Nieuwe serie: Startup van de Week
Wat, waarom en hoe? In de nieuwe serie Startup van de Week geven we startende ondernemers op onze website de kans hun ondernemersverhaal te vertellen. En: over precies drie maanden nog eens. Elke vrijdag gaat er een nieuwe Startup van de Week online. Meedoen met de serie en geïnterviewd worden door startup-kenner Jeroen Kreule? Stuur een e-mail naar redactie@deondernemer.nl en wie weet...
Een holografische beleving volgensHEREweHOLO, wat houdt dat eigenlijk in?
,,Ken je het liedje Travelling WithoutMoving van Jamiroquai? Het is niet alleen een geweldig goed nummer,maar de titel zegt eigenlijk precies wat wij maken. Ik zal onsproduct – een box met daarin onder meer een groot touchscreen, eengeluidsbox en 3D camera - uitleggen aan de hand van een voorbeeld.Stel, je bent ceo van een multinational met een hoofdkantoor in DenHaag en wil medewerkers van de locatie in Sydney een presentatiegeven over een nieuw product, een andere koers of whatever. Je kunter naartoe vliegen, maar dat kost tijd en geld. Wij hebben ietsontwikkeld waarbij het net lijkt alsof je toch in Sydney aanwezigis. Je houdt het praatje in onze studio of voor een camera ineigen kantoor. Met een live verbinding word je via een hologrammet 4K videokwaliteit weergegeven in een HEREweHOLO box in Sydney."
,,Toehoorders zien jou dus in vol ornaat, inclusiefbodylanguage. Door deze videoverbinding ben je zelfs in staat om -zonder vertraging - met de Australische werknemers in contact tetreden: je ziet de toehoorders ook zitten. Sterker, door hetinteractieve scherm kun je ze er live bij betrekken. Je teleporteert jezelf dus van de ene kant van de aarde naar de andere kant."
,,Hetis onvergelijkbaar met Zoom of Facetime: een holografische weergavekomt veel echter en vertrouwelijker over. Wij maken die boxen in tweematen. De kleine is 15 inch kost 5.000 euro, de levensgrote kost37.000 euro. Plug en Play. Het is een flinke investering, maarwanneer je een ceo van een multinational de hele wereld over laatvliegen om overal hetzelfde praatje te laten houden, ben je ook heelveel geld kwijt: tickets, hotels, noem maar op. Die investering issnel terugverdiend. Ze zijn ook heel geschikt voor de presentatie vanbijvoorbeeld kleding. Laatst stonden er drie HEREweHOLO units in deetalage van H&M op het Rokin in Amsterdam, met daarin driedansende mensen in kleding van H&M. Alsof ze daar live staan tedansen, terwijl de opnames toch echt in onze studio zijn gemaakt.’’
Je bent al veertien jaar eigenaarvan Vision2Watch, een innovatief bedrijf dat gespecialiseerd is invisuele technieken als interactieve projectie, mixed reality en ookholografie. Waarom ben je HEREweHOLO begonnen?
,,Vooropgesteld: de HEREweHOLO boxbestaat eigenlijk al sinds 2020, als onderdeel van Vision2Watch. Ikgeloof echter zo sterk in dit product, dat ik er een aparteonderneming van heb gemaakt. Het idee om HEREweHOLO als apart bedrijfop te richten, ontstond tijdens de pandemie. Na de eerstepersconferentie van Rutte viel Vision2Watch ineens stil: onzeaudiovisuele producten worden vooral gebruikt op evenementen enbeurzen. Klanten belden op om orders ‘on hold’ te zetten of zelfste annuleren."
,,Omdat in het begin van de pandemie alle inkomstenwegvielen, hebben we aanspraak kunnen maken op verschillenderegelingen van de overheid. Stilzitten deden we niet, want in detussentijd hebben we veel tijd en energie gestoken in het verderontwikkelen van techniek op het gebied van holografische weergaven.Tot voor kort was een holografische beleving bij daglicht nietmogelijk. Voor een leek misschien een ingewikkeld verhaal, maar hetkomt er op neer dat projectie en holografie geen vrienden van elkaarzijn. Wij passen nu een techniek toe waarmee die holografischebeleving bij daglicht wel mogelijk is. Dankzij de HEREweHOLO boxhoeven mensen niet meer te reizen, terwijl ze toch op een andere plekop aarde kunnen zijn. Ik wilde de box loskoppelen van Vision2Watch enhet onderbrengen in een apart bedrijf.’’
Lees ook: Startup van de Week: Anyways, flexibel alles-in-één autoabonnement
Lees ook: Startup van de Week: Nølson, van de stijlvolle shirts
Hoe zou je jezelf als ondernemer omschrijven?
,,Ik ben in de eerste plaats zeer gedreven, met name als het om innovatie en creativiteit gaat. Ik heb in de loop der jaren veel kennis en ervaring opgedaan in de audiovisuele branche. Als je een interactieve vloer in een winkel ziet, is de kans groot dat ik hem heb gemaakt. Met onze producten zitten we in een niche markt. Ik beschouw mezelf als een voorloper en geloof heel erg in onze producten. Ik kan snel handelen en weet de juiste kanalen te gebruiken om een product onder de aandacht te brengen."
,,Ik werk het liefst met partijen die het tof vinden om met mij te werken, die mij kunnen en willen vertrouwen om wie ik ben. Als dat zo is, dan garandeer ik dat ik altijd lever waar ze om vragen. Ik heb vier mensen in dienst, maar beschouw mezelf absoluut niet als hun baas, wel als collega: ik ben niet groter of beter dan wie dan ook. Ik ben dan ook een slechte manager. In administratie ben ik ook niet goed. Erg? Welnee, ik ben bereid om daarvoor te betalen door iemand in te huren die dat wel goed kan. Dan zie ik onderaan de streep wel wat er overblijft.’’
Je weet zeker dat je de wereld gaat veroveren met HEREweHOLO. Hoe ga je dat precies doen?
,,Ja, de verkoop gaat exploderen. Dat weet ik zeker. Mijn motto is: als ik iets heel tof vind, dan móeten er anderen zijn die het ook tof vinden. Ik vind de HEREweHOLO box ook echt gaaf. En toepasbaar voor zoveel doeleinden: van speeches en productpresentaties tot het geven van onderwijs of het maken van een selfie met een voetballer of artiest."
,,Neem het onderwijs. Wist je dat een kwart van alle lessen in Scandinavische landen uitvalt als gevolg van barre weersomstandigheden? Dan zitten leerlingen dus thuis. Hoe cool is het om live les te krijgen van een leraar in je eigen HEREweHOLO box? Misschien heeft hij of zij van te voren al een boeiende animatie gemaakt over het heelal. Met de aarde in zijn handen kan hij vervolgens mooie dingen laten zien. Het wordt bijna écht. De lessen zijn bovendien interactief, want via een touchscreen kun je hem een vraag stellen. Ik weet zeker dat dat boeiende lessen worden."
,,Je kunt ook een box bij een concert of een voetbalwedstrijd neerzetten, waarbij je verschillende opnames van een artiest of voetballer in verschillende poses gebruikt. Als je zwaait, zwaait hij of zij terug. Als je een selfie wil maken, reageert hij of zij daarop. De huidige technologie maakt het mogelijk. Ik heb onlangs een distributeur met slagkracht en topverkopers gevonden. Dat bedrijf heeft bovendien wereldwijd opnamestudio’s en showrooms om producten te presenteren. Een prettige partij om mee samen te werken.’’
Lees ook: Startup van de Week: Bottle Up, bronwater in herbruikbare flesjes
Je bent zeer actief op LinkedIn en hebt zo’n 10.000 volgers. Hoe belangrijk is dat kanaal voor jou?
,,Geloof het of niet, maar tachtig procent van alle opdrachten haal ik via LinkedIn binnen. Ik maak toffe filmpjes. Niet van die gelikte filmpjes, maar gewoon vanuit de hand met mijn telefoon. Ik ben trots op wat we maken. Ik maak graag connecties met mensen van wie ik weet dat ze geïnteresseerd zijn in wat ik maak. Wanneer je de juiste hashtags bij een post gebruikt, bereik je in één klap de juiste mensen. Zo gebeurt het regelmatig dat grote bedrijven mij benaderen.’’
Wat zijn volgens jou de valkuilen als startup-ondernemer? Heb je nog bruikbare tips waar andere starters iets aan hebben?
,,Laat je niet te snel uit het veld slaan. Zorg dat je kennis van de markt hebt en houdt. Durf snel te handelen als je een innovatief product wil introduceren. Besteed niet al te veel tijd aan octrooien en patenten, tenzij je echt iets nieuws hebt uitgevonden. Wees een voorloper. Anders gezegd: zorg dat concurrerende partijen altijd achter je aan lopen."
,,Natuurlijk mag je fouten maken, dat hoort bij ondernemen. Ik werk soms iets te veel op vertrouwen. En dat vertrouwen is inderdaad wel eens geschaad. Ooit leende ik een box uit aan iemand. Hij vroeg er om en ik dacht: prima. Een paar maanden later zag ik een kopie van mijn kast terug. Dan voel ik me wel genaaid, maar de kwaliteit was in alle opzichten slecht en niet doordacht. Dus heb ik me er niet meer druk om gemaakt. Je zou het een valkuil kunnen noemen."
,,Een andere tip: durf dingen uit handen te geven. Je moet als eigenaar niet alles zelf willen doen, want daardoor word je gestagneerd in de dingen waar je goed in bent. Doe dus dingen waar je goed in bent en maak gebruik van de kwaliteiten van een ander. En probeer echt nooit iemand te vinden die gelijk is aan jou: vroeg of laat begint hij of zij een eigen onderneming of gaat hij er met jouw idee vandoor.’’
Lees ook: Ondernemers maken hologrammen: speciale videoboodschap voor nabestaanden