Nieuws Jonge Ondernemers
Gratis doneren via online winkelen: student-ondernemers Grant en Finn lanceren FairBrowse
FairBrowse, een platform opgericht door Grant Nicholls en Finn Michielsen, lanceert een bijzondere manier om gratis te doneren tijdens het online winkelen. Het idee ontstond nadat de jonge ondernemers hun eerste bedrijf hadden opgezet tijdens het ‘Company Project’ in het tweede jaar van hun bacheloropleiding aan de Nyenrode Business Universiteit.

Beeld: Shutterstock
In een wereld waar liefdadigheidsorganisaties grotendeels afhankelijk zijn van de vrijgevigheid van individuen, is het ontmoedigend om te ontdekken dat bedrijven slechts 5 procent van de totale gedoneerde fondsen bijdragen, aldus Grant Nicholls en Finn Michielsen. De twee hebben zich toegewijd om de manier waarop we doneren te transformeren.
Grant en Finn, beiden afgestudeerd aan Nyenrode Business Universiteit, hebben FairBrowse gecreëerd met 'een diepe passie' voor maatschappelijke impact. Ze wilden een platform ontwikkelen dat de gebruikers in staat stelt om liefdadigheidsorganisaties te ondersteunen, terwijl ze ook merkpartners actief aanmoedigen om bij te dragen. Hun visie was om liefdadige donaties eenvoudig en gratis te maken, en tegelijkertijd een win-winsituatie te creëren voor zowel gebruikers als de goede doelen waar ze om geven. ,,Terwijl we vasthouden aan ons doel, pakken we ook het probleem aan dat de particuliere sector slechts een klein deel van de donaties aan goede doelen bijdraagt. We proberen de particuliere sector over te halen om liefdadigheidsorganisaties te steunen en tegelijkertijd een win-winsituatie te creëren”, aldus Grant.
''We selecteren de goede doelen zorgvuldig om ervoor te zorgen dat gemiddeld 90 procent van de donaties daadwerkelijk bij de juiste bestemming terecht komt''
'Bedenk nieuwe ideeën totdat je missie is geslaagd'
Het idee voor FairBrowse ontstond nadat Grant en Finn hun eerste bedrijf hadden opgezet tijdens het ‘Company Project’ in het tweede jaar van hun bacheloropleiding. Dat bedrijf doneerde gratis maaltijden aan mensen in Zuid-Afrika wanneer iemand slechts één gesponsorde video op sociale media bekeek.
Door onvoorziene externe omstandigheden moesten ze het bedrijf stopzetten in december 2022. Maar ze waren vastbesloten om niet op te geven en kwamen met een nieuw idee en een nieuwe onderneming: FairBrowse. Zoals Finn zegt: ,,Als een ondernemer stop je niet als je een tegenslag krijgt, je gaat door en bedenkt nieuwe ideeën totdat je missie is geslaagd.”
FairBrowse stelt shoppers in staat om geld te besparen op hun aankopen en tegelijkertijd betekenisvolle donaties te doen aan de goede doelen die voor hen belangrijk zijn. Grant en Finn zijn ervan overtuigd dat het maken van een verschil toegankelijk moet zijn voor iedereen. Zo realiseert FairBrowse dat geven aan liefdadigheidsinstellingen een integraal onderdeel wordt van het dagelijks leven.
De ambitie van FairBrowse
FairBrowse stelt shoppers in staat om geld te besparen op hun aankopen en tegelijkertijd betekenisvolle donaties te doen aan de goede doelen die voor hen belangrijk zijn. Oprichters Grant Nicholls en Finn Michielsen (foto) zijn ervan overtuigd dat het maken van een verschil toegankelijk moet zijn voor iedereen. Zo realiseert FairBrowse dat geven aan liefdadigheidsinstellingen een integraal onderdeel wordt van het dagelijks leven.
Hoe werkt FairBrowse?
Gebruikers maken een gratis account aan bij FairBrowse en doen hun online shopping via het platform. Ze ontvangen een cashback voor elke aankoop en kunnen ervoor kiezen om een deel of zelfs het gehele bedrag te doneren aan het goede doel van hun keuze. Bovendien biedt FairBrowse aanbiedingen en kortingen aan van hun merkpartners. Het beste van alles is volgens Grant en Finn dat het gedoneerde geld afkomstig is van de retailers zelf en niet van de shoppers.
FairBrowse heeft een groeiend aanbod van retailers. Finn: ,,Of je nu op zoek bent naar mode, beauty, reizen of elektronica, er is voor ieder wat wils. We zijn er trots op om te kunnen zeggen dat we meer dan 250 merkpartners en meer dan 20 geweldige goede doelen hebben. We selecteren de goede doelen zorgvuldig om ervoor te zorgen dat gemiddeld 90 procent van de donaties daadwerkelijk bij de juiste bestemming terecht komt."
Lees ook: Deze ondernemers maakten van een sociale missie een succesvolle organisatie