Nieuws Marketing

7 manieren om innovatie aan te wakkeren

Innoveren is een absolute must voor bedrijven die over tien jaar nog steeds willen bestaan. Veel ondernemers denken dat ze dat ze daarvoor fors moeten investeren in onderzoek en ontwikkeling. Een misverstand, want een paar simpele aanpassingen maken al een wereld van verschil. Eneco zet in het kader van de Week van de Ondernemer 7 tips op een rij.

Eneco 11 mei 2016

Innovatie aanwakkeren

1. Durf fouten te maken Innovaties komen tot stand doordat mensen iets geheel nieuws proberen en niet bang zijn om te falen. Aan de uitvinding van de gloeilamp door Thomas Edison gingen duizenden mislukte pogingen vooraf. Zelf keek hij daar heel anders naar. “Ik ben erin geslaagd om 10.000 manieren te vinden die niet werken”, zei Edison ooit. Wijze woorden van de Amerikaan die ook vandaag de dag een universele waarheid bevatten: het is helemaal niet erg om fouten te maken, zolang je er maar van leert. Zorg ervoor dat dit voor iedereen binnen jouw bedrijf duidelijk is en handel er als leidinggevende ook naar. Zo voorkom je een angstcultuur en stimuleer je innovatie. 2. Blijf nieuwsgierig Als ondernemer moet je altijd je nieuwsgierige blik behouden. De technologische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en als je niet blijft leren, heb je in no-time een achterstand op de concurrentie. Zonde en niet nodig, want in de cloud en via Massive Open Online Courses (MOOC’s) wordt allerlei gratis kennis aangeboden. Voor werkelijk elke branche liggen er kansen. Neem bijvoorbeeld de New Yorkse bakker die machine learning-technologie inzet. Hij gebruikt data over verkeersstromen, weersinformatie en historische verkoopcijfers om te bepalen hoeveel broodjes hij moet bakken. Zo voorkomt hij verspilling en optimaliseert hij zijn omzet. 3. Innoveer samen Sommige ondernemers denken dat ze in hun eentje moeten innoveren, maar die aanpak is niet meer van deze tijd. Tegenwoordig draait het om open innovatie en co-creatie, waarbij meerdere partijen samenwerken aan innovatie. Zo ontstaat een ecosysteem van bedrijven, kennisinstellingen en eindgebruikers met gezamenlijke doelstellingen. Eneco is een mooi voorbeeld van een organisatie die open innovatie omarmt. Op het hoofdkantoor van het energiebedrijf is bijvoorbeeld een speciale werkruimte waar medewerkers, start-ups en kunstenaars ideeën kunnen uitwisselen. Daarnaast heeft Eneco onlangs de eRadiator ontwikkeld, in samenwerking met start-up Nerdalize. Een fraai staaltje open innovatie. Daarbij worden woningen verwarmd door letterlijk servers uit een datacenter te halen en in een design-radiator te plaatsen in woningen en kantoren. De kamers warmen op door de overtollige restwarmte die de krachtige servers produceren. 4. Ga voor diversiteit Veel ondernemers hebben de neiging om vooral mensen aan te nemen die op hen lijken. Toch blijkt uit onderzoek dat een gebrek aan diversiteit ten koste kan gaan van de innovatiekracht van een bedrijf. Om tot creatieve nieuwe ideeën te komen, zijn medewerkers met verschillende achtergronden, karakters en vaardigheden nodig. Innovatieve bedrijven weten dat maar al te goed en dragen dan ook uit dat ze waarde hechten aan diversiteit op de werkvloer. Neem Apple, dat er zelfs een speciale pagina op de website aan heeft gewijd. “Diversiteit is cruciaal voor innovatie en het is essentieel voor de toekomst van Apple”, schrijft CEO Tim Cook in een open brief. 5. Brainstormsessies Met diversiteit alleen ben je er nog niet, want al die medewerkers moeten wel hun creatieve ei kwijt kunnen. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor, zoals brainstorm- of zelfs design-thinking-sessies. Bij zo’n laatste sessie staat de problematiek van de eindgebruiker centraal, in plaats van de beschikbare technologie. Door regelmatig met een groep experts bij elkaar te gaan zitten, activeer je de hersenen van je bedrijf en stimuleer je innovatie. En zo’n sessie hoeft niet lang te duren. Er zijn honderden methoden voor dergelijke creatieve processen. In algemene zin geldt dat het belangrijk is om een duidelijke doelstelling te formuleren en dat kritiek en negativiteit tijdens de sessie uit den boze zijn, omdat ze remmend werken op creativiteit. Zelfs slechte of niet-realistische ideeën kunnen uiteindelijk bijdragen aan innovatie. 6. Geen bedrijf is te klein voor innovatie Het eerste event van de Week van de Ondernemer werd onlangs gehouden in Utrecht. Diverse topsprekers en experts deelden daar allerlei waardevolle tips met het publiek. Zo benadrukte Jan van Kranendonk van the Venture Generator dat innovatie cruciaal is voor de groei en ontwikkeling van iedere organisatie, ongeacht hun grootte. Dit weten ze bij Eneco als geen ander, zei hij. “Eneco werkt continu samen met kleine bedrijven. De samenwerking met Nerdalize (zie tip 3) is daarvan een goed voorbeeld.” 7. Kijk ook naar andere branches Hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven adviseert ondernemers zich niet blind te staren op de eigen bedrijfstak. Volgens hem is het voor echte innovaties juist nodig om te bepalen waar de cross-overs liggen tussen verschillende branches. “Kijk verder dan alleen je eigen sector. Ik vind Eneco daarin echt een voorbeeld: zij verbinden energie en mobiliteit.” Bovenstaande tips zijn natuurlijk maar het topje van de ijsberg. Meer innovatie-inspiratie haal je onder andere door te brainstormen met experts en mede-ondernemers. De Week van de Ondernemer 2016 is daarvoor de ideale gelegenheid. De bijbehorende events vinden nog plaats in Groningen, Eindhoven en Amsterdam op respectievelijk 29 juni, 12 oktober en 16 november. Eneco nodigt je van harte uit om samen met hen en andere ondernemers ideeën en kennis uit te wisselen en inspiratie op te doen. Op de website van Eneco vind je meer informatie.

//