Blog Technologie

Nu lokaal online kopen, straks weer terug naar bol.com en Coolblue?

Ondernemers hebben een turbulent jaar achter de rug. Consumenten gingen hun aankopen nog meer online doen. Niet alleen bij bol.com en Coolblue, juist ook bij lokale winkels. ‘Koop lokaal’ luidt in veel gemeentes de oproep om zo de winkels in hun dorp of stad te steunen. Daar is meer voor nodig, waarschuwt onze expert Petra Lubbers.

Petra Lubbers | Raad van Advies 5 januari 2021

Online lokaal winkelen platformen bestellen

Foto: Mike Petrucci (Unsplash)

Naast lokale campagnes zijn er in 2020 ook diverse platformen gelanceerd om lokaal online winkelen mogelijk te maken. Bijvoorbeeld het platform Lokaal Ideaal, dat nu actief is in Zwolle, en Haarlemsewinkels.nl. Of Warenhuis Groningen, opgericht in 2019, dat in 2020 een grote groei heeft doorgemaakt. Fantastische initiatieven waar de consument doelgericht producten kan kopen, wetende dat de omzet naar zijn lokale winkelier gaat. Persoonlijk ben ik er wel fan van.

Wilskracht nodig voor online lokaal bestellen

Consumenten weten deze nieuwe platformen ook steeds beter te vinden. Door die campagnes en vooral door een meer bewustzijn en de bijkomende gunfactor. Ja, mensen willen graag lokaal online kopen. Die wilskracht heb je helaas ook vaak nodig om jouw bestelling op lokale platformen tot een goed einde te brengen.

''Hoe leuk is het als je boekhandelaar op de fiets jouw nieuwe boek komt brengen?"

Petra Lubbers, managing director Tom Orrow

Nederlanders zijn verwend met een fantastische gebruikservaring die de grote internetspelers bieden en kopen bij lokale platformen is toch vaak een mindere ervaring. Zoals ik in mijn omgeving vaak hoor: ,,Het is dat ik het artikel hier echt graag wil kopen, maar ik ben er wel een half uur mee bezig geweest." Dat komt door de vindbaarheid, het aanmaken van een account, het kiezen van de leveringswijze of het betalen. Je ontvangt bijvoorbeeld een betaalverzoek van de ondernemer in plaats van afrekening met iDeal.

Je doet het daarom gewoon nogmaals

Als het bestellen eindelijk gelukt is, dan is het vervolgens wachten op je product. Qua levertijden gaat dit in mijn ervaring prima. Hoe leuk is het als bijvoorbeeld je boekhandelaar op de fiets jouw nieuwe boek komt brengen? Dan ben je blij dat je je boek lokaal hebt besteld. Maar soms komt het te laat, of helemaal niet. Want een dorpsgenoot bleek net de laatste uit de voorraad te hebben besteld. Als je dan de klantenservice belt, blijkt die niet echt ingericht op dit soort vraagstukken, waardoor je na tien minuten bellen van een koude kermis thuis komt. Oh, en de punten voor op de spaarkaart heb je ook niet gekregen. Wederom een teleurstelling. Toch, je wilt graag lokaal online bestellen, je gunt het die ondernemer en daarom je doet het gewoon nogmaals. En nogmaals.

Natuurlijk heb ik er alle begrip dat nieuwe lokale initiatieven niet kunnen opereren als volwaardige webshops. Sommige zijn daarvoor te jong, de budgetten voor de ontwikkeling zijn zeer beperkt en voor de meeste betrokkenen is het niet hun core business. Maar ik zou zo graag zien dat deze platformen wel een volwaardig alternatief zijn voor de landelijke en internationale shops. Omdat het gezond is voor de retailmarkt, omdat het waarde toevoegt voor consumenten en omdat veel ondernemers er hun brood mee verdienen.

Lokale initiatieven, bundel je krachten

Mijn devies zou zijn: lokale initiatieven, bundel jullie krachten. Hoe lokaal ‘Dorsplein-Delden.nl’ ook klinkt, het is wellicht sterker onder één landelijke vlag. Dan weet je als consument ook waar je moet zijn. De technische ontwikkeling van een platform kan je ook collectief doen. Dan kan je wél die gebruikservaring creëren die de online getrainde Nederlanders verwachten en daarmee je klanten behouden.

Zo zorg je ervoor dat ook na corona-tijd de welwillende dorpsgenoten niet terugvallen op hun oude patroon en gewoon bol.com intikken als ze op zoek zijn naar een cadeau voor de feestdagen. Never let a good crisis go to waste.

Petra Lubbers Tom Orrow Raadvan Advies

Petra Lubbers

Managing director Tom Orrow

Petra Lubbers heeft bijna twintig jaar ervaring in media, advertising en e-commerce. Ze is managing director en partner bij Tom Orrow, dat (digitale) waardeproposities ontwikkelt. Sinds dit jaar is Petra bovendien lid van de Raad van Advies van De Ondernemer.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.