InnovatieGroei

Waarom je als beginnend ondernemer juist gratis moet werken

 
beeld deondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Altijd al eigen baas willen zijn? In acht weken coacht Charlotte van 't Wout je vliegensvlug naar een eigen bedrijf. Aflevering 7 van een serie uit het AD: Verkoopstrategieën.

Lees verder onder de advertentie

Het meest bizarre, schadelijke advies wat je aan beginnende ondernemers kan geven is wel dat ze ‘absoluut niet gratis moeten werken’. Natuurlijk moeten ze dat wel! In het begin kent niemand jou of je product, dus geef het vooral zoveel en vaak mogelijk weg.

Lees ook: 4 gouden tips bij het bepalen van de prijs van je diensten

Ideale klant

Doe het alleen wel slim: alleen aan mensen die jouw ideale klant zijn. Voor die klant met grote naam bijvoorbeeld, zodat je daarna op je site een review hebt en andere grote klanten binnenlokt. Of voor die klus die voor jou ook spannend is, maar waar je heel veel van gaat leren. Elke opdrachtgever opent de deur naar tientallen anderen opdrachtgevers.

Lees verder onder de advertentie

Korting

Ook korting geven ben ik voorstander van. Koppel er wel altijd een periode aan. “Jullie krijgen de korting tot december, daarna gaan we opnieuw naar de prijzen kijken.” Lekker duidelijk.

Iets extra's bieden

In plaats van korting geven is iets extra’s bieden ook altijd een fijne strategie. Dat kan voor jou een hele kleine dienst zijn, maar voor de ander groots lijken. Bijvoorbeeld als tekstschrijver ook wat teksten voor social media schrijven. Of als coach een extra ‘belsessie’ aanbieden. Het beste werkt dit als deze diensten ook los te koop zijn, dan kan de klant echt zien hoeveel geld je ‘weggeeft’.

Lees ook: 'Het enige waar de klant écht om geeft, is om zichzelf'

Lees verder onder de advertentie

Stapsgewijs

Er zijn ook klanten die vinden dat ze recht hebben op een goedkoper tarief omdat ze een van jouw eerste klanten waren. Dus die zitten nog steeds voor een schijntje op de eerste rij. Dat kan natuurlijk niet. Om je prijzen voor vaste klanten te verhogen kun je ze stapsgewijs laten wennen. Dan vertel je eerst dat voor alle andere klanten de prijs omhoog is gegaan, maar dat zij nog een maand voor de oude prijs mogen.

Angst

Zijn er klanten die je nieuwe prijs te hoog vinden? Natuurlijk. Die raak je dan kwijt: maar dat maakt alleen maar ruimte voor nieuwe klanten. Niks is beklemmender dan je bedrijf runnen uit angst dat je klanten anders weglopen. Probeer die angsten en zorgen weg te drukken en te denken: welke prijs vind ík het waard?

Werken voor vrienden en familie

Misverstand: Werk voor vrienden en familie. Het lijkt zo makkelijk, maar dit is een Big No: voor bekenden werken. Je wilt ingehuurd worden omdat iemand je knalgoed vindt. Niet omdat ze jou ‘toevallig’ kennen. Je expertise wordt minder serieus genomen als ze je kennen, ego’s worden geraakt als ze je advies niet opvolgen en ze verwachten stiekem allemaal dat je extra hard en veel voor hén werkt. Ze kennen je immers. Voorkom dit gedoe en zoek echte klanten.

Lees verder onder de advertentie