Innovatie

Met voetbalhulpmiddel Strapflex winnen deze jonge ondernemers Student Company of the Year

 
Vlnr: Rens, Jerry en Sjors van StrapFlex. Vlnr: Rens, Jerry en Sjors van StrapFlex | Beeld: Ruben Philipse
Vlnr: Rens, Jerry en Sjors van StrapFlex | Beeld: Ruben Philipse
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

Iedere voetballer kent het probleem van afzakkende scheenbeschermers. Daar hebben schoolvrienden Jerry, Sjors en Rens iets op bedacht: StrapFlex, een elastisch bandje van silicone voor om je enkel. Het voorkomt dat scheenbeschermers onder de sokken gaan schuiven. Ze wonnen de publieksprijs bij Student Company of the Year, een initiatief van Jong Ondernemen.

Lees verder onder de advertentie

Jonge ondernemers met passie en een goed product mogen grenzeloos dromen. En dat doet Sjors Kaandorp (19) dan ook. Zijn droom? Dat Kevin de Bruyne, een Belgische topvoetballer die bij Manchester City speelt, StrapFlex gaat gebruiken. ,,Ik ben groot fan”, zegt hij in gesprek met De Ondernemer. ,,Als hij onze bandjes gaat dragen, zou ik helemaal gek worden.’’ Ze hebben intussen ook een bekende ambassadeur aan zich weten te binden die de bandjes in de jeugdopleiding van Ajax introduceert: voormalig topvoetballer Urby Emanuelson.

Lees ook: Julia (26) stopte vijf jaar geleden met haar studie en heeft nu een miljoenenbedrijf: ‘Wel keihard werken’

StrapFlex is een uit de hand gelopen schoolopdracht, zegt Rens Stam (18). De drie – ze kennen elkaar van de CIOS-opleiding aan het Nova College in Haarlem – volgden het keuzedeel Oriëntatie op ondernemerschap, een vak waarbij ze leren om een bedrijf van a tot z op te zetten.

Lees verder onder de advertentie

We hebben alle drie een grote passie voor ondernemen. We gaan er alles aan doen om hier een succes van te maken

Rens

Het idee is dat ze kennismaken met alle aspecten van het ondernemerschap. Bij dit vak krijgen de studenten hulp van Jong Ondernemen, een stichting die als doel heeft jongeren ondernemender te maken en ze te helpen bij het ontdekken van hun talenten. Daarbij wordt aandacht geschonken aan creativiteit, doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen, initiatief nemen, samenwerken en verantwoordelijkheid nemen.

Studenten volgen een online programma met opdrachten en theorie. Ook kunnen ze meedoen aan events, zoals Student Company of the Year. In de categorie mbo wonnen ze Jerry, Sjors en Rens de publieksprijs. Rens: ,,We zijn in het najaar begonnen met het vak. De opdracht was heel open: zet een eigen bedrijf neer.’’ De hoofdprijs – deelname aan de Europese finale in op Sicilië - ging net aan hun neus voorbij: ze werden tweede.

StrapFlex zag het licht dankzij Duits bedrijf

Het idee voor StrapFlex is ontstaan uit frustratie: scheenbeschermers die steeds afzakken. Sjors – voetballer bij Schagen United - had er last van, Jerry – voetballer bij Hollandia T – ook. Jerry Kruijer (20): ,,Loszittende scheenbeschermers zijn zo irritant. Dus wat doe dan als voetballer? Dan gebruik je tape of een bandje van klittenband. Tape moet je na elke wedstrijd of training weggooien. En klittenband is ook niks: die bandjes gaan stinken, bovendien komt er allemaal troep tussen. Helemaal als het regent. Op internet kwamen we een Duits bedrijf tegen dat bandjes verkoopt die afzakken van scheenbeschermers tegengaan. Deze bandjes worden niet in Nederland aangeboden. En toen kwamen we op het idee om een betere versie te maken.’’

Lees verder onder de advertentie

Zonder enige kennis van ondernemen zijn we hier aan begonnen en we leren door te doen, stapje voor stapje

De drie schoolvrienden hebben zich onder meer laten inspireren door de reviews van de Duitse variant. Ze hebben vervolgens een 3D-tekening laten maken die ze hebben opgestuurd naar een fabrikant in Italië. Toen Jerry, Rens en Sjors aan het vak begonnen, was het doel vooral een goed cijfer. Maar de drie voelden ook dat ze misschien wel een gat in de markt hadden ontdekt.

Ze bedachten een naam en besloten zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel: StrapFlex was geboren. Jerry is financieel directeur, Sjors creatief directeur en Rens algemeen directeur. Ze zijn op verschillende manier aan startkapitaal gekomen: de verkoop van aandelen (600 euro), eigen geld (1300 euro) en een lening (2500 euro).

Oud-voetbalprof Urby Emanuelson omarmt StrapFlex

Aanvankelijk verkochten ze de bandjes – verkrijgbaar in zeven kleuren – vooral aan voetballende vrienden en bekenden. Ze openden een webshop, bovendien gingen ze op zoek naar retailers die de kleurrijke bandjes wilden verkopen. Een bandje via de website kost 11,99 euro (exclusief verzendkosten), in de winkel 12,99 euro. De scheenbeschermer is intussen verkrijgbaar in vijftien verschillende sportwinkels in het hele land. Ook zijn ze in gesprek met voetbalshop.nl.

Lees verder onder de advertentie
Jerry, Sjors en Rens wonnen de publieksprijs bij Student Company of the Year. Jerry, Sjors en Rens wonnen de publieksprijs bij Student Company of the Year | Beeld: Jong Ondernemen
Jerry, Sjors en Rens wonnen de publieksprijs bij Student Company of the Year | Beeld: Jong Ondernemen

Voormalig topvoetballer Urby Emanuelson, die uitkwam bij onder meer Ajax, AC Milan, FC Utrecht en het Nederlands elftal en nu jeugdtrainer is bij Ajax, gaat ervoor zorgen dat enkele jeugdspelers de bandjes van StrapFlex gaan gebruiken. Daarnaast hebben de jonge ondernemers connecties met jeugdafdelingen van onder meer AZ en ADO. Ook twee spelers van SC Heerenveen gaan ze uitproberen.

Publieksprijs Student Company of the Year

Rens, Sjors en Jerry zitten nog steeds op school, maar besteden dagelijks al gauw een paar uur aan hun bedrijf. Rens: ,,We kunnen er niet van leven, maar hebben alle drie een grote passie voor ondernemen. We gaan er wel alles aan doen om hier een succes van te maken.

Lees verder onder de advertentie

Zonder enige kennis van ondernemen zijn we hier aan begonnen. We leren door te doen, stapje voor stapje. Ik vind het gaaf dat we een netwerk hebben opgebouwd. Als ik wil, kan ik Urby een appje sturen. We zijn ook op tv geweest, een hele bijzondere ervaring.’’

Dat we de publieksprijs van Student Company of the Year hebben gewonnen, gaat in ons voordeel werken, dat maakt ons verhaal alleen maar beter

De markt is in elk geval heel groot, vervolgt Sjors. Het ledental van de KNVB bedraagt ruim 1,2 miljoen. Ook worden de pijlen binnenkort gericht op hockeyers. En TrapFlex kan ook makkelijk de grens over. Sjors: ,,Alles op zijn tijd. Dat we de publieksprijs van Student Company of the Year hebben gewonnen, gaat natuurlijk in ons voordeel werken: dat maakt ons verhaal alleen maar beter. Het zou echt ziek zijn als we straks op zondagavond om 19 uur naar NOS Studio Sport Eredivisie kijken en zien dat voetballers onze bandjes dragen. En Kevin de Bruyne!’’

Lees ook: Het broodjes-imperium van jonge ondernemer Noël (20) blijft maar groeien: ‘Ik ben altijd bezig’

Lees verder onder de advertentie
Jerry, Sjors en Rens van StrapFlex. Jerry, Sjors en Rens van StrapFlex | Beeld: Ruben Philipse
Jerry, Sjors en Rens van StrapFlex | Beeld: Ruben Philipse