Aangeboden door Y the Wait

Nieuws Innovatie

Duurzame bestelapp horeca en retail dankzij artificial intelligence

Al voor corona waren we met z'n allen goed op weg met thuis eten bestellen. Nu gaat dit fenomeen helemaal sky high omdat restaurants vaak bezorgen omdat wij graag thuis blijven. Y the Wait speelt hier op in en maakt meteen een efficiencyslag. 'Bezorging en afhalen zijn nu onze focus, maar er is meer'.

Van onze redactie 12 januari 2021

Y the wait horeca

Meer weten?

Meer informatie over Y the Wait is te vinden op ythewait.nl.

Het hoofdkantoor van Y the Wait zit in Rotterdam, maar de eerste testen en veroveringen vonden ver buiten onze landsgrenzen plaats: Canada, India en Libanon. Sinds een klein jaar wordt in Nederland aan de weg getimmerd. Marokko, de V.S. en Australië staan voor na corona op de rol.

De hele dienstverlening zit in één app verpakt, helemaal gericht op het smart maken van horeca en retail. ,,Iedereen heeft een mobieltje op zak waarmee ze op elk moment een beslissing kunnen nemen. Dan wil je dat dit eenvoudig kan. Hoe meer wrijving bestellen oplevert, hoe eerder iemand afhaakt", zegt Talal El Hachioui, verantwoordelijk voor de marketing en communicatie van Y the Wait.

Op zoek naar meer efficiëntie?

De dienstverlening van het internationaal opererende bedrijf is niet alleen gericht op horeca. ,,Daar ligt nu wel onze focus. Afhalen en bezorgen. Als straks de terrassen en restaurants weer open gaan, is de app geschikt om efficiënter te werken: een gast kan aan zijn tafeltje bestellen, onder andere via een QR-code. Zonder tussenkomst van een ober. Maar ook retailers sluiten zich bij ons aan, zoals kledingwinkels. In onze app ziet de consument welke winkel is aangesloten, waar deze te vinden is en wat er wordt geboden. Met een druk op de knop is een bestelling geplaatst en volgt de afrekening. Efficiënter kan haast niet."

El Hachioui wijst zelfs op een hele bijzondere mogelijkheid van de app: ,,In Libanon hebben wij vooral supermarkten als klant. Omdat het financiële systeem in dat land erg onvoorspelbaar is, kunnen familieleden en vrienden vanuit het buitenland tegoed overmaken naar mensen in Libanon. Met dit tegoed kunnen zij daar eenvoudig winkelen. Echt een succes." Ook de evenementenbranche heeft de app ontdekt vanwege de goede planbaarheid, tot aan de tafelindeling toe. Pretparken, dierentuinen, alle leisure-instellingen kunnen eveneens gebruik maken van Y the Wait: ,,Toegangskaartjes en eten en drinken ter plekke online verkopen om rijen te voorkomen. Alles contactloos. Zeker in covid-tijd een goed alternatief."

'Digitalisering van services is de enige weg naar voren'

Simranjit Singh Grewal, ceo Y the Wait

Oog voor de ondernemer

Een van de belangrijkste kenmerken van Y the Wait is oog hebben voor de ondernemer. Dat houdt in dat de dienstverlening modulair is opgebouwd. ,,Je kunt kiezen wat voor jouw bedrijf van belang is. Alleen afhalen? Dan vink je de bezorgdienst uit. Wij vormen momenteel onze eigen bezorgdienst, maar wil je de bezorging in eigen beheer houden? Prima", zegt El Hachioui.

Een bijzondere standaardvoorziening is artificial intelligence (a.i.). ,,Met a.i. kun je als ondernemer nog efficiënter te werk gaan. Het systeem leert van de keren dat het wordt gebruikt, is dus smart. Dat gaat van personeelsinzet tot voorraadbeheer. Na verloop van tijd weet je bijvoorbeeld precies hoeveel je moet inkopen om niet te veel of te weinig op voorraad te hebben. Vooral teveel. Wie voedselproducten moet weggooien, weet dat dit niet fijn voelt. Als je precies genoeg hebt, scheelt dat niet alleen geld, maar ben je meteen duurzaam bezig. Dit laatste is een belangrijk gegeven voor ons en heel veel andere ondernemers", zegt El Hachioui.

Waarop ceo Simranjit Singh Grewal aanvult: ,,Wij zijn op een missie om heel de wereld smart te maken, meer verbondenheid te creëren tussen bedrijven en mensen. Tijd en gemak zijn daarom de hoofdpijlers van ons concept, voelen hoe het is een om smart onderneming te hebben. Digitalisering van services is de enige weg naar voren."

Snelle klik

Het gaat Y the Wait overigens niet om personeel wegbezuinigen in de horeca. ,,Integendeel. Je wilt het menselijke erin houden, dat waarderen gasten. De winst zit hem in het gegeven dat onze app sneller bestellen en dus bedienen mogelijk maakt. Bovendien is onze ervaring dat gasten meer bestellen via de app omdat de drempel lager ligt. Een klik op het scherm is zo gedaan. Dat werkt omzetverhogend", weet de marketing- en communicatieman.

De digitalisering door Y the Wait maakt bijzondere initiatieven mogelijk. Pop-up winkels en horeca bijvoorbeeld. ,,Lokale horecabedrijven die samen een drive-in regelen voor het afhalen van eten. De consument kan vooraf bestellen en betalen, zodat er bij het afhalen geen tijdverlies is. Super efficiënt en passend in deze tijd waarin mensen graag snel geholpen willen worden".

Waar andere platforms dertien tot dertig procent commissie per transactie rekenen, houdt Y the Wait het op vier procent en geen inschrijfkosten. ,,Maar je krijgt wel de hele gereedschapskist met handige tools geleverd. Alleen bezorging via ons kost extra, circa vijftien procent. Maar zoals gezegd: als ondernemer bepaal je zelf of je hiervan gebruik wil maken", aldus El Hachioui.

Meer weten?

Meer informatie over Y the Wait is te vinden op ythewait.nl.