Nieuws Innovatie

Gelderse Grown.bio wint 16e KVK Innovatie Top 100

Grown.bio uit Heerewaarden ontwikkelde een duurzaam alternatief voor piepschuim en verovert hiermee de eerste plaats in de 16e KVK Innovatie Top 100. Grown.bio laat piepschuim groeien uit de wortels van paddenstoelen, mycelium, op een ondergrond van landbouwafval.

Van onze redactie 2 februari 2022

KVK Innovatie top 100 2022 grow bio winnaar

KVK publiceert jaarlijks deze ranglijst met 100 concrete innovaties in het Nederlandse midden- en kleinbedrijf. De winnaar mag zich een jaar lang het meest innovatieve mkb-bedrijf van het land noemen.

Nummer 1: Grown.bio

Mycelium kan groeien op nagenoeg elke ondergrond. Grown.bio mixt die met landbouwafval. Daarmee vult het bedrijf mallen en daarin groeien mycelium en de landbouwvezels aan elkaar. Na vijf dagen is het goed doorgegroeid en kan het drogen om vervolgens te worden nabehandeld. Het resultaat is een stevige vorm, die schokabsorberend, licht, waterwerend en brandveilig is. De jury, onder leiding van Ruud Koornstra, is zeer enthousiast over het product: ‘Biologische technologie is de krachtigste technologie waarover wij beschikken en in de juiste vorm kunnen wij deze gebruiken om hier op aarde in harmonie te leven. Als Grown.bio goed doorpakt, dan is de impact van deze innovatie extreem.’

Het product is composteerbaar in de natuur en dat maakt myceliumcomposieten tot het groenst mogelijke verpakkingsmateriaal. Het materiaal is eindeloos beschikbaar, bevat geen giftige stoffen en komt niet van ‘olie-afhankelijke’ bronnen. Nu gebruikt Grown.bio de vormen als verpakkingsmateriaal, maar het kan ook toegepast worden in gebouwen, interieurs en de bouwsector. Het materiaal kan drijven, dus het is zelfs geschikt om er een surfplank van te maken.

Bekijk het interview met Grown.bio tijdens De Ondernemer Live hieronder terug.

Nummer 2: Vegan Green Tuna (Schouten Europe)

Een tonijnsoort die nooit met uitsterven zal worden bedreigd: Vegan Green Tuna. Deze duurzame Vegan Green Tuna is volledig plantaardig. Een goed alternatief, mede dankzij de vleesachtige structuur, die zo typerend is voor tonijn.

Consumenten vragen steeds meer om plantaardige alternatieven voor vis. Immers, diverse tonijnsoorten worden zwaar overbevist en een heel aantal soorten wordt met uitsterven bedreigd. Niet alleen in de oceanen, ook in Europa. De vraag naar een alternatief groeit hard vanwege het toenemende bewustzijn, mede door de stijgende media-aandacht en de documentaire Seaspiracy.

100 procent catch-free

De Vegan Green Tuna draagt bij aan een betere wereld, omdat die 100 procent catch-free is en niet uit de oceaan komt. De tonijn is verkrijgbaar in bulkverpakking voor verdere verwerking, maar ook als “tonijn in blik” en zelfs 100 procent op maat te maken . Schouten Europe stelt klanten in staat de tonijn ook onder eigen merk of private label op de markt te brengen.

Dit bedrijf - in de negentiende eeuw begonnen als familiebakkerij - is uitgegroeid tot een wereldwijd actieve onderneming die vooroploopt in de ontwikkeling, productie en verpakking van plantaardige producten. Door over te schakelen op een meer plantaardig dieet wordt de druk op de aarde verminderd. Schouten is er namelijk van overtuigd dat de wereld behoefte heeft aan een voedselpakket dat minder op dieren en sterker op planten steunt. Het bedrijf behoort tot de belangrijkste in de spelers voor vegetarische en veganistische vleesvervangers.

Lees ook: Hoe drie innovators doorgroeiden na hun notering in de KVK Innovatie Top 100

Nummer 3: PaperWise

Papier kan nog veel duurzamer, vindt PaperWise. De papierindustrie heeft al veel stappen gezet om het milieu te ontlasten, door energie, water, chemie, emissies en afval te besparen. PaperWise gaat nog een stap verder en heeft ook de grondstof verduurzaamd en gebruikt daar landbouwafval voor.

PaperWise-papier is een revolutionair nieuw soort papier en karton dat gemaakt wordt van de stengels en bladeren die overblijven na de oogst. Bij verwerking van gewassen, zoals rijst, graan, maïs en suikerriet, blijft 80 procent van de plant in de vorm van stengels en bladeren onbenut. Wereldwijd komen er dus jaarlijks miljarden tonnen van dit landbouwafval beschikbaar. Nu wordt het overgrote deel verbrand. In Europa in biomassacentrales en in ontwikkelingslanden in de openlucht.

Ondertussen worden heel veel bomen gekapt om papier en karton te maken. Alleen al de Europese markt heeft een waarde van 100 miljard dollar. De helft is gerecycled papier, de andere helft komt nog altijd uit plantagebossen. De kap gaat ten koste van de biodiversiteit, CO2-opslag en zuivere lucht. PaperWise ziet in landbouwafval daarom een logisch alternatief. De milieu-impact is 47 procent lager dan bij papier van bomen en ook nog 29 procent lager dan van gerecycled papier. Bovendien is het CO2-neutraal.

Sociaal verantwoord

Het is een nieuwe generatie milieuvriendelijk, sociaal verantwoord papier en karton voor kantoor, drukwerk en verpakkingen. Groener kan bijna niet. PaperWise wil daarom met onder andere (milieu)keurmerken (FSC, WWF) in gesprek om te zorgen dat landbouwafval de nieuwe standaard voor kwaliteitspapier wordt.

En hoe gaat het met de winnaar van vorig jaar? Lees én luister mee: Slaaprobot Somnox succesvol de grens over: 'Data is de nieuwe olie'

KVK Impact Award: Vodde

Vodde uit Tilburg ontving, uit handen van juryvoorzitter Ruud Koornstra, de KVK Impact Award. Deze jonge sokkenfabrikant geeft oud textiel -vodden- een nieuw leven, door er allerlei soorten kwaliteitssokken van te maken. Vodde zamelt in Nederland haar grondstof in, verwerkt dit tot garen en ontwikkeld en breit daar in Nederland nieuwe sokken van. De liefde voor sokken beperkt zich niet alleen tot maken, Vodde onderzoekt en ontwikkelt continue nieuwe manieren om duurzame sokken te maken.

Succesvolle innovaties

De KVK Innovatie Top 100 geeft een goed beeld van de innovatieve kracht van het mkb op dit moment. Noord-Holland is met 22 bedrijven het best vertegenwoordigd, gevolgd door Zuid-Holland met 20 en Noord-Brabant met 17 bedrijven. Na de creatieve sector (23 innovaties) is een groot deel van de innovaties afkomstig uit de voedingsmiddelenindustrie (13) en de zorgsector (13). Alle innovaties zijn beoordeeld op impact voor de samenleving en branche, originaliteit, verkrijgbaarheid, gerealiseerde omzet en groeipotentie. Aan de KVK Innovatie Top 100 is geen geldprijs verbonden.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws