Tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie ontving Mews-ceo Matthijs Welle de Golden Scaler Award uit handen van Sonja Meijerink van Valcon, de winnares van vorig jaar. De prijs erkent de snelle groei van het bedrijf, dat inmiddels één op de drie hotelkamers in Nederland beheert.
,,Het is een eer om uitgeroepen te worden tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland”, zegt Welle. ,,Maar we hebben de ambitie om een wereldwijde leider te worden en bedienen nu hotels in 85 landen.”
Lees ook: Hoe Social Deal Europa verovert: ‘Onze grootste concurrenten? Mooi weer en de feestdagen’
Mews onderscheidt zich door zijn streven naar technologische vernieuwing in de hospitalitysector. ,,Wij hebben ons ten doel gesteld om de bestaande, verouderde technologieën in onze sector te doorbreken”, aldus Welle. ,,Deze award erkent het harde werk van ons hele team, dat zich inzet voor de groei van Mews en onze klanten.”
Nieuw hoofdstuk voor Mews
Met zijn cloudgebaseerde technologie heeft Mews een belangrijke bijdrage geleverd aan de digitale transformatie van de hospitalitysector. De modernisering van hotelsystemen was cruciaal tijdens de herstelperiode na de coronapandemie.
Het Erasmus Centre for Entrepreneurship, dat het onderzoek voor de Top 250 uitvoerde, ziet Mews als een voorbeeld van duurzame groei en innovatie. Bedrijven in de Top 250 combineren hun bedrijfsmodellen met maatschappelijke impact en spelen in op megatrends zoals kunstmatige intelligentie en digitalisering.
Wij hebben ons ten doel gesteld om de bestaande, verouderde technologieën in onze sector te doorbreken
Matthijs Welle Mews
De Top 250 Awards laten zien dat succesvolle ondernemingen vaak jaren nodig hebben om te groeien en zich te ontwikkelen. Dit jaar bevatten de topbedrijven de oudste groep ooit, met een gemiddelde leeftijd van 16,4 jaar. Het beeld verschuift naar meer volwassen bedrijven; een trend die duidelijk zichtbaar is door de stijgende gemiddelde leeftijd van de bedrijven op de lijst.
Hoewel bedrijven tussen de zes en tien jaar oud nog steeds dominant zijn in de Top 250 (45 procent), behoort 35 procent nu tot de groep die al tussen de elf en twintig jaar bestaat. Dit bevestigt dat duurzame groei vaak meer tijd nodig heeft dan alleen een vliegende start. Mews, opgericht in 2012, deelt het podium met onder andere Adyen en Kramer Food Family, die al meer dan honderd jaar geleden begon.
Andere uitblinkers: Delft Imaging, Check Technologies en Creative Fabrica
Naast Mews werden andere bedrijven in het zonnetje gezet. Delft Imaging, een medisch beeldvormingsbedrijf met een B Corp-status, ontving de Impact Scaler Award vanwege hun inzet voor gezondheidsrechtvaardigheid en innovatie. ,,Dit is een erkenning voor onze inzet voor gelijke toegang tot gezondheid”, aldus ceo Guido Geerts, die de award ontving van jurylid Carol Tarr.
De Young Scaler Award ging naar Check Technologies, een snelgroeiende speler in de sector Logistiek & Mobiliteit, die indruk maakte sinds de oprichting in 2019. Paul van Merrienboer, ceo van Check Technologies, kreeg de award van Lex Hoefsloot van Lightyear.
Lees ook: Mark (35) verkocht bedrijf en maakte een wereldreis, nu zit hij zélf als investeerder aan tafel
De Women-led Scaler Award werd dit jaar uitgereikt aan Creative Fabrica, een online platform voor creatieve makers wereldwijd. Creative Fabrica ontving de prijs uit handen van Sonja Meijerink van Valcon, die in 2023 de Golden Scaler Award won.
Lees ook: Valcon SEE wint Gouden Groeier Award Top 250 Groeibedrijven
Over het evenement
Het Top 250-evenement van dit jaar vond plaats in Rotterdam, en is mede mogelijk gemaakt door de gemeente Rotterdam. Het evenement werd geopend door Robert Simons, Wethouder Haven, Economie, Horeca en Bestuur & Locoburgemeester. Prof. Dr. Justin Jansen van Rotterdam School of Management gaf een korte toelichting op de belangrijkste bevindingen van het onderzoek. De Top 250 onderzoek en de jaarlijkse Awards Ceremonie zijn mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Rotterdam, nlgroeit, Dealroom.co, HelloPrint en Upstream Festival.
Bekijk hier de voorwaarden.