Nieuws Marketing

4 PR-lessen van het geflopte Fyre Festival

The greatest party that never happened… Niemand heeft het Fyre Festival kunnen meemaken zoals dat beloofd was. Maar de public relations had het festival op voorhand uitstekend geregeld, in no-time was het nieuwe festival uitverkocht. Deze 4 lessen kun je er als ondernemer van leren.

Chantal Schram en Suzanne van Duijn 9 februari 2019

Fyre festival

Fyre Festival had het meest legendarische feest van onze generatie moeten worden. De beste artiesten en mooiste mensen op een schitterend, onbewoond eiland in de Bahama’s. Dat werd de doelgroep beloofd in de promotievideo en op social media, door zowel Fyre Festival zelf als ingehuurde influencers en fotomodellen. In werkelijkheid flopte het festival gigantisch. Geen van de verwachtingen werden waargemaakt. Massa’s mensen leden zelfs schade door Fyre Festival. Organisator Billy McFarland zit in inmiddels vast wegens fraude. Van de pr vóór het festival zijn zeker lessen te leren. McFarland en de zijnen hadden nog nooit een festival georganiseerd, maar wisten in razend tempo de kaarten te slijten. Door slimme pr was de eerste editie van het feest dan ook uitverkocht. De vier lessen die je daar van kunt leren.

1. Kies de juiste media voor jouw doelgroep

Als er iets is wat Fyre Festival goed heeft gedaan, is het de promotie van het festival. Ondanks de forse prijs van een ticket, was Fyre in een mum van tijd uitverkocht. Dat komt omdat de organisatie de juiste media koos voor de promotie van het feest. In dit geval: social media. Fyre Festival richtte zich op millennials, en dan met name de millennials die ‘een Insta-perfect leven ambiëren’. Waar kan je dan dus beter lanceren dan op Instagram? Fyre Festival werkte hiervoor samen met een legio topmodellen en influencers, met een groot aantal volgers (lees: de juiste doelgroep) op Instagram. Ook zag de promotievideo er Insta-proof uit. Kortom, Fyre Festival had de doelgroep haarscherp voor ogen en wist perfect de daarbij aansluitende media te vinden.

2. Unwrapping-techniek werkt

De unwrapping-techniek, waarbij je niet in een keer je product laat zien, maar deze stap voor stap onthult, werd door Fyre Festival met succes toegepast. Fyre Festival vroeg een groep influencers en topmodellen op hetzelfde moment een oranje vierkant te delen op Instagram, met niets anders erbij dan ‘Can’t wait for Fyre Festival. Coming soon.’ Met daarbij een link naar Fyre Festival. Een oranje vierkant lijkt niet erg Insta-waardig. Toch was het een succes. Een dergelijke post maakt namelijk mega nieuwsgierig. Zeker als een groep invloedrijke personen op hetzelfde moment het vierkant deelt.

3. There is such a thing as bad publicity

Toen bleek dat Fyre Festival niets waarmaakte van wat beloofd was, kwam al snel de online storm op gang. Bezoekers gingen los op social media, posts gingen viral, en de media smulden ervan. Organisator McFarland probeerde het eerst nog af te doen als bad publicity. Iets dat wel weer over zou waaien. Hij wilde zelfs een leugenachtig statement te wereld in sturen waarin hij het geflopte festival wijdde aan ‘omstandigheden buiten zijn macht’. Maar sommige dingen waaien niet over. Er bestaat zoiets als bad publicity. En het enige juiste wat je kan doen, is een eerlijk statement geven. Liegen maakt het alleen maar erger. Dus geef je fouten toe en probeer je reputatie weer op te bouwen.

4. Als je influencers uitnodigt op je event, zorg dan voor een (extra) goede service

Het was social media dat Fyre Festival groot maakte. Het was ook social media dat Fyre Festival de genadeslag gaf. Met al die influencers op het festival, ging het nieuws dat Fyre Festival een flop was namelijk als een lopend vuurtje. Influencers werken als katalysator: als ze positief verslag doen van je event, kan het je event maken. Als ze negatief zijn over je event, kan het je event breken. Dat is het risico van het vak! Geen influencers meer uitnodigen lijkt een slecht alternatief.

Overigens kunnen veel bedrijven hier wat van leren. Nodig jij een influencer uit? Geef deze dan in ieder geval niet de slechtste ervaring. Voorbeeld: laat een reisblogger niet in je meest gehorige kamer slapen, maar biedt juist een hotelkamer met extra mooi uitzicht aan. Dat is namelijk wat getoond zal worden op social media.

Deze blog is geschreven door Chantal Schram en Suzanne van Duijn van PR-cursus.nl.