,,In mijn omgeving heeft niemand een eigen bedrijf en acht man personeel in dienst.” De 22-jarige Atif Nahari zegt het rustig, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. ,,Van jongs af aan ben ik ambitieus, streef ik naar succes. Het is niet lastig voor mij om hiermee om te gaan. Als ik ooit in de Top 100 Jonge Selfmade Miljonairs van zakenblad Quote kom te staan? Ik zou trots zijn, maar de vlag gaat niet uit daar ben ik te bescheiden voor.”
Hij stopt even en herhaalt de vraag waar die drive vandaan komt. ,,Pa Amar is ook best gedreven. Migrantenouders, mijn vader en moeder komen uit Marokko, willen het beste voor hun kinderen. Ze werken hard, daar krijg je een extra drive van.”
Ik werd overal geweigerd, terwijl ik een goed cv heb. In die periode heb ik mij niet altijd rechtvaardig behandeld gevoeld
Wat bij Atif ook nog eens voor een extra prikkel zorgde, was het feit dat hij niet duaal accountancy kon gaan studeren. ,,Ik wilde gelijktijdig aan Nyenrode studeren en werken bij een accountancy kantoor. Ik werd overal geweigerd, terwijl ik een goed cv heb, teamleider was bij AH en medestudenten wel werd geaccepteerd. In die periode heb ik mij niet altijd rechtvaardig behandeld gevoeld. Of ik ooit nog een keer ga proberen? Nee, de praktijk is nu mijn leerschool.”
Verkocht eerst weerstandsbanden en elektronica
Atif ging niet bij de pakken neerzitten. In coronatijd startte de 18-jarige een handeltje in sportbanden. Nu iedereen toch thuis moest zijn konden consumenten met deze weerstandsbanden hun conditie op peil houden. ,,Wat ik verdiende ging mijn bedrijfje Achaté in. Ik verkocht na de spanbanden namelijk elektronica zoals kindertablets en autoradio’s. Via marketplaces als bol.com en Amazon realiseerde ik uiteindelijk voor zeker een miljoen euro aan omzet.”
Lees ook: David (18) runt eigen schoonmaakbedrijf: ‘Als kind maakte ik mijn Lego-autootjes stofvrij’
De aanleiding om sec met Achaté de focus te richten op schoonmaakapparatuur met de daarbij behorende schoonmaakmiddelen voor consumenten was de koop van een appartement in Oosterhout. ,,Ik ging het huis uit, op mijzelf wonen en waar ik niet van houd is schoonmaken. Op internet ben ik mij gaan oriënteren. Wat zijn de mogelijkheden om het leven thuis makkelijker te maken?”
,,Online kwam ik een vlekkenreiniger tegen. Die zag er interessant uit dus heb ik een sample besteld. Ik kwam erachter dat bekende elektronicamerken niet echt gericht zijn op schoonmaken. In nauwe samenwerking met fabrikanten in Nederland en Azië ben ik toen mijn eigen schoonmaaklijn gaan ontwerpen van onder andere vlekken- en stoomreinigers. Het is allemaal superhard gegaan met onze missie: het leven in het huishouden makkelijker maken door middel van de beste schoonmaakproducten.”
Door ons brandimage zijn we concurrerend ten opzichte van grote elektronica merken
Atif Nahari is eigenaar van Achaté
Hoe Achaté zich onderscheidt van de grote merken is terug te leiden naar zijn jeugdige leeftijd en dat van zijn team. Het is de generatie die compleet digitaal is opgevoed en dus ook zo communiceert. ,,Door ons brandimage, we zetten ons neer als schoonmaakmerk, zijn we concurrerend ten opzichte van de grote elektronica merken. De focus daarbij is online. Onze marketingmix is beter dan van de andere partijen. We bedienen niet alleen alle sociale mediakanalen, maar doen ook display advertising, hebben een billboard langs een rijksweg gehad, werken met tientallen influencers en volgend jaar gaan we naar de Huishoudbeurs. In april is Achaté 22 miljoen keer getoond. Iedere Nederlander heeft wel een keer een van onze advertenties gezien.”
In april is Achaté 22 miljoen keer getoond. Iedere Nederlander heeft wel een keer een van onze advertenties gezien
Achaté had B2B-deal met Albert Heijn
In het gesprek valt een paar keer de naam Albert Heijn. Als bijna elke jongere werkte hij een paar jaar in een AH-supermarkt voor wat extra geld. ,,Maar het was ook het bedrijf waar de consument een schoonmaakmachine van ons kon kopen”, vertelt hij over een van zijn eerste successen. ,,Het is leuk om zo’n samenwerking aan te gaan. Binnenkort sluiten we een b2b-deal met Makro en we hopen ook weer iets met AH te gaan doen.”
Het doel van de samenwerking met grote retailers en een online aanwezigheid is het krijgen van een sterke positie in Europa. Atif steekt zijn ambitie niet onder stoelen en banken. Op LinkedIn vertelde hij trots dat april geweldig verliep. ,,We realiseerden een geweldige omzet. Het doel voor dit boekjaar is de tienvoudige daarvan. Hoeveel? Dat houd ik nog even geheim voor de buitenwereld. Het is de eerste stap om binnen vijf jaar met Achaté dominant te worden in Europa.”
Lees ook: Familie achter Vebego past businessmodel aan om minder kapitaalsintensief te worden