Nieuws Marketing

1 april 2021: Coolblue brengt je naar buiten, Dacia gaat de ruimte in en meer grappen van bedrijven

De Jamin verandert zijn naam in de Japlus, YoungCapital laat je vreemdgaan bij een ander bedrijf, Dacia gaat de ruimte in en de New York Pizza komt met een pizzasoep. Rondom 1 april krijgen wij weer volop persberichten met absurde en twijfelachtige aankondigingen in onze mailbox. Wij zetten de leukste 1-aprilgrappen van ondernemers en bedrijven op een rij.

Van onze redactie 31 maart 2021

Laatste update: 1 april 2021 12:30

Coolblue 1 april grap 2020

Coolblue haalt je thuis op en laat je in de buitenlucht buiten werken. Foto: Coolblue

Second Love (Work) via YoungCapital

Ben je in the mood voor een spannend avontuurtje bij een andere werkgever, of vreemdgaan op een werkgebied? Dan is er de nieuwe dienst Second Work van recruitmentspecialist YoungCapital. Vanaf 1 april kunnen werkenden in het geheim andere werkgevers ontmoeten. ,,Een verlangen van veel Nederlanders, omdat die jarenlang bij één bedrijf blijven hangen. Puur uit veiligheid”, zegt Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital. “Met Second Work faciliteren we alles: van het eerste contact via de webcam tot de geheimhoudingsverklaring. Ook zorgen we voor geloofwaardige alibi’s. Het klassieke doktersbriefje blijkt nog altijd een succesvolle smoes. We hebben zelfs een team om je in vakantiekiekjes te photoshoppen, bij langere afwezigheid.”

Blijkt de werknemer toch al op de juiste plek zat. Dan blijft het bij een zogenaamde one-day-stand.

Coolblue sleurt je naar buiten

Begin- en soms eindbaas Pieter Zwart van Coolblue is een keer per jaar BaasGrap. Met verve presenteert hij deze ochtend, in zijn onafscheidelijke C&A trui, aan de border van de Maas een nieuwe dienst, Coolblue Buiten.

Klanten bij Coolblue kunnen een tijdslot kiezen om vervolgens thuis te worden opgehaald. Voor alle reserveringen voor Coolblue Buiten geldt: vandaag besteld, morgen van huis. Pieter, immer druk met zijn armen en handen bewegend, legt uit: ,,We bezorgen al miljoenen pakketjes aan de voordeur, installeren thuiswerkplekken achter de voordeur. Nu is het tijd voor buiten de voordeur: Coolblue Buiten. De eerste hypergepersonaliseerde bezorgservice, die klanten ook écht verder brengt. Begin van dit tweede kwartaal starten we met de uitrol in de grote steden van Nederland en België. En we denken er hard over na om van deze service een zelfstandig bedrijf te maken. We twijfelen alleen nog of het TakeMeAway of DeliverYou gaat heten.”

Op dit moment test Coolblue bakfietsen voor culinaire trips en een kantoorversie om buitenshuis te werken. Later dit jaar wil de online retailer ook de Out-of-home-trainer introduceren. Daar Pieter fan is van Feyenoord kan misschien een knalblauwe bakfietsen ook richting De Kuip gaan. Misschien moet dan alleen de huisstijl even wijken voor het rood en wit van Feyenoord.

Rondje ruimte in een Dacia


Rondje ruimte in een Dacia

Het Roemeense automerk Dacia, onderdeel van de Renault-groep, gaat Tesla achterna. De auto van Elon Musk in de ruimte krijgt gezelschap van een uiterst betaalbare Dacia. Het bedrijf schiet de Dacia Duster richting sterrenrijk en heeft het ruimtevaartprogramma de naam Dustar gegeven. Een betaalbare vorm van ruimtevaart voor de smalle beurs.

1 april grap van Jamin (of Japlus?)

Een grap die flink wat voeten in de aarde heeft, want voor deze grol moest snoepwinkel Jamin zelfs de url van zijn website veranderen. Jamin wordt Japlus, aldus de snoepwinkel, omdat het woordje 'plus' veel meer positiviteit uitstraalt. Directeur en mede-eigenaar Maarten Steinkamp zegt dat de naamsverandering wetenschappelijk onderbouwd is. Volgens hem ,,blijkt uit onderzoek dat ‘min’ in de naam als psychologisch overwegend negatief wordt ervaren.'' Die negativiteit zou niet passen bij het 'vrolijke en kleurrijke concept' van de snoepwinkel. Japlus dus. Ja hóór.

Boer'n yoghurt-nachtcrème

Nachtcrème van boer'n yoghurt: het klinkt niet meteen heel aantrekkelijk. En het is dan ook zeer waarschijnlijk een 1 april grap. De Zuivelhoeve kondigde de nieuwe nachtcrème een paar dagen terug aan. Heel goed voor je huid en 'vanaf deze week leverbaar’, aldus de delicatessenwinkel.

Overigens heeft het Twentse bedrijf een rijke geschiedenis van 1 april-humor, zo meldt Tubantia. De Zuivelhoeve maakte een aantal jaar geleden al een grap over een nieuwe Boer’n Yoghurt met Licor 43. En wat bleek: er was nog vraag naar ook. De likeur-versie is nu daadwerkelijk op de markt. Zo zie je hoe een grap kan leiden tot een serieuze ondernemersvondst.

Tekst gaat verder onder foto van de 'Boer'n yoghurt-nachtcrème'

1 april grap boern yoghurt nachtcreme

Lees ook: Van 1 aprilgrap naar werkelijkheid: Zuivelhoeve gooit likeur door yoghurt

Van Volkswagen naar Voltswagen

Een grap waar een deel van de media toch intrapte is deze van Volkswagen. Het autobedrijf zou zijn naam veranderen in Voltswagen, om daarmee elektrische wagens beter op de kaart te zetten. De Duitse autobouwer meldde de nieuwe naam in een persbericht en veranderde de Amerikaanse twitteraccount. Al voor 1 april kwamen er vragen over deze wel érg rigoureuze stap, waardoor vertegenwoordigers van het bedrijf zich toch genoodzaakt voelden de grap te verklappen. Maar het kwaad was geschied: een aantal Amerikaanse media had het bericht al overgenomen.

Ananas-vrije pizza's van Domino's

Het is dé splijtzwam op menig verjaardagsfeestje: mag er nou wel of niet ananas op een pizza? Domino's probeert die strijd nu definitief te beslechten door ananas voortaan van pizza's te weren. Althans, dat zegt het bedrijf. Wat de doorslag gaf was de uitspraak van Mark Rutte, die eerder zei tot het anti-ananas-kamp te behoren. Daar sluit Domino's zich dus bij aan door de iconische pizza hawaï niet meer te verkopen en ananas ook niet meer als los ingrediënt aan te bieden.

Bekijk hier de video waarin Domino's de stap aankondigt:

New York Pizza Pepperonisoep

Binnenkort hoeven pizzaliefhebbers niet meer te twijfelen bij het soepschap, aldus New York Pizza. ,,Wij introduceren namelijk de beste cross-over van het jaar: Pizza Pepperoni soep! De overheerlijke soep met verse stukjes pepperoni is vanaf mei verkrijgbaar bij de supermarkt, zo schrijft New York Pizza op zijn site. Aan zo'n aankondiging, vlak voor 1 april, zit natuurlijk een luchtje.

Zeker aangezien New York Pizza nogal een reputatie heeft wat betreft grappen. Twee jaar geleden 'ontwikkelde' het bedrijf al een 3D-printer voor pizza's. En dit jaar dus een vloeibare pizza om op te lepelen. Smullen.

Lees ook: Hoe het gedachtegoed van 1 april jou 60.000 euro kan besparen

Hans Kazàn wordt blijmaker

Goochelaar Hans Kazàn heeft een nieuwe baan: hij gaat aan de slag bij een softwarebedrijf OBI4wan. Kazan is daar aangesteld als 'Client Happiness Manager'. Klanten blij maken en tevreden maken, dat zou zijn taak zijn bij het bedrijf. Hij zou het waarschijnlijk nog goed kunnen ook, ware het geen 1 april grap.

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws