InnovatieDuurzaamheid

Van HR-salesmanager naar eigen bedrijf Shambo: Mavis heeft dé duurzame oplossing voor het haar

 
Mavis Leijendeckers: ,,Nu weet ik dat er een perfect product ligt dat heel veel mensen gaat helpen." Foto: Julie Ann Photography.
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

Mavis Leijendeckers was nationaal sales- en accountmanager bij een grote HR-dienstverlener en zegde haar baan op om ondernemer te worden. Ze ontwikkelde sindsdien een naar eigen zeggen écht verantwoorde shampoo - Shambo - en is crowdfunding gestart voor de productie ervan.

Lees verder onder de advertentie

Het begon allemaal met de prachtige boskrullen van haar dochtertje. Droge haarlokken vol met klitten waarhaar kind ’s morgens niet echt blij van werd. Van vrouwen uit haaromgeving die krullend haar hadden, hoorde ze hetzelfde. Oorzaak:nergens was een shampoo te vinden die voor dit soort haar geschiktis.

Naam Shambo niet voor niets gekozen

Anderhalf jaar geleden begon Mavis Leijendeckers, nationaal sales- en accountmanager bij een grote HR-dienstverlener, na te denken overeen oplossing. Ze ging zich inlezen, verdiepen in allerleihaarproblematiek en wist toen dat ze zich hier vol voor wilde gaaninzetten. Na enkele maanden zegde Mavis haar goedbetaalde baan op enstartte haar bedrijf: Shambo.,,Het was en is nog steeds financieel wel wennen, want ik heb mijnvroegere uitgavenpatroon wel moeten aanpassen. Maar ik heb zo veelvertrouwen in dit product; ik geloof er écht in.”

De naam Shamboklinkt als shampoo, maar komt uit het Sanskriet, legt Mavis uit. Het betekent ‘schenker van vreugde, geluk en voorspoed’. Die naam is dus niet voor niets gekozen.

Lees verder onder de advertentie

Bij een bezoek aan de grote cosmeticabeurs in Parijs, verzekerden internationale deskundigen Mavis dat ze inderdaad een goed product aan het ontwikkelen was en er vooral mee door moest gaan.

Duurzaam en maatschappelijkverantwoord

Aan de samenstelling van de shampoostelt Mavis hoge eisen. Ze wilde een shampoo met natuurlijkeingrediënten waar vooral heel veel níét in zit, zoals sulfaten,parabenen en microplastics en met allergeenvrije parfum. Ook over deverpakking is nagedacht: gemaakt van gerecycled plastic dat op zijnbeurt ook weer gerecycled kan worden. ,,Ik wil zo transparantmogelijk zijn. De ingrediënten staan duidelijk en overzichtelijk opde fles zodat de consument exact weet wat ze koopt.”

De natuurlijke ingrediënten haaltMavis voor een deel uit Borneo. Niet echt klimaatneutraal dus, maardat doet ze in samenwerking met Forestwise,een Nederlandse organisatie die op Borneo boeren een eerlijke prijsbetaalt voor de vruchten en noten die zij uit het regenwoud halen enwaar olie voor onder andere de Shambo van wordt gemaakt. ,,Hiermeewordt voorkomen dat de boeren bomen kappen voor de productie vanpalmolie.”

Niet alle ingrediënten komen overigensuit verre oorden, verzekert Mavis. ,,De ingrediënten vanForestwise waren er al en daar heb ik gebruik van kunnen maken. ikben blij dat ik op deze manier mijn steentje kan bijdragen aan lokalewerkgelegenheid en het behoud en herstel van het regenwoud.”

Lees verder onder de advertentie
beeld deondernemer

Zoeken naar de perfecte formule

Met Shambo heeft Mavis volgens kennersgoud in handen. ,,Door heel goed naar de wensen van vrouwen teluisteren en te analyseren waar het aan schort in het huidige aanbod,heb ik de eisen geformuleerd waaraan mijn shampoo moet voldoen.Daarop heb ik een laborant gezocht die voor mij met de juisteingrediënten de gewenste shampoo kon samenstellen.”

Helaas kwamhij na enkele maanden met een product waar Mavis niet tevreden overwas. Ze gaf het een zesje. En met een zesje wil deze startendeondernemer niet de markt op. Na deze fikse tegenvaller is Mavisopnieuw begonnen. ,,Ik wist dat het ging lukken, want ik geloofhelemaal in dit product, maar je gaat toch twijfelen.”

Lees verder onder de advertentie

Na eenbezoek aan de grote cosmeticabeurs in Parijs, waar internationaledeskundigen haar verzekerden dat ze inderdaad een goed product aanhet ontwikkelen was en er vooral mee door moest gaan, vond ze eenander laboratorium dat haar verder kon helpen. Een jaar heeft hetgeduurd eer de formule helemaal naar haar wens was. ,,Nu weet ik dater een perfect product ligt dat heel veel mensen gaat helpen. En nietalleen vrouwen met een weelderige bos krullen, want ik hebgelijktijdig drie verschillende shampoos ontwikkeld die rekeninghouden met de samenstelling van ieders haar.”

Lees ook: Ambitie HappySoaps: grootste plasticvrije merk van Europa worden

Crowdfunding voor de productie: 25.000 euro is het doel

Om haar missie te verwezenlijken heeftMavis inmiddels al haar spaargeld geïnvesteerd. Daarmee heeft ze degehele productontwikkeling zelf kunnen financieren. Nu is het zoverdat de productie ter hand kan worden genomen. Daarvoor is ze crowdfunding gestart bij CrowdAboutNow.Er is minimaal 25.000 euro nodig. Meedoen kan nog tot 1 juli.,,Voor de productie heb ik een mooie en heel bekende partij gevondenin Spanje, waar ze een heel stuk voorlopen met dit soort natuurlijkecosmeticaproducten.”

Lees verder onder de advertentie

Alles staat in de startblokken om de shampoote gaan produceren. Het gaat alleen met batches van tienduizendtegelijk en dat kon Mavis’ spaarpot echt niet meer trekken. ,,Ikverzeker mensen die mee-investeren of meedoen met de voorverkoop datze er geen spijt van krijgen.” Het is duidelijk: deze startendeondernemer staat vierkant achter haar product. ,,Ik weet zeker dater, uit de combinatie van mijn missie én mijn energie, straks uniekeen duurzame producten liggen voor de bewuste consument.”

Mavis en haar dochtertje, bij wiens haardos het allemaal begon. Foto: Julie Ann Photography.