Innovatie

Verovert deze slimme, prijswinnende schenktuit de horeca?

Oscar Steginga van Pourify met de slimme schenktuit: „Niet alleen de ondernemer, maar juist ook de barman moet dit vet vinden." Oscar Steginga
Oscar Steginga
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het is op het strand in Mexico, aan het einde van wéér een lockdown, wanneer Oscar Steginga een eurekamoment heeft. „Ik had geld gespaard en dacht: ik kan nog een horecazaak openen of ik kan het avontuur aangaan met iets nieuws”, blikt hij terug. Het wordt de laatste optie. Zijn spaarpot en twee jaar van zijn tijd investeert hij in de start van horecatechnologiebedrijf Pourify en het ontwikkelen van ‘The Pour’, een gepatenteerde schenktuit voor drankflessen die via Bluetooth handig wordt gekoppeld aan kassasystemen.

Lees ook: Personeelsproblemen in de horeca? Deze oplossingen vinden we op de Horecava

Via een app en online kunnen horecaondernemers direct ‘live’ volgen welke drankjes waar, wanneer en hoe worden ingeschonken. Oscar, tevens managing partner bij horecaconcern Chin Chin Group, ziet in het product een broodnodige oplossing voor een nauwkeuriger drankgebruik. Zo moet de tuit niet alleen verspilling verminderen, want ‘elke druppel telt’ is het motto, maar wordt gebruikers een optimale voorraadbeheersing, meer marge en winst beloofd. Dit alles als gevolg van een meer gedetailleerde en rationele kijk op de drankvoorraad.

Lees verder onder de advertentie

Resultaatgericht sturen

Oscar heeft een duidelijke professionaliseringslag in de horecasector voor ogen. Zelf is hij ooit begonnen als barman en al jaren actief als horecaondernemer, waardoor hij weet waarover hij praat. „Dit idee is vanuit een echt ondernemershart geboren. Al jaren weten we niet waar die verloren procenten vandaan komen. Worden drankjes weggegeven, wordt er te veel ingeschonken of wordt er verspild? Met Pourify proberen we dit gat te dichten door simpelweg te meten. En wanneer je precies weet hoe de zaken erbij staan, kan je daarmee resultaatgericht sturen.”

Wanneer je weet hoe zaken erbij staan, kan je resultaatgericht sturen

Oscar Steginga Pourify

„En dat zonder saaie Excel-sheets of handmatige invoer. Je hoeft hier geen ingewikkelde knoppen voor in te drukken.” Gebruiksgemak is een belangrijke voorwaarde en hier heeft de ondernemer hoge verwachtingen van. Onder meer zijn ouders, in de zeventig, vormden vooraf de perfecte testcase. Toen hij zag dat zij de software snapten, wist hij dat het goed zat. „Wij willen dingen heel simpel maken. Als er te veel handelingen zijn, laten mensen het al snel links liggen.”

Horecava Innovation Award

De vernieuwende features maken dat Pourify onlangs de Horecava Innovation Award 2024 won. Oscar ziet dit als een flinke opsteker. „We zijn nu twee jaar met dit proces bezig en dan is het heel tof te zien dat de branche er enthousiast op reageert. Sowieso was dit een hele vette experience om iets compleet nieuws te ontwikkelen. Tijdens de Horecava hebben we interessante contacten gelegd met andere bedrijven in inventaris- en voorraadbeheer, die mogelijkheden zien voor eventuele samenwerkingen op het gebied van het delen van data.

Lees verder onder de advertentie

Sowieso was dit een hele vette experience

Oscar Steginga Pourify

Ook interessant: het bedrijf richt zich op een brede en diverse doelgroep. Variërend van een klein gezellig café op de hoek tot aan bars en hotelketens. Volgens Oscar Steginga ligt de drempel niet voor niets laag als het gaat om gebruik, maar ook qua kosten. Zo kost een instappakket, met onder meer drie tuiten en een jaar lang inzichten, 120 euro. Wie meer pourers wil gebruiken betaalt maandelijks abonnementsgeld. „Dit verdient de ondernemer gegarandeerd terug”, zo is de stellige overtuiging.

Personeel

Daarbij doelt Pourify niet alleen op ondernemers, maar nadrukkelijk ook op de gebruikers zelf, het personeel. Als je iets nieuws wilt introduceren, moet je personeel – dus de barmensen – het vet vinden. Van try-outs in zijn eigen zaken weet Oscar inmiddels dat medewerkers inderdaad enthousiast worden van de innovatie. „Ik had verwacht dat ze zouden denken: ze vertrouwen me niet. Maar als je als werkgever duidelijk je beweegredenen uitlegt, kweek je begrip in plaats van argwaan.”

Lees ook: Efficiënter werken in de horeca: met deze techniek kun je een uur per dag besparen

Lees verder onder de advertentie

De pionier geeft aan dat de smart schenktuit niet is ontwikkeld met het doel om fraude onder medewerkers op te sporen. Wat hem betreft mag personeel nog steeds shotjes weggeven, maar moet dit worden aangeslagen, zodat het geregistreerd kan worden. „Op deze manier neem je de vaagheid, die vaak aanwezig is in deze branche, weg. Als je duidelijke afspraken maakt, kan je ook veel relaxter managen.”

Op deze manier neem je de vaagheid, die vaak aanwezig is in deze branche, weg

Oscar Steginga Pourify

Challenges en bonussen

Speelse ‘gamification’-elementen die verwerkt zijn in de software van Pourify moet medewerkers verder motiveren. „Denk aan bijvoorbeeld een ‘Mojito challenge’ tussen verschillende restaurants. Of je stelt leuke challenges in op basis van verkochte liters of snelheid.” Volgens de ondernemer kunnen de spelelementen – en de daarmee eventueel verbonden bonussen - een mooie aanjager in deze tijden van personeelsschaarste.

„Zo creër je een win-winsituatie waar zowel de ondernemer als de medewerker plezier van heeft. Zelf ben ik als horecaondernemer erg voor bonussen voor personeel, maar het wordt pas echt interessant als dit op basis van echte data gebeurt.” Hetzelfde geldt wat hem betreft voor drankenleveranciers. Voor hen ziet Oscar kansen wanneer klanten data met hen delen. „Dan kan je meten wat Instagram-campagnes of andere acties hebben opgeleverd. En kan je samen sturen op resultaten.”

Lees verder onder de advertentie

Een win-winsituatie waar ondernemer en medewerker plezier van heeft

Oscar Steginga Pourify

Doorpakken in groei

„Alle nieuwigheden en veranderingen zijn spannend, maar hier geloof ik sterk in”, vervolgt de ondernemer. „Dit is het moment voor een uitvinding als deze. Alles wordt slim en de horeca loopt wat dat betreft een beetje achter. Terwijl we soft- en hardware als deze hard nodig hebben om stappen te kunnen maken.” De pionier gaat er vanuit dat early adopters het gaan proberen en dan kan het zomaar eens snel gaan. Het principe is zo gemakkelijk: je zet de tuit erop en je hoeft er niet meer over na te denken.”

De ambities op de korte en langere termijn zijn dan ook groot. Oscar heeft de smaak te pakken: „Het uiteindelijke doel is om alles te meten wat ingeschonken wordt.” De onderneming ontwikkelt momenteel een biertap die meet hoeveel bier er ingeschonken wordt en er staat meer op stapel. Waaronder een slimme tool voor wijn en een koelkast met een sensor. „We zijn nu bezig met een distributiepartner voor Nederland en Europa. En op zoek naar een sterke investeringspartij waarmee we kunnen doorpakken in groei in Europa en Amerika.”

Lees verder onder de advertentie