Blog Technologie

Artificial Intelligence: 'Besef als bedrijf eerst goed hoe de technologie gebruikt kan worden'

Het aantal bedrijven dat de afgelopen jaren een vorm van Artificial Intelligence toepaste in de strategie heeft een enorme vlucht genomen. Er zijn er veel die als AI-bedrijf worden beschouwd, maar er helemaal geen gebruik van maken. Dus: wat is het precies? Wat moet je weten voordat je het gaat toepassen en wie helpt bij het implementeren van de AI-strategie? Een gastblog van Danny Jansen, manager midden- en grootbedrijf bij Dell Technologies.

Danny Jansen 3 oktober 2020

Gebruiker cijfers artificial intelligence blog

Artificial Intelligence (AI) is een echte hype, maar begrijpen kleine en middelgrote bedrijven eigenlijk wel wat ze met deze technologie kunnen doen? Mede dankzij Hollywood heeft AI een menselijke vorm gekregen. Voor de bedrijfswereld pakt deze populaire perceptie echter niet altijd goed uit.

Bijna de helft van de Europese startups maakt geen gebruik van AI

Middelgrote bedrijven kunnen over het algemeen het snelst van disruptieve technologieën profiteren. Ze zijn flexibeler dan hun grotere tegenhangers en hebben meer kapitaal dan kleinere ondernemingen. Daarom willen ze AI-technologie zo snel mogelijk implementeren. Maar volgens een enquête van de Londense venture capitalist MMC Venture maakt zo’n 40 procent van de Europese startups die als AI-bedrijven worden beschouwd, helemaal geen gebruik van AI. Althans, niet op een zinvolle manier. Aangezien investeringen voor kleine en middelgrote bedrijven een enorme impact hebben, is het belangrijk dat ze eerst begrijpen wat AI kan doen voordat ze er echt waarde mee kunnen genereren.

Dat AI intussen een echte hype geworden is, bewijzen de statistieken. Voorspeld wordt dat de wereldwijde markt tegen 2025 bijna 170 miljard dollar waard zal zijn, een forse groei als je weet dat die waarde in 2016 nog maar 4,06 miljard dollar bedroeg. Tussen 2015 en 2019 is het aantal bedrijven dat een of andere vorm van AI-technologie toepaste met maar liefst 270 procent gestegen. Bewustzijn is er dus zeker, maar ‘implementatie’ is een ruim begrip. Om te begrijpen op welke schaal AI echt wordt toegepast, moeten we terug naar de basis.

Tekst gaat verder onder de foto van Danny Jansen.

Artificial intelligence danny jansen dell

Wat is Artificial Intelligence eigenlijk?

AI is een tak van de informatica die zich met algoritmes bezighoudt. AI voert taken uit die menselijke intelligentie vereisen: problemen oplossen, vertalingen, spraakherkenning en visuele perceptie. Intussen is de impact van AI al in diverse sectoren zichtbaar. Denk maar aan de zoektocht naar nieuwe antibiotica, bedrijven die inzichten willen genereren en mobiele telefoons die ons dagelijkse leven helpen sturen. In tegenstelling tot de populaire interpretaties van AI neemt de technologie geen menselijke vorm aan en het overtreft de complexiteit van onze eigen intelligentie nog lang niet.

AI kan worden onderverdeeld in twee categorieën. Artificial General Intelligence (AGI) is de meest herkenbare dankzij scifi-klassiekers. Het is de hypothetische intelligentie van een machine die in staat is om iedere intelligente taak te begrijpen of te leren zoals een menselijk wezen dat zou doen. Artificial Narrow Intelligence (ANI) heeft betrekking op specifieke aspecten van menselijke intelligentie en perceptie, zoals het herkennen van gezichten of stemmen. Dit zijn toepassingen die we vandaag de dag al gebruiken.

Zoals Netflix nieuwe series aanbeveelt

Hoe werkt AI dan precies? Machine Learning is een vorm van AI waarbij algoritmen worden gebruikt om te leren op basis van data. In plaats van expliciet te programmeren, bouwen deze algoritmen een model op basis van de input en ze gebruiken de resulterende inzichten om beslissingen te nemen of voorspellingen te doen.

Hiermee kan Netflix bijvoorbeeld nieuwe series aanbevelen en kunnen banken fraude met kredietkaarten ontdekken. Er gaat wel wat tijd overheen voordat het ‘leerproces’ nauwkeurige resultaten oplevert. Machine learning-modellen blijven immers leren omdat (en juist ook wanneer) de datasets veranderen.

Deep Learning is een soort machine learning dat de algoritmen meer vrijheid geeft door verschillende lagen van neurale netwerken te gebruiken. De manier waarop input door middel van abstractie in kaart wordt gebracht, heeft iets weg van de werking van ons eigen brein. Deep Learning steunt dus niet op vooraf gedefinieerde eigenschappen zoals bij Machine Learning, maar leert zelfstandig of iets goed of fout is. Dit vereist wel een enorme hoeveelheid data en rekenkracht.

"Begin klein en wees niet bang voor mislukkingen voordat je het gewenste doel bereikt. Net zoals AI zelf is het een leerproces dat niet van de ene op de andere dag voltooid is"

Danny Jansen, manager midden- en grootbedrijf bij Dell Technologies

Data voorbereiden op AI

Deep Learning optimaliseert tegenwoordig al de gezondheidszorg, terwijl Machine Learning bedrijven van waardevolle inzichten voorziet. Middelgrote bedrijven gebruiken de technologie bijvoorbeeld om documenten te analyseren, voor fraudedetectie en marketingactiviteiten. Niet echt sexy, maar het zijn wel heel praktische toepassingen. AI kan dus onmogelijk als één technologie omschreven worden.

Om de voordelen van AI te kunnen benutten, moeten bedrijven op de eerste plaats hun beschikbare data op orde brengen. Niet alle data zijn immers even geschikt en bovendien hangen de prestaties van AI ook sterk af van de kwaliteit van de beschikbare data. Bedrijven moeten daarom met de juiste mentaliteit aan de slag gaan met AI. Begin klein en wees niet bang voor mislukkingen voordat je het gewenste doel bereikt. Net zoals AI zelf is het een leerproces dat niet van de ene op de andere dag voltooid is. Het is ook essentieel om nieuw talent aan te nemen dat de ontwikkeling van AI kan aansturen of om huidige medewerkers bij te scholen.

Mkb staat er niet alleen voor bij het implementeren van een AI-strategie

Gelukkig staat het mkb er niet alleen voor bij het implementeren van een AI-strategie. Zo biedt Dell Technologies bijvoorbeeld deskundig advies om klanten, waar deze zich ook bevinden op hun digitale reis, te helpen het ware potentieel van AI te ontgrendelen. De populaire perceptie van AI en het gebrek aan gekwalificeerde en ervaren personeel zorgen ervoor dat bedrijven eerst moeten beseffen hoe en waar ze de technologie kunnen gebruiken voor ze er echt waarde mee kunnen genereren.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.