Nieuws Innovatie

BiXi: over deze slimme schoonmaakrobot uit Eindhoven willen bedrijven alles weten

Neem een jonge ingenieur uit India. Voeg kapitaal en de ervaring toe van de Bergeijkse Booking.com miljonair Kees Koolen. Dan krijg je Aziobot, een Eindhovens bedrijf met een slimme schoonmaakrobot voor bedrijfshallen, ziekenhuizen en supermarkten.

Peter Scholtes (AD) 10 september 2021

Schoonmaakrobot bixi

Getooid met de naam BiXi, niet te groot en met twee ogen: Sarthak Yadav wil een schoonmaakrobot die zich als vriend presenteert. Foto: AD-Rene Manders/DCI Media.

BiXi is de robot genaamd die de vloer schrobt in een hal van de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven. Sarthak Yadav kan met de armen over elkaar toekijken hoe de machine zijn zelfgekozen route volgt. Niet voor niets draagt de robot een naam, heeft hij een compacte vorm en twee ogen. Wij mensen hebben namelijk van nature geen vertrouwen in robots, zegt Yadav. We vinden ze eng.

Yadav en zijn mede-oprichter Tapabrata Samanta hebben hun bedrijf Aziobot gedoopt. ,,Azio is Hebreeuws voor vriend”, verklaart de uit India afkomstige Yadav (28) aan het AD. De autonome reinigingsmachine zal mensen voor zich moeten winnen door zich als een vriend te presenteren. Om het ijs verder te breken, wil Yadav de machine ook laten praten.

Sinds een paar weken is het bedrijf verhuisd van Den Bosch naar Eindhoven. In de Brainport-regio denkt Aziobot een netwerk van bedrijven te vinden dat interessant kan zijn nu het serieus wil gaan produceren.

Verhuisd naar Eindhoven

Eind 2017 kwamen de twee knappe koppen van de universiteit van Delhi in Amsterdam terecht om deel te nemen aan het ondersteuningsprogramma voor start-ups Rockstart. Sinds een paar weken is het bedrijf verhuisd van Den Bosch naar Eindhoven. In de Brainport-regio denkt Aziobot een netwerk van bedrijven te vinden dat interessant kan zijn nu het serieus wil gaan produceren. Aan de vijf schoonmaakrobots die nu vooral voor testopdrachten in bedrijf zijn, moeten er snel zo’n dertig worden toegevoegd.

Het bedrijf werkt met een abonnementenmodel. Ook met oog op nieuwe klanten is een vestiging in de regio Eindhoven aantrekkelijk, gezien het arsenaal aan grote bedrijven met vele fabrieken en distributiecentra. In Eindhoven verwacht Aziobot bovendien het benodigde potentieel aan studenten en jong talent te vinden voor de komende groeifase. Van vijf medewerkers nu wil het groeien naar zo’n twintig mensen volgend jaar.

De Aziobot heeft sensoren en dieptecamera’s die de machine schadevrij langs obstakels helpt. Het apparaat past het gebruik van de hoeveelheid water aan zijn tempo aan. Als het karwei klaar is, krijgt de opdrachtgever automatisch bericht.

Batterij van Booking.com-miljonair

Investeerder Kees Koolen heeft 1 miljoen euro aan groeikapitaal beschikbaar gesteld. Yadav is verguld met de steun van de uit Bergeijk afkomstige ondernemer die een fortuin vergaarde met Booking.com en zich nu vanuit Hengelo richt op activiteiten op het gebied van schone energie. De reinigingsrobot is voorzien van een batterij van Koolens bedrijf Super B. De ondernemer tekende al voor een eerste investering in Aziobot in 2018. Yadav noemt hem ‘een visionair’ en beschouwt hem als ‘een gids’ voor zijn bedrijf.

Keertje extra schrobben

In de wereld van automatische schoonmaakmachines wil Aziobot zich onderscheiden met een autonome schrobmachine die uitblinkt in slimheid. Door de robot de eerste keer voort te bewegen door de gewenste ruimte wordt een plattegrond gemaakt. De gebruiker kan vervolgens schoonmaakzones toevoegen. Met een druk op de knop kan de robot worden geïnstrueerd om bijvoorbeeld alleen bepaalde zones schoon te maken of een bepaald stuk een keertje extra te schrobben.

De Aziobot heeft sensoren en dieptecamera’s die de machine schadevrij langs obstakels helpt. Het apparaat past het gebruik van de hoeveelheid water aan zijn tempo aan. Als het karwei klaar is, krijgt de opdrachtgever automatisch bericht. Desgewenst kan de robot ‘s avonds of ‘s nachts zijn werk doen. Met een batterijlading kan vier tot vijf uur achtereen worden geschrobd. Na drie uur laden is de batterij weer op tachtig procent van zijn capaciteit.

Aziobot gaat voor een nichemarkt van oppervlaktes van 4000 tot 5000 vierkante meter.

Aziobot blijft zich doorontwikkelen

Aziobot gaat voor een nichemarkt van oppervlaktes van 4000 tot 5000 vierkante meter. ,,De machine is bedoeld voor bedrijven en instellingen die geen schoonmaakpersoneel in dienst hebben maar hun medewerkers ruimten laten schoonmaken als ze daarvoor tijd hebben. Bij deze oppervlakte is gebruik van de machine rendabel.”

Het bedrijf blijft de robot doorontwikkelen. Hij zou nog preciezer zijn werk moeten kunnen doen. De machine houdt nu een afstand van tien centimeter, zodat aan de randen handmatig schrobwerk nodig blijft.

Test supermarkt en museum Nemo

In ziekenhuizen, bedrijfshallen en sportcentra is de robot al aan de slag geweest. ,,Binnenkort gaat een machine naar Duitsland voor een test in een supermarkt.” Deze maand start een proef in wetenschapsmuseum Nemo in Amsterdam. Op de ‘eigen’ Brainport Industries Campus mag Aziobot ook gaan schrobben.

Sarthak Yadav heeft er zijn stek gevonden. Hij woont op fietsafstand van zijn werkplek. Ver weg wel van zijn geboortegrond. Hij is eerder ondernemer geworden dan zijn ouders hadden gewenst. ,,Ik was in India klaar voor een vervolgstudie robotica. Zij wilden dat ik zou doorstuderen. Maar nu zijn ze wel gelukkig met hoe het met me gaat.”

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws