Het schrappen van de btw opzonnepanelen leek een mooi plan om de energietransitie aan te jagen,maar in de praktijk blijkt het stimulerend effect ervanverwaarloosbaar. De reden is logisch: de installatiebedrijven zittenramvol en kunnen nu al de vraag niet aan. ,,Al meer dan een jaar zienwe een voortdurende groei. We zijn met al onze marketingactiviteitengestopt. Mensen weten ons zelf al wel te vinden. Sinds de stijgingvan de energieprijzen is er zo veel vraag naar zonnepanelen, dat jeeigenlijk niet meer kunt zien wat het effect van deze maatregel is.Het is eigenlijk een druppel op een gloeiende plaat,” zegt FrankBreukelman van installatiebedrijf Zonneplan.
Terugvragen btw zonnepanelen was een extra service aan de klant
Breukelman komt met cijfers om de groeite illustreren. ,,Wij bestaan sinds 2012 en sinds die tijd hebben wezo'n 130.000 huizen voorzien van zonnepanelen. Daarvan hebben we erin het laatste jaar 30.000 geplaatst en dat verwachten we ook voordit jaar. Maar beter kun je het zien aan de wachttijden. Met dezelfdehoeveelheid personeel in dienst is de wachttijd enorm opgelopen. Inhet verleden had je als klant tussen vier tot tien weken na deofferte de panelen wel op het dak. Die tijd is opgelopen naar zes totnegen maanden.”
Lees ook: Drukte bij installateurs van warmtepompen en zonnepanelen door stijgende gasprijs
Tot 1 januari was het mogelijk de btw op zonnepanelen en op de installatie daarvan terug te vragen, maardie procedure was omslachtig. Had je zonnepanelen laten installeren,dan kon je de btw terugvragen via de Kleine Ondernemersregeling(KOR). Eigenaren van zonnepanelen werden, omdat ze ook stroomterugleverden aan het net, door de overheid gezien als ondernemers.Zo konden ze na aanschaf en installatie de 21 procent btw terugvragen. Dat moesten ze zelf doen, maar in de praktijk deden veel installateurs dat voor hun klanten als een extra service.
In april van 2022 besloot staatssecretarisVan Rij (Fiscaliteit en Belastingsdienst)die regeling te versimpelen door het btw-tarief op nul te zetten enzo het plaatsen van zonnepanelen te stimuleren. Tijdelijk, want deregeling loopt tot en met 31 december 2023. Willen particulieren profiteren van deze vrijstelling, dan is het zaak in 2023 aan de slag te gaan met zonnepanelen.
Lees ook: 'Ondernemers hebben weinig last van afbouwen saldering zonnepanelen'
Vrijstelling van btw voorkomt liquiditeitsproblemen bij installateurs
Volgens branchevereniging Techniek Nederland heeft de maatregel inderdaad niet geleid tot een stijgende vraag. Voorveel consumenten maakt het in de portemonnee niet veel verschil. Debtw kon immers al worden teruggevraagd. De installateurs zijn er welblij mee, zegt woordvoerder Dick Reijman. ,,Vaak werd die procedure door het installatiebedrijf al voor deconsument gedaan. Het nultarief zorgt ervoor dat de administratievelasten worden beperkt.”
Dat scheelt werk voor de installateur en iseen stimulans voor consumenten die geen installatiebedrijf hebben diede btw voor ze terugvraagt. Techniek Nederland is er daaromvoorstandervan de gehele zonne-energieketen vrij te stellen van btw. Datvoorkomt administratieve lasten en liquiditeitsproblemen bijinstallateurs, die de btw dan niet hoeven voor te schieten.
,,Er zal veel gebeuren met thuisopslag van stroom, zodat de vraag naar stroom gaan aanpassen aan het aanbod. Wij zijn druk bezig met het ontwikkelen van een thuisbatterij en we verwachten die het komende jaar te introduceren.” Frank Breukelman, woordvoerder Zonneplan.
'Alle duurzame technieken binnen de regeling'
Welmoet de teruggaveregeling in zijn geheel worden aangepast, zegt dewoordvoerder van Techniek Nederland. ,,Nu is deze te beperkt. Alleende panelen die op een dak worden geplaatst vallen hieronder. Niet diein het dak zijn verwerkt of die op de grond staan. Dat is jammer,want het zorgt ervoor dat er een ongelijk speelveld ontstaat,waardoor innovatieve systemen benadeeld worden.”
TechniekNederland vindt dat óók andere duurzame energieopwekkingstechniekenin de regeling zouden moeten worden opgenomen. ,,Op die manier kanhet investeren in duurzame energietechnieken nog interessanter wordenvoor consumenten,” aldus Reijman.
Lees ook: Verduurzaming bakker Rein stokt door druk op stroomnet: 'Bij volgende overtreding geen stroom meer'
Probleem zit in het stroomnet
FrankBreukelman van Zonneplan onderschrijft het voorstel van TechniekNederland. ,,Ongeveer eenderde van de woningen is nu voorzien vanzonnepanelen. Dat zal nog verder oplopen, maar daar zit niet hetprobleem. Eerder in het stroomnet, dat onder druk staat. Daarom zijnwij als Zonneplan ook niet per se tegen het afschaffen van desalderingsregeling, waar nu veel om te doen is. Dat is een van demanieren om mensen te laten nadenken over wanneer ze hun zonnestroomgaan gebruiken en niet het stroomnet als een soort grotethuisbatterij gaan gebruiken.”
Daarnaastverwacht Breukelman verwacht meer van nieuwe innovaties in hetopslaan van elektriciteit. ,,Er zal veel gebeuren met thuisopslag vanstroom, zodat de vraag naar stroom gaan aanpassen aan het aanbod. Wijzijn druk bezig met het ontwikkelen van een thuisbatterij en weverwachten die het komende jaar te introduceren.”
Consumenten moeten beter nadenken over wanneer ze hun zonnestroom gaan gebruiken en niet het stroomnet als een soort grote thuisbatterij gaan gebruiken
Frank Breukelman, Zonneplan
Bijdrage aan een betere wereld
Olaf Galesloot van International SolarMachines (ISM) uit Amersfoort ziet de marktontwikkelingen met plezieraan. Hij zit er anders in dan een grote speler als Zonneplan, dat deambitie heeft de grootste intallateur van Nederland te worden. ,,Hetversnelt de energietransitie en dat is beter voor onze wereld. Ik bendit werk ook gaan doen omdat ik erin geloof.”
Bij ISM is het wel wat drukker gewordensinds het schrappen van de btw op zonnepanelen. En het was al druk,zegt Galesloot. ,,Toen de gasprijs begon op te lopen kreeg iedereenwel in de gaten dat de terugverdientijd van zonnepanelen een stukkorter werd. Een investering werd ineens snel rendabel. Dat hebben wegemerkt, zo in het voorjaar van 2022. Maar in het najaar ging hetallemaal in een nog hogere versnelling.”
Ook al heeft hij aan klanten geengebrek, meer dan die drie dagen per week gaat Galesloot niet het dakop. ,,Ik werk ook nog twee dagen in de week bij Douwe Egberts. Daarzit ik achter een computer en werk aan koffiemachines. Met mijn eigeninstallatiebedrijf lever ik een bijdrage aan een betere wereld en zitik lekker op het dak en werk ik met mijn handen. Voor mij de perfectecombinatie.”