Marcel van Wing is een reclameman in hart en nieren, en is nu de oprichter en ambassadeur van The Flower Farm: een margarineproducent die duidelijk maakt dat bedrijven die palmolie gebruiken voor hun producten boter op hun hoofd hebben. Marcel: ,,Palmolie produceren en ontbossing gaan hand in hand.”
Lange tijd had Marcel zelf ook boter op zijn hoofd. Hij werkte, voordat hij The Flower Farm oprichtte, voor diverse grote reclamebureaus. Daar zaten ook opdrachten tussen voor producten van Unilever, waar palmolie in wordt verwerkt. Toen hij een tijd in Indonesië woonde zag hij met eigen ogen wat de gevolgen zijn van de productie van palmolie. Zijn plan, om zijn reclamebureau te verkopen en met pensioen te gaan, veranderde in: zijn reclamebureau verkopen en zich met hart en ziel inzetten voor zijn missie: palmolie agenderen als een kwalijke zaak. Dat lukt hem prima.
The Flower Farm is mijn beste reclamecampagne ooit. Alles wat ik heb geleerd komt samen
The Flower Farm in schappen bij Albert Heijn, Jumbo, Coop, Plus en Deka
The Flower Farm ligt inmiddels in de schappen bij Albert Heijn, Jumbo, Coop, Plus en Deka. Het geheim? Marcel: ,,The Flower Farm is mijn beste reclamecampagne ooit. Alles wat ik heb geleerd komt samen. De controversiële propositie helpt ook: ik zet iets op de agenda dat weerstand oproept bij mensen. En dat doe ik niet uit marketingoverwegingen, maar omdat het mijn persoonlijke missie is. Natuurlijk is het een voordeel als ik weet hoe ik een podium moet veroveren met die missie. Maar ik heb de afgelopen vijf jaar gemerkt dat ik ook een prijs betaal voor die persoonlijke missie. Het onderwerp ontbossing is zo onder mijn huid gaan zitten dat ik er letterlijk wakker van lig.”
The Flower Farm maakt inmiddels niet alleen margarine maar ook bakolie, pindakaas en hazelnootpasta. Binnenkort worden er nieuwe producten toegevoegd aan het assortiment. Ook in het Verenigd Koninkrijk liggen de producten sinds vorig jaar in de schappen. In de nabije toekomst zijn de producten ook in andere Europese landen te koop.
Lees ook: Plantaardig ijsmerk IJsbaart sluit investeringsronde af: dit zijn de groeiambities
De massa bereiken
Die uitbreiding kan worden gedaan door de samenwerking met Royal Smilde. Deze voedingsmiddelenproducent is vanaf het eerste moment betrokken bij de productie. ,,Als je het goed wilt aanpakken als ondernemer moet je groot denken, ook in de duurzame hoek. Veel mensen met een duurzame missie hebben een enorme passie maar zijn veel te bescheiden. Vaak lukt het ze niet om door de eerste fase heen te komen en blijven ze klein. Dat is ook logisch, want je moet aan veel denken.‘’
Tekst gaat verder onder de video.
Marcel van Wing was recent te gast in de eerste Roundtable van BusinessWise.nl, de nieuwe titel van Zakelijk van DGP Media, waar De Ondernemer ook onder valt. Kijk hieronder die video terug:
Marcel: ,,Voor ons scheelt het enorm dat Royal Smilde voor ons de distributie en productie doet. Ook zaken als voorraadbeheer en financiën liggen daar. Ik kan me dus volledig focussen op plannen maken om de massa te bereiken. Veel mensen met een duurzame missie richten zich op de groene bovenlaag. Het is niet moeilijk om die te bereiken. De uitdaging zit hem in de massa. De havermelkdrinkende bakfietsouder uit Amsterdam overtuigen is geen probleem, maar hoe bereik je Apeldoorn of Zutphen? De massa wil best iets goeds doen, maar daar niet te veel moeite voor doen. Ze willen best twee centimeter naar rechts grijpen in het margarineschap voor een merk dat ze niet kennen, maar niet meer betalen dan voor het merk dat ze kennen. Daar moet je rekening mee houden.”
De gevolgen van ontbossingen zijn zo zichtbaar. Dat moet stoppen en dat gesprek zal ik altijd aan blijven gaan
Verandering kost moeite
Marcel van Wing weet, door zijn achtergrond in marketing, dat niets zo moeilijk is als een gedragsverandering teweegbrengen: ,,We willen best veranderen, maar we willen er geen moeite voor doen. Daarom gaan we met de auto naar de sportschool. Als het per roltrap zou kunnen, zouden we dat doen. Maar ook met kleine veranderingen kun je een groot effect bereiken. Met onze palmolievrije margarine hebben we al meer dan een miljoen kilo palmolie bespaard.”
Ook op persoonlijk vlak merkt de ondernemer dat verandering moeilijk is: ,,Ik wil heel graag meer tijd en rust inbouwen in mijn leven. In de nabijheid van mijn dochter van twee zijn en samen met haar reizen. Dat betekent dat ik een stapje terug moet doen als ceo van The Flower Farm, maar niet dat ik mijn missie loslaat. Ik zal altijd ambassadeur blijven. Vorige maand reisde ik af naar Indonesië, waar mijn zoon stage loopt als bioloog. Dat doet hij in een orang-oetan-opvang waar apen worden opgevangen die het slachtoffer zijn van ontbossing. Als je daar bent, voel je je zo machteloos. De gevolgen van ontbossingen zijn zo zichtbaar. Dat moet stoppen en dat gesprek zal ik altijd aan blijven gaan.”
Lees ook: Stijn en Danny bouwen aan plantaardig horeca-imperium: ‘Geen geitenwollensokkencafé’