Nieuws Technologie
Startup Neople haalt 1,5 miljoen euro op voor uitzendbureau voor digitaal personeel
Neople, de pionierende startup die generatieve kunstmatige intelligentie (GenAI) inzet voor de creatie van digitale medewerkers, heeft 1,5 miljoen euro vergaard in een recente investeringsronde. De hoofdinvesteerder was Peak, samen met mede-investeerder Curiosity.

Beeld: Shutterstock
Dankzij deze financiering wil Neople zijn team uitbreiden en verder bouwen aan hun grensverleggende GenAI-technologie. Hiermee streven zij naar het ontwikkelen van slimmere en meer behulpzame digitale collega's, die naadloos kunnen integreren met diverse platformsystemen.
"Net zoals je een gewone medewerker aanneemt, neem je bij ons een 'Neople' aan. We starten met het ondersteunen van klantenserviceteams om zo de klantenservice-industrie te transformeren"
Neople: digitale co-workers
Hans de Penning, medeoprichter en ceo van Neople, ziet deze investering als een sleutelmoment voor zijn bedrijf. ,,We zijn enorm blij om Peak en Curiosity te mogen verwelkomen als onze partners. Gezien hun inzicht in het AI-veld en ervaring met het opschalen van een platform als Neople, waren zij de perfecte keuze. Deze investering stelt ons in staat om onze visie sneller te realiseren en ons bedrijf verder te laten groeien."
De Penning voegde eraan toe dat het de ambitie van Neople is om geavanceerde AI-technologieën toegankelijk te maken voor iedereen die werkt. ,,De komende jaren gaan we steeds meer digitale co-workers inzetten die kunnen helpen met allerlei taken, van het beantwoorden van vragen tot het verzenden van e-mails. Net zoals je een gewone medewerker aanneemt, neem je bij ons een 'Neople' aan. We starten met het ondersteunen van klantenserviceteams om zo de klantenservice-industrie te transformeren."
Lees ook: Miljoeneninvestering voor Nederlandse 'AI-waakhond' Deeploy
Revolutie in manier waarop bedrijven omgaan met klantenservice
De zogenaamde Neople worden getraind met behulp van geavanceerde AI-technologieën op gebieden zoals productinformatie, FAQs en eerdere gesprekken. Hun communicatiestijl wordt vervolgens aangepast aan de tone of voice van het bedrijf waar ze worden ingezet. Neoples integreren zich in bestaande werkomgevingen, zoals Slack, Teams en contact centers als Trengo en Zendesk, waar ze klantenserviceteams ondersteunen bij het efficiënt en persoonlijk beantwoorden van klantvragen.
Stefan Bary, partner bij Peak, zegt onder de indruk te zijn van het potentieel van Neople. ,,Neople heeft een indrukwekkend team en een krachtig platform ontwikkeld dat een revolutie kan veroorzaken in hoe we naar werk kijken. We zijn onder de indruk van hun visie en hun vermogen om deze technologie toe te passen en daarmee de manier waarop bedrijven met klanten omgaan te transformeren. We kijken uit naar onze samenwerking."
Lees ook: Klant verwacht inzet van ChatGPT en andere generatieve AI voor betere service-ervaring
Het jonge bedrijf, gestart in januari van dit jaar, heeft al verschillende Neople geplaatst bij bedrijven in Nederland. Zo is Bob aan het werk bij Toppy, Nikita bij Fitforme, Joep bij Proforto en gaat Bowie aan de slag bij Bax-shop. Het is de bedoeling eind 2023 meer dan 100 Neople aan het werk te hebben.
Beeld: Neople
Over Neople
Neople is als generatieve-AI startup een uitzendbureau voor digitale co-workers. Kunstmatige intelligentie zal de komende jaren fundamenteel veranderen hoe we werken. De missie van Neople is dat AI-technologieën toegankelijk zijn door eenvoudigweg conversaties te voeren. Hiervoor creëert Neople 's werelds meest behulpzame en intelligente collega's binnen jouw bedrijf. Deze 'Neople' zijn ontworpen om harmonieus samen te werken met jouw team, net zoals elke collega zou doen.