De dansende banaan, elkaar 'respect' geven en krabbels uitdelen. Als het aan Patrick van der Nat uit Zwolle ligt komt het binnenkort allemaal weer terug. De 28-jarige student wil Hyves nieuw leven inblazen. ,,De huidige sociale media zijn niet sociaal meer.''
Verloren
Al sinds 2015 houdt één vraag de in Friesland geboren Zwollenaar bezig: wat heeft de wereld nodig om mensen bij elkaar te brengen? Sociale media was zijn antwoord, maar dan anders dan al die anderen. ,,Het moet weer gaan om het sociale. Dat zijn we in de loop der jaren uit het oog verloren.''
Lees ook: Zo innoveert TicketSwap razendsnel als gevolg van de Facebookschandalen
Ophef
De ophef rondom Facebook kwam de afgelopen weken dan ook als een godsgeschenk voor Patrick. ,,Facebook handelt zwaar onethisch'', vindt hij. ,,Mensen worden zo vaak voorgelogen, dat kan echt niet meer.'' Ironisch genoeg had hij zelf een oproep van Arjen Lubach nodig om zijn Facebook-account daadwerkelijk te verwijderen. ,,Ik zat er al tijden niet meer op, maar mijn account zweefde nog altijd rond. Woensdagavond heb ik hem definitief opgedoekt.''
Zonder schimmige deals
Met de wedergeboorte van Hyves hoopt hij samen met zijn Amersfoortse compagnon Joas Hoogendijk (21) een nieuw tijdperk in te luiden. Zonder schimmige datadeals en lekkende gegevens, maar mét snelle sociale contacten. ,,Makkelijk chatten en op handige wijzen contacten onderhouden, daar staan we volledig achter. Krabbels, de respect-knop, dansende bananen: wat ons betreft komen ze allemaal terug. Het moet weer gezellig en kneuterig worden. Wat dat betreft zijn we best idealistisch.'' Maar, zo erkent Patrick, volledige privacy is ondenkbaar. ,,Het moet geen dark web worden natuurlijk. Je moet ergens een grens trekken. Stel dat er terroristische plannen gesmeed worden via ons platform, dan moet je kunnen ingrijpen.''
En dan de naam: Hyves. Waarom teruggrijpen op het verleden? ,,Die naam roept bij velen goede gevoelens op. Mensen hadden wat met Hyves. Je kon jezelf zijn. Natuurlijk had het zo zijn gebreken, het was bijvoorbeeld enkel ingericht voor desktopgebruikers en niet voor de mobiele telefoon. Dat gaan we wel veranderen. We hebben al een eerste IOS-versie van onze app klaar.'' Ook het logo is vernieuwd: een blauw rondje met honingraten, verwijzend naar beehives, Engels voor bijenkorven.
Crowdfunding
Patrick beseft dat de naam niet zomaar te gebruiken is. ,,Een aantal weken geleden heb ik contact gehad met de Telegraaf Media Groep (de eigenaar van Hyves, red.) om te praten over een nieuw leven voor Hyves. Toen werd me verteld dat als er echt veel animo blijkt te zijn, we gezamenlijk verder kunnen kijken.'' Met een crowdfundactie hoopt Patrick de animo om te kunnen zetten in voldoende financiering. ,,We hopen op een paar grote geldschieters.'' En dan opboksen tegen het grote Facebook? ,,Tja, je moet altijd groot dromen.''
Sociale impuls
Overigens kan Patrick zelf inmiddels ook wel wat sociale impulsen gebruiken. ,,De laatste twee jaar heb ik eigenlijk geen sociaal leven gehad vanwege dit project. Ik stond er mee op en ging ermee naar bed. Ik kon het niet loslaten.'' Hij hoopt dan ook dat de Facebook-ophef van de afgelopen weken alles in een stroomversnelling brengt. ,,Het is een stomtoevallige timing geweest. We waren blijkbaar al met een oplossing bezig voordat anderen met een probleem zaten.''
Nieuwe Hyves
Inmiddels is er ook een bedrijf uit Enschede dat voor de grap een variant op Hyves heeft gemaakt. De grap loopt echter zo goed dat de aanmeldingen binnenstromen. De Enschedese jongens zeggen in een interview met het AD dat ze contact willen zoeken met deze jongens uit Zwolle.
We waren blijkbaar al met een oplossing bezig voordat anderen met een probleem zaten
Patrick van der Nat | Wil Hyves opkopen