Nieuws Technologie

Column: 'Een nieuw Deltaplan, nu voor de stad'

Willen we echt in steden de gezondheid verbeteren met schonere lucht, dan is er een Deltaplan voor elektrische bezorgdiensten nodig. Met betaalbare bedrijfsmiddelen voor kleine zelfstandigen en een doordachte strategie die lokale politieke scoringsdriften beteugelt, schrijft communicatiespecialist/journalist Jan Rooderkerk in het magazine Autocar4Work.

Jan Rooderkerk / Autocar4Work 6 mei 2019

Elektrisch rijden 1

' Kort nadat ik een paar dagen met een Volkswagen e-Crafter kennis maakte, verschenen er artikelen in de media over de opening van een City Hub in Utrecht van waaruit goederen met elektrische voertuigen in het centrum worden gebracht. In Zutphen werd een elektrische besteldienst gestart, diverse merken presenteerden ineens nieuwe elektrische bestelwagens en op bijeenkomsten met belangstellenden voor elektrisch rijden kwamen er steeds vragen over elektrisch aangedreven bedrijfswagens.

Intussen echter zag ik vanuit mijn kantoorraam, uitkijkend over een historische binnenstad, de ene na de andere dieselbestelbus van Post NL, DHL en anderen in een haast permanente file door de straten kruipen, stilstaan, weer een paar meter doorrijden, et cetera. Hun chauffeurs verdienen respect.

Voor een vergoeding waarvoor menigeen de neus optrekt bezorgen zij een steeds groeiende stroom pakjes, waarvan een groot deel dagen later weer geretourneerd wordt.Natuurlijk zetten ze hun auto soms zo neer dat niemand erlangs kan. Dan worden ze beschimpt en soms bespuugd door dezelfde mensen die ’s avonds achter hun laptop even wat kleding bestellen.

Zeker, niet elke besteller is even zorgvuldig, even vriendelijk, even beleefd. Maar hun werk is vermoeiend en er zitten wel degelijk pareltjes tussen deze chauffeurs. Dat slordige parkeren kan bovendien vaak niet anders. Onze straten zijn niet ontworpen op al dat bezorgen.

Leefklimaat

De drukte en de bijbehorende emissie zijn ook fnuikend voor het leefklimaat. In de stad wonen betekent korter leven dan elders. Dus worden steeds meer centra de komende tijd verboden voor auto’s met een brandstofmotor. Maar hoe lossen we de steeds toenemende behoefte aan bestellingen dan op? Vrij makkelijk te realiseren is het niet meer gratis laten retourneren. Dan zal het aantal bestellingen fors afnemen.

Ook de genoemde City Hubs zijn een mogelijkheid. De meest voor de hand liggende regel is echter om in de toekomst centra louter toegankelijk te laten zijn voor emissievrije voertuigen. Dus bestelwagens en eventueel kleinere vrachtwagens met elektroaandrijving of op waterstof.

Dat brengt mij terug bij de VW e-Crafter. Het bleek echt een superbus te zijn. Goed rijdend, riant uitgerust, stil, snel accelererend. Je zou haast jaloers worden op die pakketbestellers. Maar hij is afgeregeld op maximaal 90 km/u, dus op de snelweg is het wat minder. Voor besteldiensten zou de actieradius van ruim 100 km best kunnen. Tot je ziet dat hij ruim 69 mille exclusief BTW kost, dus dik 83 mille inclusief BTW.

Streetscooter

Weliswaar gaat zo’n elektrische bestelwagen veel langer mee dan een benzine-of dieselversie en de bedrijfskosten zijn te verwaarlozen. Bovendien zijn er allerlei subsidies. Maar hoe moet je als kleine ondernemer zoiets betalen? Een Streetscooter, ontwikkeld in Duitsland door DHL, is zo’n € 25.000,- goedkoper. Dat is al beter te behappen.

Er kan echter weer minder in mee. Fabrikanten struikelen momenteel over elkaar bij hun haast om elektrische bedrijfswagens te presenteren. De vraag neemt ook echt toe. Maar als de prijzen zo hoog zijn, kunnen alleen grote ondernemingen die een voorbeeldrol willen vervullen ze aanschaffen. Hoe moeten kleine ondernemers dan hun werk doen?

Deltaplan

Wil je werkelijk centra vrij krijgen van dieseldampen, dan zou de overheid moeten stoppen met de fiscale voorzieningen voor elektrische zakenauto’s en juist kleine ondernemers moeten gaan helpen. Ze moeten ook de plaatsing van snelladers stimuleren, zodat de busjes goed gebruikt kunnen worden. En tegelijkertijd dienen fabrikanten ervoor te zorgen dat ze als een speer met betaalbare bedrijfswagens met meer actieradius komen. Want anders wordt het niks.

Waterstof? Prima alternatief als het echt groen wordt gemaakt en als het aantal tankstations fors toeneemt. Maar het zal nog jaren duren voor er echt genoeg bedrijfswagens met een brandstofcel zijn. Je kunt ze bijvoorbeeld in Groningen wel laten bouwen, maar dat is duur en de aantallen zijn beperkt.

Willen we echt in steden de gezondheid verbeteren met schonere lucht, dan is er dus feitelijk een Deltaplan voor elektrische bezorgdiensten nodig. Met betaalbare bedrijfsmiddelen voor kleine zelfstandigen en een doordachte strategie die lokale politieke scoringsdriften beteugelt.

Elke politicus van iedere signatuur zal moeten erkennen dat de emissie van vooral diesels en scooters het leven in de stad letterlijk en figuurlijk verziekt. Wie smeedt er een coalitie en pakt die uitdaging met succes op? '

Communicatiespecialist/journalist Jan Rooderkerk bracht vroeger in Avro’s De Hoogste Versnelling op tv autonieuws en tests. Hij is nog altijd een echte petrolhead maar specialiseerde zich ook in elektrisch rijden. Hij is er enthousiast over, maar ook kritisch. Rooderkerk startte onder meer de EV Coöperatie.

Wil je werkelijk centra vrij krijgen van dieseldampen, dan zou de overheid moeten stoppen met de fiscale voorzieningen voor elektrische zakenauto’s en juist kleine ondernemers moeten gaan helpen.