Aangeboden door Radboud Universiteit

Branded Content Technologie

Zo leer je als organisatie digitale media-innovaties kennen én pas je ze op de juiste wijze toe

Artificiële Intelligentie (AI), machine learning, chatbots, gamification, virtual- en augmented reality. Het aantal media-innovaties is niet meer bij te houden voor marketing- en communicatieprofessionals. Nog belangrijker: wat kan je organisatie er precies mee en in welke vorm? De driedaagse Bootcamp Innovatieve Communicatie brengt duidelijkheid, zo belooft gastheer Dr. Paul Ketelaar, communicatieadviseur en docent verbonden aan de Radboud Universiteit.

Bart Remmers/Foto: Lars Smook 25 september 2019

RU Radboud Paul Ketelaar bootcamp trap

Dr. Paul Ketelaar is de gastheer van de driedaagse Bootcamp Innovatieve Communicatie.

Vanuit zijn vak als communicatieadviseur en docent en als auteur van het boek ‘23 Innovations in Digital Communication’ weet Paul Ketelaar maar al te goed dat het voor veel organisaties moeilijk is om alle media-innovaties bij te benen. De keus is steeds groter: maar wat past nu het beste bij mijn eigen organisatie? ,,Veel bedrijven weten niet precies wat ze met deze innovaties aan moeten. Iedereen praat over AI, chatbots, gamification en daaraan gerelateerde onderwerpen als privacy, maar de vraag van vele organisaties blijft wat ze er precies mee kunnen. Het antwoord op die vraag blijft vaak duister.’’

Dit is Paul Ketelaar

Communicatiewetenschapper en psycholoog Paul Ketelaar is blogger bij SWOCC en Bytescience Communication and media, jurylid van de Digital Communication Award (DCA) en van de Communicatieprijs Nijmegen, 2019.

Terug naar de start

Het antwoord over de inzetbaarheid van innovatieve media is voor elke organisatie anders, benadrukt Ketelaar. ,,De Bootcamp Innovatieve Communicatie helpt je bij het vinden van het antwoord. Welke innovatie past binnen je organisatie en – minstens zo belangrijk: hoe zet je het in? Te vaak sterven innovatieve toepassingen binnen organisaties in schoonheid. Men zet een VR-bril op, vindt het interessant en leuk. Dan is het vaak ‘nice to know’ en hup, verder met de waan van de dag. Maar wat heb je nu concreet aan zoiets? Wat is de follow-up en is er plek voor in je communicatieplan? Met de bootcamp gaan we terug naar de start. Waar moet je als bedrijf aan voldoen wil je überhaupt iets hebben aan media-innovaties? Zoek ook uit of het echt nodig is. Daar mag je best behoudend in zijn.’’

Dan zijn er ook nog de alarmerende berichten rondom media-innovaties. Hackers, datadiefstal, spionerende Russen en Chinezen... ,,Het draait steeds weer om privacy. Belangrijk is te weten hoe je daar als organisatie mee omgaat. De privacywetten worden vaak niet op de juiste manier doorgevoerd. Die wetten zijn noodzakelijk, maar maak jouw klanten niet privacy-moe. Ook dat onderwerp komt aan bod tijdens de bootcamp. Je leert hoe je om moet gaan met privacy zonder je klanten weg te jagen.’’

Gastdocenten en gastsprekers

De driedaagse bootcamp is onderverdeeld in drie thema’s. De eerste dag zal in het teken staan van ‘Take off & Tailoring’, personalisatie en personal branding. Dr. Gabi Schaap, eveneens verbonden aan de Radboud Universiteit, is gastdocent en LinkedIn-trainer Marjolein Bongers vervult de rol van gastspreker. ‘New reality’ (dag twee) draait onder meer om AI en virtual en augmented reality. Gastdocenten zijn Prof. Dr. Tibor Bosse en dr. Barbara Müller (beiden Radboud Universiteit), gastsprekers Pascal Cramer (VR lab) en Eric Jutten (The Simulation Crew). Op de derde en laatste dag heeft ‘The unconscious consumer’ de hoofdrol. Aan bod komt het menselijk brein in combinatie met gamification. Te gast zijn sprekers Walter Limpens (Neurensics) en gamificationconsultant Jeroen van Mastrigt. Tijdens de bootcamp zijn er in-class opdrachten waarbij je telkens van perspectief verandert: van jurylid van een communicatieprijs, via productontwikkelaar tot communicatie-adviseur.

''Welke innovatie past binnen je organisatie en – minstens zo belangrijk: hoe zet je het in?''

Dr. Paul Ketelaar, communicatiewetenschapper en psycholoog

Je eigen merk

Ketelaar: ,,Je past tijdens de bootcamp de stof toe op je eigen organisatie, maar je werkt ook aan jezelf. Je bent je eigen merk. Je zendt zelf ook steeds boodschappen uit. Via LinkedIn bijvoorbeeld. Vandaar de LinkedIn-trainer op de eerste dag. Aan de hand van gamification leer je op een leuke, speelse manier veranderingen door te voeren in je bedrijfsprocessen. Ook dan kijk je weer naar jezelf. Want hoe zit jij in die organisatie? Samenvattend: tijdens de drie dagen kijk je naar jezelf, naar de organisatie en naar media-innovaties in het algemeen. Hoe zit dat in elkaar en wat kan je ermee? Om je te helpen lopen de gastdocenten en ik tijdens de in-class opdrachten rond als coach voor advies en feedback. Feedback krijg je overigens ook van de andere deelnemers. Je leert van elkaar.’’

Is de Bootcamp Innovatieve Communicatie iets voor jou?

Deze driedaagse Bootcamp Innovatieve Communicatie is bedoeld voor marketing- en communicatieprofessionals die een gedegen overzicht willen krijgen van de ontwikkelingen rondom nieuwe mediavormen en een eigen visie willen ontwikkelen om vervolgens hands-on aan de slag te gaan met het inzetten van media-innovaties. Veel voorkomende functies zijn bijvoorbeeld communicatieadviseurs, communicatiestrategen of (online) marketingmanagers die verantwoordelijk zijn voor de communicatie van een organisatie. De bootcamp vindt op 15 november, 29 november en 13 december plaats. Deelnemers ontvangen het boek ‘23 innovations in digital communication’ van Paul Ketelaar, Jan Aarts en Sanne Demir. Meer informatie vind je op rcsw.nl/bootcamp. Heb je vragen, of twijfel of deze bootcamp bij je past? Neem dan contact op met cursuscoördinator Sanne Raven via s.raven@ru.nl.