Het Zero Plastic Inside-certificaat van de Plastic Soup Foundation is voor Seepje een belangrijke erkenning, dat hopelijk anderen inspireert. Vooral vanwege de schadelijkheid van microplastics voor mens en natuur hoopt de Haagse organisatie hiermee consumenten te helpen en branchegenoten aan te sporen.
,,We zijn trots dat we de eerste zijn met een officieel microplasticvrij wasmiddel, maar eigenlijk is dit slecht nieuws”, aldus Jasper Gabriëlse, medeoprichter van Seepje. ,,Het zou namelijk doodnormaal moeten zijn dat wasmiddelproducenten geen schadelijke microplastics toevoegen. Gelukkig zijn er genoeg natuurlijke, microplasticvrije alternatieven om je was net zo schoon mee te wassen.”
Lees ook: Duurzaam zeepmerk Seepje krijgt kapitaalinjectie van 4,2 miljoen euro
Europese wetgeving voor beperken schadelijke microplastics
Behalve erkenning voor een duurzame bedrijfsvoering, zorgt het Zero Plastic Inside-certificaat voor bewustwording. Zo zijn consumenten volgens Seepje beperkt op de hoogte van de aanwezigheid van microplastics in wasmiddelproducten, mede door weinig transparante producenten. Daarnaast ontbreken er Europese wetten voor transparantie van ingrediënten en voor beperking van het toevoegen van schadelijke microplastics.
,,Zolang er wetgeving ontbreekt, is het belangrijk dat merken als Seepje opstaan in de strijd tegen microplastics en laten zien dat het anders kan”, zegt Harmen Spek, manager Innovations and Solutions bij de Plastic Soup Foundation. ,,Dit zal druk op nieuwe wetgeving zetten en uiteindelijk alle andere zeepmerken aansporen om ook schadelijke microplastics te verwijderen uit hun producten.”
Lees ook: Deze talentvolle twintigers kregen 'wonderwasmiddel' Seepje in schappen AH
Gebrek aan transparantie en regelgeving duurzame keuzes
Het gebrek aan transparantie en regelgeving beperkt mensen in het maken van groene, duurzame keuzes. Dat is zonde, want vaak willen zij graag duurzaam zijn. Gabriëlse: ,,Wij geloven dat bewustwording consumenten helpt met het maken van een juiste duurzame keuze. Hiervoor is transparantie essentieel. Daarom vind je op onze verpakkingen alle ingrediënten in normale-mensen-taal en met uitleg, zodat je als consument weet of het ingrediënt van plantaardige, minerale of synthetische oorsprong is."
Hij is dan ook blij met de erkenning vanuit de Plastic Soup Foundation. ,,Dat helpt consumenten met het maken van de juiste wasmiddelkeuze. Hopelijk zien we het keurmerk binnenkort terug bij meer wasmiddelen in de winkelschappen.”
185 investeerders eisen radicalere aanpak terugdringen plastic
Seepje is niet de enige onderneming die strijdt voor plasticvrij produceren en duurzaam ondernemen. Een groep van 185 investeerders, waaronder Achmea, Triodos en PME Pensioenfonds, eist dat bedrijven een radicalere aanpak volgen voor het verminderen van hun afhankelijkheid van kunststoffen. De oproep is vooral gericht op grootverbruikers van plastic in de voedingsindustrie zoals Ahold Delhaize, Unilever en Coca-Cola, meldt de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO).
,,Bedrijven moeten hun verbruik van plastic verpakkingen voor eenmalig gebruik aanzienlijk verminderen, systemen voor hergebruik van verpakkingen implementeren, gevaarlijke chemicaliën in plastic uitfaseren en pleiten voor - en niet tegen - beleid ter ondersteuning van deze acties", stelt de organisatie.
Lees ook: Investeerder kiest vaker voor startup met duurzaamheid hoog in het vaandel
De investeerders waarschuwen in een gezamenlijke verklaring dat de hele levenscyclus van plastic een serieuze en groeiende bedreiging vormt voor het milieu, het klimaat, de biodiversiteit, mensenrechten en de volksgezondheid.