Jonge ondernemers

Groei naar miljoenenbedrijf overwinning voor Annemijn Otten (25): ‘Moest mezelf eerst bewijzen’

Annemijn Otten was op 5 december te gast in De Ondernemer Live. De Ondernemer
De Ondernemer
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Op haar veertiende liep Annemijn Otten de Kamer van Koophandel binnen om haar bedrijf Countrywood op te richten. Dat begon met handel via Marktplaats. ,,Toen ik heel jong was had ik al een passie voor online. Ik hield me bezig met computerspelletjes, het jailbreaken van iPhones, dat soort zaken. Later ging ik handelen via Marktplaats.”

Op een gegeven moment kwam mijn vader met het idee om tuinmeubelen van steigerhout te gaan verkopen, dat was toen een trend. Toen dachten we: we gaan gewoon een pilot doen via Marktplaats.” Haar vader maakte de meubels van steigerhout, die Annemijn vervolgens verkocht.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Hoe Lotte (26) een half miljoen mensen bereikt op LinkedIn: ‘Ik haal er 100 procent van mijn business uit’

Countrywood is inmiddels naar eigen zeggen Nederlands marktleider in houten tuinmeubelen en aanverwante producten, zoals hekwerk. Het bedrijf begon vanuit een loods in Twente en is nu een volledig e-commercebedrijf. De producten kom je niet tegen in een showroom of winkel. Wel vind je ze in tuinen door heel Europa. ,,Op dit moment staan er 3500 producten online. Voor het einde van het jaar moeten dat er 10.000 zijn.”

Europa veroveren

De grootste hobbels die Annemijn de afgelopen tien jaar tegenkwam? ,,Je moet doorzetten. Als je een bedrijf begint, dan komen er heel veel tegenslagen. Ik begon zonder strategisch plan. Dus je gaat gewoon lekker je ding doen. En mijn ding doen was alles met online. Maar als je een bedrijf begint, komt er veel bij kijken. Je moet klantenservice gaan doen. Je krijgt te maken met wet- en regelgeving, daar moest ik me in gaan verdiepen. Het allerbelangrijkste is dat je in jezelf blijft geloven. Het enige plan dat ik had was: online handelen. Hoe, dat wist ik niet zo goed.”

Lees verder onder de advertentie

Inmiddels heeft Countrywood wel een strategisch plan. En wat voor één: Europa veroveren. Annemijn verruilde Twente al voor Marbella, Spanje. ,,Toen ik daar ging wonen, had ik een inboedel nodig. Dat was best lastig te krijgen. Uiteindelijk heb ik in Nederland gekocht, wat natuurlijk niet heel duurzaam is. En toen dacht ik: hier is dus ook nog een hele markt. Met name de Nederlanders en Belgen die daar wonen, die willen graag zakendoen met Nederlanders. Dus nu verkoop ik het niet alleen in de Benelux maar ook daar.”

Toen ik net begon, was het eerste wat mensen zeiden: wie gaat er nou ongezien die producten kopen?

Annemijn Otten

Corona en veranderend consumentengedrag

Pas recentelijk is Annemijn zichzelf echt gaan presenteren als gezicht van haar bedrijf. Dat heeft twee redenen ,,Toen ik net begon, was het eerste wat mensen zeiden: wie gaat er nou ongezien die producten kopen? Want het zijn natuurlijk best wel producten waarvan mensen denken van: je moet naar de winkel en het voelen en het zien. Maar eigenlijk merkte ik ook wel dat mensen toch ook iets op afstand wilden kopen.”

,,Vooral in de coronatijd is het consumentengedrag heel erg veranderd. Toen kon je niet naar de winkel en moest iedereen wel online kopen. Op dat moment zaten mensen ook veel thuis en de bestedingen huis-en-tuin stegen heel erg. Dat heeft denk ik blijvend gezorgd voor gedragsverandering bij consumenten, waardoor mensen nu iets hebben van: ja, ik bestel het gewoon online, ik stuur het wel weer terug. En dat kan ook.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Verkoopkanaal op online marktplaats? ‘Laat je vooral bijstaan door experts’

Jongere generatie inspireren

De tweede reden waarom Annemijn voorheen op de achtergrond bleef, is haar leeftijd. ,,Mensen zeiden ook: wie gaat er nou ongezien geld overmaken aan een kind? Dus dat dacht ik: ik moet mezelf eerst bewijzen en op een later moment kan ik wel naar buiten komen met mijn verhaal. Toen was ik tien jaar verder en toen kreeg ik regelmatig aanvragen vanuit de pers. Ik zei vaak nee. Je moet het verhaal ook goed vertellen. Maar op een gegeven moment vond ik het toch wel leuk om te gaan vertellen.”

Ik merk dat mensen toch wel graag willen weten wie en wat er achter een bedrijf zit

,,Aan de ene kant omdat ik merk dat mensen toch wel graag willen weten wie en wat er achter een bedrijf zit. Helemaal als je naar mijn branche kijkt: mensen geven veel geld uit. Het gaat om bestellingen tussen de 2500 en 50.000 euro. Dat zijn wel flinke bedragen en dat zijn aankopen die je niet jaarlijks doet. Ik vind het daarnaast leuk om de jongere generatie te inspireren, hoe je vanuit je passie een leuk bedrijf kunt opzetten.” Het allerbelangrijkste? ,,Je moet een beetje geluk hebben, maar je moet het ook doen en een goed verhaal hebben.”

Lees verder onder de advertentie

Meer weten over de ondernemersreis van Annemijn, waaronder een après-ski die eindigde in een langdurige zakenrelatie en hoe de gehele operatie achter Countrywood eruit ziet? Bekijk het hele interview in De Ondernemer Live hieronder terug.