Nieuws Marketing

5 redenen voor marketeers om te focussen op babyboomers

Geen generatie krijgt zoveel aandacht van marketeers als millennials. Toch is er nog een interessantere doelgroep: de babyboomers, blijkt uit onderzoek van Cognizant en ReD Associates. Vijf redenen om je advertenties te richten op de pensionado's.

De Ondernemer 13 december 2016

Pensionado 1
1. Nieuwe tijdsbestedingen

Op dit moment zijn er al genoeg signalen dat babyboomers een enorme impact hebben op de industrieën die inspelen op de behoeftes van de groeiende groep van gepensioneerden. Deze babyboomers gebruiken hun extra vrije tijd voor hobby’s en nieuwe activiteiten. Dit biedt mogelijkheden voor marketeers om in te spelen op deze zoektocht naar nieuwe tijdsbestedingen.

2. Grootste koopkracht

De babyboomers zijn de rijkste generatie ooit; in de Verenigde Staten bezitten ze bijvoorbeeld ongeveer 70 procent van het kapitaal. McKinsey voorspelt dat babyboomers de grootste bijdrage zullen leveren aan de uitgavegroei in categorieën zoals voedsel (92 procent), keukenspullen (73 procent) en kleding (56 procent) in 2018. Bovendien is de verwachting dat babyboomers de komende twintig jaar 15 miljard dollar zullen erven.

3. Andere marketeers negeren de babyboomer

B2C-bedrijven investeren 500 procent meer in advertenties gericht op millennials dan op andere generaties. Bedrijven zijn op zoek naar consumenten die lange tijd trouw blijven; met de investeringen in millennials hopen ze loyaliteit voor de lange termijn te kopen. Het bereiken van middelbare leeftijd gaat echter vaak gepaard met het ontdekken van nieuwe interesses die leiden tot grote aankopen en nieuwe levensstijlen. Hun bereidheid om hun leven te ‘herschikken’ maakt ze een interessante doelgroep voor veel industrieën, van automotive en consumptiegoederen tot zorg.

4. Langere levensverwachting

De levensverwachting stijgt en het aantal oudere personen groeit in de totale bevolking. In de VS was in de eerste tien jaar van deze eeuw het percentage ouderen nog 15 procent, de verwachting is dat in 2050 dit aandeel is verdubbeld. Het is dus niet alleen een geval van meer geld en nieuwe hobby’s, er zijn in de (nabije) toekomst ook meer personen om te benaderen.

5. Wensen van de babyboomers

De sleutel tot een succesvolle marketingcampagne gericht op babyboomers is om hun behoeftes daadwerkelijk te begrijpen en te achterhalen waar ze hun geld aan willen uitgeven. Het gebruik van oudere modellen in een campagne of producten promoten met kortingsacties is te oppervlakkig. Een dergelijke aanpak laat niet zien dat de behoeftes en ervaringen van babyboomers begrepen worden. Om daadwerkelijk een succesvolle relatie op te kunnen bouwen met babyboomers, zijn producten en services nodig die aansluiten bij de nieuwe fase in hun leven. En aan de basis hiervan staat een goed begrip van de doelgroep.

Inzicht verkrijgen in waar babyboomers naar op zoek zijn door middel van data, analyses, gesprekken, online discussies en interactieve tools rondom promotiecampagnes helpt bedrijven om hun marktaandeel te veroveren. Ook doen bedrijven er goed aan om te achterhalen hoe het gebruik van hun producten door babyboomers verschilt van jongere generaties. Uiteindelijk zal dit leiden tot meer betrokkenheid van de babyboomgeneratie met het bedrijf en haar producten.