Vrijheid en autonomie, dat willen werkende jongeren van nu. Ze willen zélf bepalen waar en wanneer ze werken. Level.works springt in op de behoefte van een nieuwe generatie flexwerkers: een werkplatform waarop flexwerkers en opdrachtgevers elkaar heel makkelijk kunnen vinden. Dat kan op freelancebasis én uitzendbasis. De doelgroep: jongeren tussen de 20 en 35 jaar.
Vergelijk het maar met het ouderwetse prikbord bij de ingang van de Albert Heijn, maar dan digitaal. Het werkt heel simpel: download de app, maak als flexwerker je profiel aan, geef aan in welke regio je aan de slag wil en welk soort werk je graag wil doen: van orderpicker, heftruckchauffeur, fietsbezorger en magazijnmedewerker tot steward, verkeersregelaar of event beveiliger. Ontbreken de gewenste certificaten of rijbewijzen? Dan kun je via Level.works gratis een opleiding tot buschauffeur volgen of een heftruckcertificaat halen.
Tweede serie: Startup van de Week
Wat, waarom en hoe? In Startup van de Week, de tweede serie intussen, geven we startende ondernemers op onze website én in ons wekelijkse kijkradioprogramma De Ondernemer Live de kans hun ondernemersverhaal te vertellen. Elke donderdag gaat er een nieuwe Startup van de Week online. Meedoen met de serie en geïnterviewd worden door startup-kenner Jeroen Kreule? Stuur een e-mail naar redactie@deondernemer.nl en wie weet...
We zagen een kans en grepen hem. Noem het Rotterdams opportunisme. We hebben in 2019 een pilot gemaakt, Level.works was geboren
Aan de andere kant hebben opdrachtgevers – zoals Hello Fresh, Felyx, Lineage en Budbee – klussen geplaatst: precieze omschrijving van de werkzaamheden, vereisten, datum en uurstarief. Op basis van onder meer beoordelingen, opkomstpercentages en gewerkte diensten kiest een opdrachtgever de kracht die het beste bij de klus past. Het platform zorgt voor de juiste match. De flexwerker vult de gewerkte uren in, de opdrachtgever controleert. Tevreden over een flexwerker? Geef hem of haar een positieve beoordeling en voeg hem of haar toe aan je flexpool.
Level.works – een tech first-organisatie die zichzelf nog steeds als een startup beschouwt – heeft in korte tijd een flinke groei doorgemaakt, met een pool van ruim 25.000 flexwerkers. De jonge onderneming heeft vijftig medewerkers in dienst en houdt kantoor in Rotterdam. In Brno (Tsjechië) zit een klein team met software developers. Level.works is landelijk actief, met een focus op de Randstad en Brabant.
Lees ook: Startup van de Week: OneThird gooit hoge ogen met scanner tegen voedselverspilling
Jullie begonnen eerst een ander bedrijf: Sjauf, een boekingsplatform waar je als directeur of ondernemer een privéchauffeur kon boeken. Hoe zijn jullie op het idee van Level.works gekomen?
Roderik: ,,Als student hadden Roel en ik hetzelfde bijbaantje: privéchauffeur van een advocaat uit Rotterdam met kantoor in Amsterdam. Dat deden we met een groepje van vijf: iedereen reed een dag in de week. Het bedrijf waar we voor werkten, stond te koop op het moment dat wij onze studie aan het afronden waren. We hebben het gekocht en kozen er voor om er een soort digitale marktplaats van te maken, met aan de ene kant directeuren en ondernemers en aan de andere kant een pool van flexwerkers. We hebben de hele keten van het plannen en boeken van de ritjes gedigitaliseerd. Op een gegeven moment hadden we 10.000 geregistreerde klanten en de beschikking over honderden chauffeurs. We konden er prima van rondkomen.’’
Roel: ,,Via het platform kwamen vraag en aanbod dus heel makkelijk bij elkaar. De kracht van Sjauf was dat wij een jonge doelgroep van flexwerkers wisten te bereiken. Alles ging digitaal: flexibel, simpel en toegankelijk. Dat viel andere bedrijven ook op. En dan met name bedrijven in branches die te maken hebben met flinke personeelstekorten, zoals transport en logistiek, beveiliging en last mile distributie. De vraag was of we onze platformideologie ook voor die branches beschikbaar wilden stellen. Dat wilden we. In 2018 zijn we begonnen met het uitzenden van de eerste buschauffeurs en beveiligers.’’ Roderik: ,,We zagen een kans en grepen hem. Noem het Rotterdams opportunisme. We hebben in 2019 een pilot gemaakt, Level.works was geboren. Sjauf is intussen verkocht, zodat we ons volledig kunnen focussen op Level.works.’’
Over sexy werk gesproken: wat was jullie allereerste baantje?
Roel: ,,Bij patisserie De Rouw in Vught. Ik was dertien. Aanvankelijk begon ik om 8 uur ’s ochtends, later om 5 uur ’s ochtends. Ik zal maar niet vertellen hoeveel uren ik op een dag maakte.’’
Roderik: ,,Oppassen, folders rondbrengen, daar begon het mee rond mijn twaalfde. Grasmaaien, auto’s wassen, ik deed alles. Ook verkocht ik deur aan deur donatie-abonnementen voor goede doelen, de meeste rauwe sales die bestaat. Ik was aan het hosselen.’’
Lees ook: Revolutionaire boodschappentas als wapen tegen plastic afvalcrisis
Hoe zouden jullie elkaar als ondernemer omschrijven? Wat zijn de verschillen? Is er een taakverdeling?
Roderik over Roel: ,,Roel heeft een ‘niet zeiken mentaliteit’. Hij kan heel goed de rust bewaren. Hij gaat iets stabieler door de pieken en dalen die inherent zijn aan het ondernemen. Roel is gestructureerd, hard en duidelijk. Hij communiceert helder, daardoor weet je goed wat je aan hem hebt. Er is een taakverdeling, ook al is die fluïde. Ik houd me bezig met commercie en heb meer affiniteit met financiën, Roel richt zich op marketing en de interne organisatie.’’
Roel over Roderik: ,,Ik beschouw Roderik als de drijvende kracht achter Level.works. Of beter: vóór Level-works. Hij is ziet commerciële kansen, weet mensen te motiveren en krijgt dan ook iedereen mee. Roderik is een goede tempobepaler, een harde werker en een echte allrounder: binnen elk team van ons bedrijf kan hij extreem veel waarde toevoegen.’’
Als ondernemer kennen jullie het klappen van de zweep. Welke tips hebben jullie voor mensen met een innovatief idee die een bedrijf willen opzetten?
Roderik: ,,Tot nu toe zijn we elk jaar gegroeid, maar groei is niet per definitie één rechte lijn omhoog. Realiseer je dat. Ook is het belangrijk om goed naar je omgeving te luisteren, onder de voorwaarde dat je zelf niet stopt met nadenken. Als ondernemer moet jij uiteindelijk zélf de keuzes maken. En laat anderen dat niet voor je doen.’’
Roel: ,,Tijdens de lockdown was ondernemen zwaar, maar wij hebben altijd gekeken naar kansen die er liggen. De les: leer zonder oogkleppen te kijken.’’
Jullie kennen elkaar uit de studietijd: zelfde studie, zelfde vereniging, zelfde jaarclub. In hoeverre is de vriendschap veranderd?
Roel: ,,Roderik was vorig jaar getuige op mijn bruiloft, dit jaar ben ik zijn getuige. Dat zegt genoeg, toch? Onze vriendschap is alleen maar sterker geworden.’’
Roderik: ,,Als je puur naar interesses en karakter kijkt, verschillen we behoorlijk van elkaar. Binnen onze jaarclub trokken we niet in extreme mate naar elkaar toe. Dat gebeurde wel toen we aan het einde van onze studietijd samen gingen ondernemen.‘’
Tot nu toe zijn we elk jaar gegroeid, maar groei is niet per definitie één rechte lijn omhoog. Realiseer je dat. Ook is het belangrijk om goed naar je omgeving te luisteren, onder de voorwaarde dat je zelf niet stopt met nadenken. Als ondernemer moet jij uiteindelijk zélf de keuzes maken
Roderik Kusters
Door wie of wat laten jullie je inspireren?
Roel: ,,Arthur de Rouw, van de banketbakkerij in Vught waar ik als kind werkte. Hij wilde in alles de beste zijn, daar was hij continue mee bezig. Google hem maar, je vindt genoeg over hem. Die man heeft een enorme drijfveer om zichzelf en zijn bedrijf beter te maken, zonder arrogant te zijn.’’
Roderik: ,,Lastige vraag, mag ik ook iemand noemen die geen ondernemer is? Dan noem ik mijn vader. Hij kan juist de kleine dingen in het leven waarderen. Ik doe dat nog te weinig. Ik zal het toelichten: mijn vader is bioloog en nam me als kind mee de natuur in. Als ik nu een wandeling van vijf kilometer met hem zou maken, doe we er vier uur over: bij iedere plant of vogel gaat hij kijken en turen.’’
Level.works heeft intussen een stevige basis. Mocht het avontuur toch mislukken, is er een plan B?
Roel: ,,Mijn stelling is heel simpel: als wij nu al een plan B zouden hebben, dan is plan A niet het beste plan. Wij gaan volledig voor plan A.’’
Roderik: ,,Niks is zeker, maar wat we nu doen, stáát. Stel dat het mis gaat, dan komt er vast een volgend plan. We hebben intussen genoeg kennis, ervaring en een netwerk opgebouwd. Roel en ik beschikken over vaardigheden waar vast en zeker interesse voor is. Maar ik maak me daar niet veel zorgen over. We werken had en zijn alle mensen dankbaar die ons hebben gesteund. Als ondernemer heb je altijd een dosis geluk nodig. We vinden ondernemen ook heel leuk en vinden het belangrijk om lol en geluk met anderen te delen.’’