Kitty scoort recordfunding van 1,1 miljoen voor Hands Off My Chocolate: Europa lonkt

Kitty Smeeten, oprichter en eigenaar Hands off my Chocolate. Hands Off | Kitty Smeeten, oprichter en eigenaar Hands off my Chocolate.
Hands Off | Kitty Smeeten, oprichter en eigenaar Hands off my Chocolate.
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Financiering via de crowd is Hands Off My Chocolate niet vreemd. Maar dat deze ronde zo snel vol zou zitten, overtrof de verwachtingen. ,,We wilden een miljoen ophalen in twee tranches, eerst vijf ton en later nog eens vijf ton. Maar de interesse was zo groot dat we uiteindelijk in één keer 1,1 miljoen euro hebben opgehaald’, vertelt Smeeten in gesprek met De Ondernemer.

Wat voor investeerders stapten in? ,,Vooral mensen die plantaardige chocolade en duurzaamheid een warm hart toedragen”, zegt Smeeten. ,,Ze willen beter doen voor het milieu en geloven in onze missie. Chocolade is een product waar bijna iedereen van houdt, en we hebben een trouwe community die sterk betrokken is. Dat maakt sharefunding voor ons een logische keuze.”

We willen de naamsbekendheid vergroten en de rotatie in winkels verder aanjagen

Kitty Smeeten

Hoewel internationale groei op de planning staat, blijft de eerste focus Nederland. Hands Off My Chocolate heeft hier tenslotte al een sterke distributie. ,,Maar we willen de naamsbekendheid vergroten en de rotatie in winkels verder aanjagen”, legt Smeeten uit. ,,Daarna kijken we naar uitbreiding in landen om ons heen, zoals het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en België. In 2027 willen we die stap zetten.”

Lees verder onder de advertentie

Verschil maken met bewuste keuze voor Hands Off My Chocolate

Naast de groei in supermarkten richt Hands Off zich op een nieuw terrein: producten voor onderweg. Een spannende uitdaging. ,,We willen nieuwe concepten ontwikkelen voor on-the-go consumenten. Dat betekent kleinere porties en producten die je makkelijk onderweg eet.” Denk aan kleinere reepjes en tussendoortjes. ,,Het is inderdaad een uitdagend kanaal, want je hebt veel kleinere locaties en een heel andere dynamiek. Maar het biedt ook enorme kansen.”

We doen regelmatig producttests en marktonderzoek, waar duizenden consumenten aan meedoen. Dat helpt ons steeds betere producten te maken

Kitty Smeeten

Hands Off zet vol in op duurzaamheid en innovatie. ,,We kijken constant hoe we onze cacao nog duurzamer kunnen inkopen en wat we in de verpakking kunnen verbeteren. Bijna niemand weet dit, maar chocolade stoot dus twee keer zoveel CO2 uit als varkensvlees. Dat is gewoon echt schokkend. Wij willen laten zien dat je als consument een verschil kunt maken door bewustere keuzes te maken.”

Lees ook: Van koemelk naar vegan: dit zijn de ondernemerslessen van Hands off my Chocolate

Lees verder onder de advertentie

Die innovatie vertaalt zich ook naar de productontwikkeling, waarbij de community van het merk een grote rol speelt. ,,We testen alles met onze community en lanceren alleen een nieuw product als het net zo lekker is als de melkvariant – of beter. We betrekken consumenten intensief bij dat proces, en dat draagt bij aan onze sterke binding met hen.”

Chocolade van Hands Off. Hands Off | Chocolade van Hands Off.
Hands Off | Chocolade van Hands Off.

Kitty Smeeten richt zich op bredere doelgroep

Met een marktaandeel van 54 procent in plantaardige chocolade is Hands Off marktleider, maar Smeeten ziet desondanks nog volop ruimte voor groei. ,,Wij richten ons niet alleen op veganisten, maar op iedereen die duurzamer wil consumeren. We hebben ook veel klanten die slecht tegen melk kunnen. Dat maakt onze doelgroep veel breder en zorgt ervoor dat er nog enorm veel te winnen valt.”

Lees verder onder de advertentie

Een groot deel van de investering gaat dan ook naar marketing en merkbekendheid. ,,Daar ligt op korte termijn de grootste winst”, legt Smeeten uit. ,,Hoe meer mensen ons product kennen en proberen, hoe groter de kans dat ze blijven terugkomen. We weten dat als ze het eenmaal proeven, ze verrast zijn door de smaak. Onze repen bestaan uit rondjes in plaats van blokjes, waardoor ze beter in de mond liggen en de smaakbeleving intenser is. Dat soort details maken het verschil.”

Recordjaar voor zakelijke crowdfunding

De groei van Hands Off past in een bredere trend. Nederlandse bedrijven haalden in 2024 gezamenlijk een recordbedrag van 1,137 miljard euro op via zakelijke crowdfunding, een stijging van bijna 20 procent ten opzichte van 2023. Vooral platformen als Mogelijk.nl en Collin Crowdfund presteerden sterk. De populariteit van sharefunding laat zien dat steeds meer ondernemers kiezen voor financiering met directe betrokkenheid van hun klanten en community.

Hands Off houdt investeerders actief betrokken bij de groei en stuurt onder meer elk kwartaal updates. ,,En we hebben een grote fanbase die we via nieuwsbrieven op de hoogte houden. We doen regelmatig producttests en marktonderzoek, waar duizenden consumenten aan meedoen. Dat helpt ons om steeds betere producten te maken die aansluiten op de wensen van de doelgroep.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: LABFRESH haalt opnieuw miljoen aan groeigeld op: ‘Mensen geloven in wat we doen’

De toekomstplannen zijn helder: meer zichtbaarheid, nieuwe productlijnen en een sterke positionering binnen Nederland én Europa. ,,Dankzij onze community kunnen we plantaardige chocolade echt de standaard maken.”

Hands Off My Chocolate wist 1,1 miljoen aan funding op te halen. Hands Off | Hands off my Chocolate wist 1,1 miljoen aan funding op te halen.
Hands Off | Hands off my Chocolate wist 1,1 miljoen aan funding op te halen.
Lees verder onder de advertentie