Nieuws Innovatie

Utrechtse fietsenwinkel gaat concurrentie internet te lijf

Fietsenwinkel Peter Macco gaat met een nieuwe, grote vestiging de toegenomen concurrentie van internetbedrijven te lijf. Met 2000 exemplaren op voorraad is het Utrechts grootste fietsenzaak, schrijft het AD.

Mathijs Steinberger 4 mei 2016

Macco grootste fietsenwinkel

Het familiebedrijf, al decennialang gevestigd in de wijk Zuilen, opende onlangs in een voormalige fabriekshal op bedrijventerrein Cartesiusweg een 'Experience Center'. Op 1500 vierkante meter staat nu een vooraad van 2000 fietsen.

Jimmy Macco, die de zaak binnenkort overneemt van zijn ouders, leidt trots rond. ,,We hebben de verkoop georganiseerd volgens de Ikea-gedachte. Eerst fietsen bekijken en vergelijken. Na de keuze kan de klant de fiets direct meenemen. Als de fiets niet rijklaar is, gebeurt dat direct in de werkplaats.'' Verreweg de meeste fietsenwinkels moeten bestelde tweewielers eerst bij de fabriek halen, wat leidt tot een langere wachttijd.

GroeiDe winkel aan de Amsterdamsestraatweg was al een tijd te krap. Door de groei van types fietsen, zoals e-bikes en hippe lifestylefietsen, was steeds meer ruimte nodig. Daarbij kwam flinke concurrentie van internetwinkels die aantrekkelijke kortingen geven op de aankoopprijs. ,,Het is aan jezelf om daar een antwoord op te vinden,'' stelt Macco. ,,De internetprijzen hebben we niet, maar we zitten er wel dicht tegenaan door groot in te kopen. Wij bieden advies en service die je online niet krijgt. Mensen vinden het prettig om een fiets eerst te kunnen proberen. En dat we zo veel fietsen hebben staan, geeft mensen vertrouwen. Bijna iedereen die hier komt, gaat weg met een fiets.''

Dat beeld wordt bevestigd in een visie op de branche van de Rabobank. 'Doordat een fiets een hoog 'need to feel/see'-gehalte heeft, blijven de particuliere aanschaf en afleveringen van nieuwe fietsen voornamelijk (meer dan 85%) via de tweewielerspeciaalzaak verlopen.'

OmzetMeest verkocht bij Macco is nog steeds de no-nonsensstadsfiets. E-bikes zijn goed voor dertig procent van de verkoop, maar groeit flink. ,,Ik verwacht dat in twee tot vijf jaar de verhouding gelijk is.'' Qua omzet hebben de e-bikes een groter aandeel. Ter illustratie: de duurste kost 3000 euro met een accu van nieuwkomer Siemens. Daarmee kun je zonder al te veel inspanning een helling van de Alpe d'Huez beklimmen.

Zeker in Utrecht gaat het goed met de fiets, constateert Macco. ,,Ik heb nooit getwijfeld of we het gaan redden. Maar dat dit eruit zou komen, had ik nooit kunnen dromen.''