Nieuws Technologie

Dit Delftse bedrijf maakt perfecte brace in 5 minuten: ‘Ambitie om leidende Europese speler te worden’

Miljoenen mensen wereldwijd maken gebruik van een orthese of prothese. Het precies passend maken hiervan is kostbaar en tijdrovend. De Delftse startup Manometric bedacht een oplossing. Zij leveren nu maatwerk, en dat met vijf minuten arbeid per product in plaats van vijf uur.

Till Behne (AD) 11 mei 2021

Pieter Smakman. ©Fred Leeflang

Manometric ontwikkelde een innovatieve 3D-scanner in combinatie met een geautomatiseerd 3D-printproces. Hiermee worden uiterst nauwkeurige braces op maat geprint, in een fractie van de oorspronkelijke tijd.

Een passende brace printen met focus op comfort, functionaliteit en design

,,Een orthese of prothese zorgt voor een enorme verbetering van de levenskwaliteit van onder meer reuma- en artrosepatiënten”, legt Pieter Smakman van Manometric uit in het AD. ,,De brace verlicht pijn, biedt steun en geeft de drager daardoor meer vrijheid. Naast dat het een arbeidsintensief en kostbaar proces is, zijn veel patiënten ontevreden met hoe de traditionele braces zitten en het uiterlijk van het eindproduct.”

,,Wij bieden een totaaloplossing om snel en nauwkeurig een passende brace te printen met grote focus op comfort, functionaliteit en design. We zien het echt als een consumentenproduct. Vroeger waren brillen ook echt iets medisch. Nu is het een modieus product dat mensen graag dragen en laten zien en waar ze soms meerdere exemplaren van hebben. Dat vinden wij inspirerend, die kant willen wij ook op.”

Lees ook: Hoe Sam van Dalen met originele storytelling-video's Italiaanse auto's verkoopt

Direct naar de consument, zonder andere belanghebbenden

Manometric zorgt met deze innovatie voor een heuse cultuuromslag in de medische wereld. En Smakman merkte dan ook dat lang niet iedereen al klaar is voor deze verandering. ,,In het begin voelde het soms wel alsof we een steen de berg op aan het rollen waren. Ik was een keer in het Louwman Museum. Daar ontdekte ik dat er al in 1920 elektrische auto’s bestonden. En je ziet dat het pas 100 jaar later echt voet aan de grond krijgt. Waarom? Autodealers waren niet gebaat bij elektrische voertuigen omdat er dan minder onderhoud was.”

,,Waarom is het een bedrijf als Tesla wel gelukt? Zij gingen direct naar de consument, zonder andere belanghebbenden. Dat is wat wij ook hebben gedaan. Wij zijn rechtstreeks naar zorgverzekeraars gestapt. Dat was een tijdrovend en uitdagend proces. Maar het is ons wel gelukt. Uiteindelijk staat het belang van de patiënt natuurlijk voorop. En vanaf dat moment rolde de steen weer bergaf.”

Lees ook: Sam van Dalen: 'Storytelling heeft mijn autobedrijf 'Italië in de polder' bekendheid en zakelijk succes gebracht'

Binnen 24 uur hadden 100 aanmeldingen na eerste demo

Inmiddels werken alle Nederlandse zorgverzekeraars samen met Manometric om de producten beschikbaar te maken in het hele land. De technologie is dan ook van grote meerwaarde: de innovatie levert zowel patiënten als medisch specialisten veel gemak en tijdwinst op. Zo hoeft de patiënt anders dan bij het traditionele maatname- en productieproces niet meerdere keren terug te komen om de brace passend te maken. En dus zijn naast de zorgverzekeraars ook artsen aan boord. ,,Als patiënten tevreden zijn, zijn artsen dat ook. Bovendien krijg je voor hetzelfde bedrag gewoon een klinisch bewezen veel beter product. En het wordt ook door de basisverzekering vergoed.”

,,Binnen 24 uur hadden we al 100 aan­mel­din­gen van mensen die 100 euro wilden betalen om ons product te leren kennen"

Pieter Smakman

Manometric werd in 2017 opgericht door Pieter Smakman en Robin Jones. Beiden deden een master Industrial Design Engineering aan de TU Delft en zijn verbonden aan YES!Delft. ,,Ik weet nog dat YES!Delft ons aanspoorde een demodag te organiseren. Dat was best eng, omdat het product nog niet helemaal af was. Maar binnen 24 uur hadden we al 100 aanmeldingen van mensen die 100 euro wilden betalen om ons product te leren kennen. Daaruit bleek wel dat er heel veel animo voor is en dat er voldoende potentie in ons product zit. In het begin ben je toch wat onzeker en dan is een dergelijke bevestiging heel fijn.”

Opschalen naar grotere aantallen geen probleem

Door de groeiende vraag blijft ook het bedrijf groeien. Inmiddels zijn er 17 mensen werkzaam bij Manometric. ,,Ik kan met recht zeggen dat ik heel trots ben op dit team. We hebben op alle vlakken, van onze orthopedisch technologen, industrieel ontwerpers tot software-engineers, de beste mensen. Het voelt een beetje als FC Barcelona. In het begin is het soms nog wel lastig de juiste mensen te overtuigen. Maar als je succes hebt, wordt dat steeds makkelijker.”

,,Onze ambitie is het zeker om een leidende Europese speler te worden"

Pieter Smakman

Ondanks het succes is er nog voldoende ruimte voor groei. Zo richt Manometric zich nu vooral op braces voor de hand, pols en arm. Maar vergelijkbare hulpmiddelen voor de knie of de enkel zijn voor de hand liggend. Als het productieproces nog efficiënter wordt, is het opschalen naar grotere aantallen ook geen probleem. En dus moet naast de Randstad ook de rest van het land in aanraking komen met Manometric. En daarna de rest van de wereld.

Perfect op maat gemaakte brace dankzij speciale algoritmen

,,Onze ambitie is het zeker om een leidende Europese speler te worden. Daarbij is het van belang dat we het zo snel mogelijk uitrollen.” Om dat te realiseren ontving Manometric onlangs een investering van NextGen Ventures en InnovationQuarter. Zo kan hij het team versterken en de technologie opschalen.

Lees ook: Slimme samenwerking: ‘Continu bijleren zit verankerd in het DNA van dit bedrijf’

Over hoe de zogeheten disruptieve 3D-technologie van Manometric werkt, kan Smakman ondanks verschillende patenten niet al te veel zeggen. Het komt er in het kort op neer dat er een 3D-foto wordt genomen en dat met een aantal aanvullende metingen een persoonlijk profiel wordt gemaakt. Vervolgens rolt er dankzij speciale algoritmen een perfect op maat gemaakte brace van de band.

,,Normaal duurt dit proces soms wel twee maanden, in ons geval slechts twee weken. En dat moet in de toekomst zelfs nog sneller kunnen. Daar zijn we blij mee. Maar we doen het ook om de goede reviews van gebruikers. De positieve impact die het heeft op het leven van zoveel mensen is gewoon geweldig.”

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws