Het zat er al van jongs af aan in bij Marco Heering. De vader van de ceo van Meelunie werkte voor de Verenigde Naties, waardoor het gezin Heering een tijd lang woonde in landen als Brazilië en Chili. Ook woonde en werkte hij tot 2011 elf jaar lang in Argentinië voor het moederbedrijf van Meelunie. Het is dus niet vreemd dat Heering voor zijn huidige baan veel reist. Het zit in zijn bloed.
,,Dat reizen, het internationale aspect van mijn leven, is er met de paplepel ingegoten. Werken met andere culturen, andere mensen, andere talen. Het is iets dat ik altijd graag heb gedaan. En veel internationaler dan Meelunie wordt het niet. Het is een kleine multinational. Groot genoeg om impact te hebben en klein genoeg om flexibel te zijn, snel te kunnen acteren. Dat houdt ook in dat ik veel reis. Belangrijk, want je wilt altijd voeling blijven houden met je klanten en leveranciers. Die zitten overal.’’
Het idee van een kleine wereld kan je veel brengen als ondernemer. Je doet jezelf te kort als je te lokaal georiënteerd blijft
Onno Smit, Business Developer duurzaam MKB Oxfam Novib
Global Goals
Vanuit zijn functie kwam Heering in contact met Ondernemers voor Ondernemers, een netwerk opgericht door de organisatie Oxfam Novib bestaand uit mensen die geloven in de kracht van het ondernemerschap, werken aan duurzaam ondernemen en de zogenaamde ‘Global Goals’. ,,Ik heb altijd gezegd dat wanneer je business goed draait, je een extra stap kunt zetten om als bedrijf iets na te laten voor mensen die het nodig hebben. Je verantwoordelijkheid nemen voor zaken waar je op een positieve manier iets aan kunt doen. Het is de reden waarom ik met Oxfam Novib in gesprek ben gegaan. Ik was er direct van overtuigd dat het geld bij deze organisatie in zeer goede handen is. Het is een organisatie die zeer goed werk doet. Werk dat hard nodig is in vele regio’s wereldwijd.’’
De aangesloten ondernemers worden goed op de hoogte gehouden van wat er gebeurt met hun donaties en kennis. Onno Smit, Business Developer duurzaam MKB bij Oxfam Novib: ,,dat doen we onder andere door middel van een jaarlijkse rapportage. Ook nodigen we ondernemers uit om met ons mee op reis te gaan om te kijken wat we allemaal doen en om kennis en ervaring uit te wisselen met ondernemers ter plekke.’’
Meelunie
Meelunie is leverancier van plantaardige ingrediënten als zoetstoffen en diverse soorten zetmeel. Het ruim 150 jaar oude Nederlandse handelshuis is actief in onder andere de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, China en Zuid-Afrika.
Geen Don Quichot
,,Enkele jaren terug hebben we het programma ‘Meelunie Positive Impact’ opgestart om te kijken wat wij binnen onze span of control kunnen betekenen, hoe we in de praktijk iets kunnen doen met de verantwoordelijkheid die wij als onderneming hebben en voelen. We zijn geen Don Quichot die de wereld overnight gaat verbeteren, maar vinden het wel belangrijk om zo goed mogelijk iets met Global Goals te doen en anderen te inspireren om er ook iets mee te gaan doen. Je ziet dat het aanslaat. Intern en extern’’, verduidelijkt Heering. ,,We doen alles vanuit onszelf. We schreeuwen het niet van de daken en zetten ook geen Facebook of Instagram in.’’
De ceo haalde de term al aan: de ‘Sustainable Development Goals’, afgekort SDG’s. Ze komen samen in het SDG Challengers-programma, ontwikkeld door Oxfam Novib in samenwerking met het bedrijf Better Future. ,,Met het programma brengen we op een intensieve manier binnen een kort tijdsbestek kennis binnen bij ondernemers. Kennis vanuit topondernemers, corporates, Oxfam Novib en leiderschapstraining. Het belangrijkste is dat een divers team eigen medewerkers vanuit allerlei disciplines en locaties samen het eigen bedrijf onder de loep neemt en verduurzaming niet als de verantwoordelijkheid van een persoon ziet. Dit zorgt voor de inbedding in de organisatie en het vasthouden van de energie. Klaar om met behulp van experts aan de slag te kunnen om de ‘focus goals’ te halen’’, legt Smit uit. Heering: ,,gedurende het SDG Challengers-proces hebben we doelstellingen uitgekozen waar wij als organisatie echt iets mee kunnen. Realistische goals.’’
Beter klimaat
Eén van de doelstellingen van Meelunie is een beter klimaat. ,,We verschepen wereldwijd enorm veel. 25.000 containers op jaarbasis. Helaas is scheepsvaart ontzettend vervuilend. We zijn met die wetenschap aan de slag gegaan en hebben met behulp van zelfgebouwde rekenmodellen bepaald wat onze CO2-uitstoot is. Ook hebben we onderzoek gedaan om te kijken wat de uitstootcijfers zijn van het scheepstransport waar wij gebruik van maken. We hebben besloten om een deel van die uitstoot te compenseren. Dat doen we door mee te werken aan twee projecten, waaronder de ‘GoodShipping Company’. Met dat programma wordt de transitie van fossiele brandstof naar herbruikbare brandstof, bijvoorbeeld gebruikt frituurvet, versneld. Je stimuleert zo een wereldwijd proces. Niet alleen wij zijn daar actief mee bezig, ook bedrijven als Tony’s Chocolonely, Ikea en Unilever. Het is het bewijs dat je als onderneming wat kunt doen in plaats van achteroverleunend afwachten wat de overheid voor ons besluit.’’
Heering: ,,het andere project waarmee we ons bezig houden is het FairClimateFund, een sociale onderneming en onderdeel van de ICCO Group. Ze zetten allerlei duurzame projecten in rurale gebieden op. De ‘cookstoves’ bijvoorbeeld, oventjes waarop je kunt koken en die een veel klimaatvriendelijkere conversie hebben dan open vuur. Daardoor is er veel minder hout nodig en wordt ontbossing tegengaan. Daarnaast is het ook gezonder voor de mensen zelf. Dankzij het rookkanaal staan hun huisjes niet meer zwart van de rook. De leefomgeving wordt veel gezonder.’’
We eisen geen grote stappen, we willen samen met klant en leverancier kleine stapjes zetten om grote goals te behalen
Marco Heering, ceo Meelunie
Geduld hebben
Loopt Meelunie ook tegen minder fijne zaken aan op weg naar de duurzamere doelen? ,,Het probleem is dat de processen waar we ons mee bezig houden niet altijd duidelijk meetbaar zijn. We zijn doeners binnen dit bedrijf, dus je wilt graag zo snel mogelijk zien wat de positieve gevolgen van je acties zijn. Dat kan niet altijd. Dan is het geduld hebben. Wat je wel kunt en moet doen is het steeds weer met elkaar communiceren. Wat is er gedaan? Wat gaat er gebeuren? Op die manier houd je het overzicht en zie je met zijn allen beter wat er speelt. Vertel je verhaal dus zo goed mogelijk’’, aldus Heering. ,,Een voorbeeld: wij streven ernaar dat een leverancier weet wat we van hem verwachten als we er zaken mee gaan doen. Wat is hun bijdrage bij het terugdringen van de CO2-uitstoot, om je een voorbeeld te geven. Overigens eisen we geen grote stappen, we willen samen met klant en leverancier kleine stapjes zetten om grote goals te behalen.’’
Verbinding tussen ondernemers
Terug naar Ondernemers voor Ondernemers. Volgens Onno Smit is het belangrijk om te begrijpen dat onze wereld veel kleiner is dan dat de meeste mensen denken. Het is geen onmetelijke bol. ,,Maak daar gebruik van. Het idee van een kleine wereld kan je veel brengen als ondernemer. Je doet jezelf te kort als je te lokaal georiënteerd blijft. Daarnaast wil ik nog eens benadrukken hoe belangrijk het verhaal van de SDG’s is. Het is een verhaal dat kan binden. Iets dat altijd moeilijk is geweest bij verduurzaming omdat je aan ontelbare opgelegde standaarden moet voldoen. Wij brengen juist het tegenovergestelde. Het compacte verhaal van de zeventien SDG’s waarmee elke onderneming vrij eenvoudig aan de slag kan. Dat maakt de verbinding tussen ondernemers met dezelfde doelen zo veel eenvoudiger.’’
Ondernemers voor Ondernemers bestaat tien jaar. Waar wil Marco Heering met zijn onderneming in 2030 staan op het gebied van duurzaamheid? ,,Ik hoop dat elke deelnemer dan de noodzaak en de kansen ziet wanneer het aankomt op het oppakken van zijn verantwoordelijkheid als ondernemer. Het is leuk en goed om die verantwoordelijkheid te nemen. Voor jezelf en voor anderen. Het inspireert enorm. Het maakt je ook aantrekkelijker als werkgever en aantrekkelijker voor de afnemers, de klanten. Dat laatste moet niet je drijfveer zijn, maar het is wel een mooie bijkomstigheid voor je business.’’
Ondernemers voor Ondernemers
Ruim 550 Nederlandse ondernemers maken al deel uit van het Ondernemers voor Ondernemers Netwerk van Oxfam Novib. Het zijn ondernemers die geloven in de kracht van het ondernemerschap en werken aan duurzaam ondernemen in het teken van de Global Goals. Meer informatie?Dat vind je hier.