Innovatie

Met KeywordMate hoog in de zoekmachine. Of niet?

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

De software, die KeywordMate met hulp van de faculteit Toegepaste Wiskunde van de UT ontwikkelde, voorspelt volgens oprichter Maarten Jurjens (35) van KeywordMate met grote zekerheid met welke zoekwoorden en zoekwoordencombinaties een website op de eerste pagina van 's werelds grootste zoekmachine terecht komt.

Dat zou betekenen dat bedrijven en webshops geen kapitalen meer hoeven uit te geven aan Adwords-campagnes van Google zelf of aan internetmarketingbureaus.

BovenaanBovenaan in de zoekmachine van Google staan is voor veel partijen van levensbelang. Want van alle mensen op internet kijkt 88% niet verder dan de eerste pagina zoekresultaten van Google. Bijna tweederde, 63%, kijkt zelfs niet verder dan de eerste drie meldingen. Het gevolg is dat omzet achterblijft en veel geïnvesteerd wordt om beter gevonden te worden.

Lees verder onder de advertentie

Bij de eerste zoekresultaten komen, kost veel geld: tegen betaling kun je via een eigen Adwordscampagne van Google een positie hoog in de zoekmachine kopen.

ZoekmachineoptimalisatieMaar er zijn ook internetmarketingbureaus die ondernemers daarbij helpen. Dat gebeurt door specialisten in zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Het bijzondere van de software van KeywordMate is dat deze is gebaseerd op een zelflerend algoritme. Het past zich volgens Jurjens automatisch aan als Google veranderingen in zijn eigen algoritme aanbrengt. Jurjens: "Google verandert het algoritme van zijn eigen zoekmachine minstens één keer per half jaar."

Lees verder onder de advertentie

ApplicatieOndernemers met enige kennis over hoe hun eigen website is opgebouwd, kunnen een abonnement nemen op een door KeywordMate ontwikkelde app, waarmee het tijdrovende trefwoordenonderzoek volledig is geautomatiseerd. De app voert razendsnel kansberekeningen uit. Dat gebeurt door de analyse van zoekresultaten bij een bepaald trefwoord.

Maarten Jurjens gokt met zijn KeywordMate-app dan ook op het MKB, op SEO-specialisten van internetmarketingbureaus én op (reclame)verkopers van bijvoorbeeld uitgeverijen en exploitanten van websites.