Nieuws Technologie

Onterecht claimen dat je als investeerder of bedrijf ‘groen’ bent is straks verleden tijd

Greenwashing komt tegenwoordig helaas vaak voor. Banken, investeerders, bedrijven of organisaties doen zich groener of maatschappelijk verantwoorder voor dan ze daadwerkelijk zijn. Was er maar een manier om hun impact, positief en negatief, te meten. De Haagse start-up Treety denkt de oplossing te hebben gevonden.

Till Behne (AD) 28 juni 2022

Treety greenwashing duurzaamheid

Mike van Wijhe van Treety. Foto: Nico Schouten.

Duurzaam en maatschappelijk verantwoord investeren en ondernemen is heel populair, omdat het een steeds grotere doelgroep aanspreekt. Maar waar betalen wij als investeerder of klant dan eigenlijk voor? Is het wel waar wat het fonds of bedrijf ons wil doen geloven, of is het vooral gebakken lucht? Precies nagaan wat er waar is van de beloftes is vaak lastig. En dus bedachten Hatim Baheranwala en Mike van Wijhe Treety (een samenvoeging van de Engelse woorden treaty (verdrag) en tree (boom).

,,Treety is een gebruiksvriendelijk platform waarmee investeerders, en de ondernemers waarin zij investeren, de werkelijke impact kunnen berekenen, meten en rapporteren”, legt Van Wijhe uit in het AD. ,,Als je precies weet wat de gevolgen zijn van bepaalde beslissingen en keuzes, kun je daar veel beter naar handelen.”

Impact op de planeet en de mensen

Op het platform kunnen fondsen en ondernemers elkaar vinden om zo samen de stap te maken naar een ‘groene’ en maatschappelijk verantwoorde economie. ,,Onze droom is een wereld waarin de economie niet alleen wordt gedreven door winst, maar ook vooral door een hoger doel met een positieve uitkomst. En dat succes ook wordt afgemeten aan onze impact op de planeet en de mensen erop. We hebben ons doel bereikt als milieu- en sociale impact de norm is voor bedrijfsrapportage.”

Lees ook: ‘Als duurzame ondernemer verkoop je een verhaal’

Treety werkt twee kanten op. Investeerders kunnen dankzij Treety duidelijke, meetbare impactdoelen (doelen op groen en maatschappelijk gebied) neerzetten, resultaten rapporteren en hun investeringen daarin meenemen. Tegelijkertijd kunnen bedrijven op een duidelijke en transparante manier hun impact aantonen, en is het in theorie daarom makkelijker voor ze om de investering aan te trekken en hun bedrijf zo te laten groeien. Een klassieke win-winsituatie.

Hoe meet je ‘groene ‘ of maatschappelijke impact?

Het grote probleem is volgens Van Wijhe dat er nog geen universele richtlijnen zijn over hoe je impact precies meet. ,,Er zijn te veel verschillende standaarden waardoor je uiteindelijk niet de impact van het ene fonds of bedrijf met het andere kan vergelijken. Een belangrijk onderdeel van ons platform is eigenlijk een soort grote bibliotheek met alle mogelijke standaarden die we via onze technologie aan elkaar kunnen koppelen. Zodat je ze zo langzaam maar zeker ook met elkaar kunt vergelijken. We bereiden ons op die manier goed voor op het moment dat regelgeving zorgt voor een duidelijke maatstaf waar iedereen zich aan kan meten.”

Van Wijhe werkte al een tijdje in de techwereld, maar liep al langer met de droom rond een eigen bedrijf te beginnen. Zijn compagnon Baheranwala had in zijn geboorteland India al succesvol verschillende bedrijven opgericht toen de twee elkaar in 2019 ontmoetten op een grote techbeurs en besloten samen een bedrijf te starten. Baheranwala is de techneut en Van Wijhe de commerciële man.

Foto: Nico Schouten.

Weinig data voor claims

,,Het was het begin van corona, het moment dat de wereld even stil stond en zichtbaar herstelde van de menselijke impact. Toen werd ons duidelijk dat we iets in die impacthoek wilden doen”, legt Van Wijhe uit.

,,Er wordt natuurlijk veel gepraat en veel beloofd. Maar er is vaak weinig bewijs, weinig data die deze claims onderbouwen. Dat werd onze missie. Uiteindelijk kwamen we in contact met het Google SDG-programma. Zij vroegen of wij hun portfolio van ruim 250 bedrijven konden doorlichten op impact. Dat was natuurlijk een gigantische kans voor ons en ook meteen een eyeopener. Want als Google met deze vraag zit, zal dat bij andere grote investeerders ook zo zijn. Bovendien worden wetgeving en regulering steeds strenger, dus moeten financiële instellingen en bedrijven ook steeds transparanter en beter kunnen rapporteren. Ook daar is Treety een handige tool voor.”

"We hebben ons doel bereikt als milieu- en sociale impact de norm is voor bedrijfsrapportage”

Treety richt zich vooral op zogeheten impactinvesteerders en de start-ups waarin zij investeren, bijvoorbeeld in de groene energie of sociale projecten. ,,Investeerders die kapitaal inzetten met goede intenties”, legt Van Wijhe uit.

,,Het mooie is dat als wij een investeerder als klant binnenhalen, we ook meteen de bedrijven in hun investeringsportfolio helpen en in de toekomst als potentiële klanten hebben. We zijn momenteel zelf ook bezig investeringen binnen te halen. En dat is altijd een leuk gesprek, want de fondsen die eventueel in ons willen investeren, zijn ook meteen potentiële klanten.”

100 procent groei

De eerste betalende klanten heeft Treety dan ook al binnen en Van Wijhe hoopt de komende jaren elke twaalf maanden met zo’n 100 procent te groeien. ,,We opereren in een klein wereldje. Het is veel mond-tot-mond reclame. Er is één standaard nodig als het gaat om het meten van groene en sociale impact. In de wereld van financiële accounting bestaat zoiets al. Als het gaat om impact berekenen en rapporteren willen wij die standaard oplossing worden”, zegt Van Wijhe.

Lees ook: Duurzaamheidsadviseur: 'Moederdag in juli enorme energiebesparing in tuinbouw'

Geen sprint, maar marathon

Na jarenlang dromen over een eigen onderneming, zit Van Wijhe er met Treety nu midden in. ,,Ik loop al bijna tien jaar rond in dit wereldje en heb in mijn banen voor werkgevers met verschillende start-ups en scale-ups gewerkt. Ik heb duizend valkuilen gezien en redenen bedacht om het niet te doen maar uiteindelijk stap je er toch in.”

,,Je begint zo’n avontuur op een roze wolk, maar het is een achtbaan met meer pieken en dalen dan je aanvankelijk voor mogelijk hield. Wat dat betreft zijn alle clichés wel waar. Maar ik krijg ook weer heel veel energie van het oplossen van problemen en stap voor stap steeds dichter bij het realiseren van je doel komen. Het is nu eenmaal geen sprint, maar een marathon. Je moet doorzetten, en als je weet dat je het met een mooie visie doet voor een betere wereld, is dat een stuk makkelijker. En gelukkig zien we ook meer en meer lichtpuntjes en goedkeuring in de markt dat we de goede kant op gaan.”

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws