.'

Kitty Koelemeijer, universiteit Nyenrode